Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utan bil på landet??  (läst 1653 gånger)

SurOve

  • Inlägg: 45
    • Skåne
Utan bil på landet??
« skrivet: 10 okt-05 kl 17:44 »
Vi håller på att bygger om vår gård. Det är några kilometer till närmsta busshållsplats å tre mil till stan. Vi kommer kanske att ha en del djur å  ungar. Vänner utan bil som vill hälsa på. Vi har tröttnat på vår bil å planerar att sälja den under hösten.
Vi skulle vilja höra om dina/era erfarenheter av att klara sig utan bil samtidigt som du/ni tex har barn, renoverar/bygger/fixar/skaffar grejor, har djur å ett socialt liv...
Varma hälsningar från Mi å Ove på Fridtuna
Syrar ofta. Surar ibland.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Utan bil på landet??
« Svar #1 skrivet: 10 okt-05 kl 18:57 »
Moppe! EU-modellen för snabba transporter och flakvarianten för att transportera djur, ungar, gäster och byggrejer. Dessutom kan ni kanske låna bil när det är dags att asa hem riktigt stora saker (ungtjurar och sånt... fast de lägger man ju inte i baksätet direkt)?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

dan_t

  • Gäst
Re:Utan bil på landet??
« Svar #2 skrivet: 11 okt-05 kl 22:58 »
De gammla torpar-gubbarna här i trakten har klara sig med moped+traktor.
De kör och handlar med mopeden och kör grejer på vagn efter traktorn.

Har själv inget körkort har aldrig blivit av men jag bor fortfarande kvar hemma och farsan kör när det är nödvändigt byggprylar och sånt.
Har bara 7km in till samhället och tågstationen så cykel har funkat än så länge, duger att veckohandla med., även om folk glor lite när man delar upp och packar om t.e.x en bal hushållspapper. ::)
Nån dag får jag väl bruka allvar och ta körkort och skaffa 240 :-[
« Senast ändrad: 11 okt-05 kl 23:03 av Sjusovare »

Eulalia

  • Gäst
Re:Utan bil på landet??
« Svar #3 skrivet: 11 okt-05 kl 23:54 »
även om folk glor lite när man delar upp och packar om t.e.x en bal hushållspapper. ::)

 ;Dsorry nu gör jag det igen (hamnar heeelt utanför ämnet, blir jag bannlyst snart?) men jag fick en sån otroligt skarp bild av hur Sjusovare så att säga rullade ut pappersrullarna och fäste ändarna nånstans på cykeln, för att enkelt få med sig allt hem  ;D praktiskt!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Utan bil på landet??
« Svar #4 skrivet: 12 okt-05 kl 00:07 »
Man kan lasta förvånansvärt mycket på en cykel. 3-4 matkassar och en unge därbak med en kasse till i famnen t.ex.  8)
Vet inte vad trafiksäkerhetsinspektör'n säger men min dotter överlevde.

Cementsäckar går bra men pumpa däcket ordentligt, 1 åt gången rekomenderas, om man bygger ut pakethållaren med några små brädbitar bara.


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Utan bil på landet??
« Svar #5 skrivet: 12 okt-05 kl 00:57 »
Idag åkte jag moppen dom ca: 2,5 milen till granngården och köpte en 30kg's säck hönsfoder. Som jag gör varje vecka  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 4 användare (1 dolda)
Vildmarksmannen, Jon.b, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser