Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologskt certifierat foder?  (läst 1148 gånger)

Vurre

Ekologskt certifierat foder?
« skrivet: 09 jan-09 kl 19:54 »
Jag planerar för att skaffa höns igen. Men var får man som liten producent tag på ekologiskt foder? Jag tänker i första hand på koncentrat, eftersom jag har egen spannmål.

Hur gör ni som är certifierade med värmebehandlingen? Jag har läst att nu ska allt foder upphettas till 75 grader. Det gäller ju det hemproducerade fodret, i mitt fall spannmål.

Jag tänkte börja lite försiktigt med ca 30-50 värphöns.

Jag ska certifiera mig EU-ekologiskt. Är det nån annan här som är det?
snus? vad är priset på en pris?

johe71

SV: Ekologskt certifierat foder?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-09 kl 23:29 »
Men var får man som liten producent tag på ekologiskt foder? Jag tänker i första hand på koncentrat

granngården har krav-märkt värpfoder, men jag tror bara jag har sett helfoder.
På Svenska foders hemsida hittar jag inget alls om krav-märkt fjäderfäfoder, jag har för mig att de hade det förut men de kanske har slutat med det?
Spannfod Agro har krav-märkt foder, men bara helfoder

Hur gör ni som är certifierade med värmebehandlingen? Jag har läst att nu ska allt foder upphettas till 75 grader. Det gäller ju det hemproducerade fodret, i mitt fall spannmål.

SJVFS 2006:81 "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om foder;"

kapitel 4, §2

Citera
Foder till fjäderfä ska värmebehandlas. Vid varje tillverkningsomgång ska kontrolleras att tillräcklig temperatur (minimum 75°) uppnåtts i allt foder innan detta tillåts passera vidare till kylare efter värmebehandlingen.
För annan behandling eller åtgärd än värmebehandling krävs Jordbruksverkets tillstånd. Den som tillverkar foderblandning till djur i egen besättning omfattas inte av värmebehandlingskravet om blandningen består av inköpt kompletteringsfoder och spannmål.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 10 jan-09 kl 14:12 »
Aha! Då slipper jag joxa med att värma spannmålen, så skönt. Läste tydligen slarvigt...

Men att det inte finns ekologiskt koncentrat att få tag i? Inte vill jag köpa helfoder, och i dessa ekologiska tider borde det finnas en marknad.
snus? vad är priset på en pris?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 10 jan-09 kl 14:22 »
Svenska foder har ett ekologiskt foder, men när jag försökte beställa ifrån vår lokala leverantör så visade det sig att minsta mängden man kunde beställa var 3 ton??!!

Jag hade också helst haft ett eko-koncentrat eftersom vi har egen spannmål, men jag har inte hittat någon. Just nu köper vi helfoder på granngården, inte helt bra men iallafall ekologiskt.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser