Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga - fråga.  (läst 1368 gånger)

Vildrosen.

Bygga - fråga.
« skrivet: 08 jan-09 kl 19:19 »
Har fundering på att bygga en odlings-säng till mitt trädgårdsland. Jag undrar om någon kan ge mig råd om detta?

Min tanke är att mitt i landet bygga en säng/ram av tegelsten eller lekablock. Frågan är om jag MÅSTE gräva och gjuta under stenen - som en mur och isåfall hur djupt? Jag bor i Halland så vi har inte mycket vinter men får ändå lite tjäle. Egentligen vill jag inte gräva och gjuta eftersom jag vill kunna ändra mig och ev flytta sten-sängen. Men jag vill ju inte att hela sängen ska bli skit pga vintern.

Någon  ???
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ersam

• -
SV: Bygga - fråga.
« Svar #1 skrivet: 08 jan-09 kl 19:37 »
Som alltid så beror oftast resultatet på underarbetet. Att gräva och grundlägga - eventuellt gjuta - är jobbigt och tar tid men då är kanterna kvar. Precis som du säger så riskerar allt att flytta sig efter vintern eller för den delen närsomhelst om inte stenarna är förankrade men det tar å andra sidan ingen speciell tid att fixa till det.
Du väljer ambitionsnivå!

Själva har vi träramar som är ihopspikade. Totalt obehandlade och de kommer troligen att hålla tre odlingsäsonger. Mitt tips är att inte överarbeta förrän man är helt säker på vad man vill!

ES

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 09 jan-09 kl 04:31 »
Som alltid så beror oftast resultatet på underarbetet. 

Det håller jag med om. Fråga är bara hur mycket jag måste göra i för hållande till vad jag vill ha. Jag vill ju kunna ändra mig - men ändå få min stensäng. I trä har jag redan, tanken var att få en lite större i mitten. Det låter dock som om jag måste tänka om.  ;)

Kan jag göra någon lättare variant - eller av något annat material? Jag vill kunna plantera i den, kunna sitta på kanten och det ska gå att ha växter som "väller" över kanten på den. Förslag??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Bo

« Svar #3 skrivet: 09 jan-09 kl 06:50 »
Bara besvikelser väntar. Första hårda frosten knäcker murarna, - som ändå bara tar plats som kunde användas att odla på.

Tunna ramar av spillvirke fungerar bra.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jan-09 kl 10:53 »
Har sett varianter med stabila plåtkanter (troligen 2 mm eller tjockare). Andra varianter är sängar som du skottar upp - dvs utan kant. En kreativ lösning jag skulle kunna se framför mig är att du kapar en gammal träbåt en bit ner från relingen och placerar i landet. Bentongplattor som du gräver ner en bit tar inte så stor plats som leca. Fäll några träd och lägg stammarna i jorden.

ES

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #5 skrivet: 09 jan-09 kl 12:04 »
Pallkragar funkar utmärkt och är lätta att flytta. Vet att vissa postorderföretag säljer kopior av dessa just för odling, de kostar då en förmögenhet och är klenare i konstruktionen. Begagnade pallkragar går ju att få tag på lite varstanns och kostar nästan gratis :)

Jag odlade mycket i pallkragar för några år sedan och en av fördelarna med detta är att man trollar upp sig en klimatzon. Det blir också skönt för ryggen att rensa då man kommer upp en bit från mark. Vet också att jag läst om någon som odlade i sand i just pallkragar och fick ut 7 kg. morötter per kvm  :o

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 jan-09 kl 13:25 »
Har man nu specielle anledning att mura upp en bänk, så gör det med lera, det är lätt att ta isär stenarna när man behöver det.

Själv använder jag pallkragar för all grönsaksodling, det är lättare att jobba med och man kan lätt anpassa jorden.

Tjälen kan bekämpas med att "bränna gödsel" i ett djupare lager i bänken, kan tom bli för varmt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser