Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sniglar till middagen  (läst 3833 gånger)

Skytten

• Skåne
Sniglar till middagen
« skrivet: 08 jan-09 kl 17:34 »
Någon här som kan tipsa om litteratur eller webb-platser om hur man kan odla ätliga sniglar?

Jag har sökt och hittat en del information, men det är inte tillräckligt, för att jag ska kunna göra en odling.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Sniglar till middagen
« Svar #1 skrivet: 08 jan-09 kl 18:51 »
här skulle det vara en fördel att kunna läsa franska. hur man lagar till sniglar vet jag, men odlingen är ju något helt annat. det är ju såna sniglar man brukar äta, men det kanske visste du redan?

http://www.aschaffenburg.de/wDeutsch/buerger/img/umwelt/weinbergschnecke.jpg
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jan-09 kl 19:37 »
Vinbergssnäckan är inte bara fransk, den finns ju här, man kan plantera in den och ha en extensiv tillgång. Det ska gå att odla dem på ett litet utrymme där man ger dem vad de behöver i klimat och mat. Det är där jag saknar upplysningar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 19:44 »
jo, jag menar ju inte att själva snigeln är fransk. men franskmännen har ju mest erfarenhet vad gäller snigeluppfödning. så det lär ju finnas en hel del texter om det på franska. ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 jan-09 kl 20:14 »
Värst på sniglar är man nog i Västafrika, ca 10% av den animaliska födan är sniglar på en del platser.  De odlar såväl inhemska som Vinbergsnäckor, den senare för export bla till Frankrike.

Metoder som man använder för odling där hittar man lätt, men det är inte samma klimat och förutsättningar som här.

(Områdena har varit franska kolonier)

Det kallas helikultur på finare språk, jag brukar kalla det "slow food".
« Senast ändrad: 08 jan-09 kl 20:26 av Skytten »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 08 jan-09 kl 21:08 »
jo, det må väl vara, men de gamla franska kolonierna pratar ju också franska ...

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-09 kl 11:35 »
Här kommer ett par länkar!:

http://www.alternativ.nu/users/handbok/djur/snackodling.html
där har du tips och recept på svenska!

och en om australiensk komersiell uppfödning
www.rirdc.gov.au/reports/NAP/00-188.htm

man kan ju bedriva det väldigt extensivt och ha dom lösa men att man tar reda på äggen och syddar dem tills de fått litet storlek innan man släpper ut dem!

lycka till
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 jan-09 kl 13:07 »
Jag skulle först vilja försöka med terrarieodling, jag planerar inte för avsalu, utan skulle kunna nöja mig med ca hundra per år.

Tror inte jag har lämplig mark för att odla extensivt, i vilket fall som helst tar det väldigt lång tid att få ett bestånd, de får oxå konkurrens av den där förbannade spanska snigeln, och då vill man inte ha sina egna i ölfällan.

Jag har hittat lite om terrarieodling, det är ofta ren hobby, och de tycks inte äta dem.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #8 skrivet: 21 aug-09 kl 17:01 »
Hur stor potential har avsättningen för snigelodling? Vad kan man ta för att sälja dem, t ex förädlade, till affär eller nyslaktade till restauranger/grossister?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ledup

« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 21:32 »
Jag har odlat vinbärssnäckor i akvarium (utan vatten då).
Torv och jord i botten som hålls fuktigt (spraya lite varje dag), mata med äppelskivor, rivenmorot, havregryn m.m
Ge inte köpt sallad då den kan innehålla snigel/insektsgift =orsakar död.
Viktigt är att ha ett sepias skal eller annan "gnagbar" kalkkälla som de kan gnaga på annars börjar de äta på varandras skal!
Äggen lägger de lite här och där men de kläcks av sig själva bara underlaget är fuktigt.
Har du en lysramp eller värmematta under terrariet/akvariet blir det varmare=mer aktiva snäckor =växer fortare=mer mat på bordet.
Se bara upp så det inte blir för torrt!

Ett tips för att hitta avelsmaterial är att ut och titta runt gamla herrgårdar då de flesta av "god familj" på 1700-1800-talet hade en egen liten odling som brukar finnas kvar även i våra dagar!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #10 skrivet: 21 aug-09 kl 21:37 »
Finns en liten diskussion om sniglar här, om det kan hjälpa.
Höns, stickning och pelargoner

Knottet

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 22 aug-09 kl 00:09 »
Borde det inte gå att föda upp många på sommaren och sen låter man de gå i vinterdvala. Då kan man plocka in dem och ha i en källare eller liknande. Man skulle ju tex kunna stapla dem i plastbackar med ventilasionshål. Bara det inte blir för varmt så de vaknar igen kan de väl klara sig utan mat hela vintern?

Vattnadal

• Nattfrostens
« Svar #12 skrivet: 25 aug-09 kl 17:51 »
Vinbergssnäckor är nog lätta att plocka ute. Vill man ha större, så finns de afrikanska jättelandsnäckorna. Har haft achatina achatina, achatina fulica och har nu Archachatina marginata suturalis. De äldre jag har är som mina knytnävar, lägger ägg stora som vindruvor, fast inte så väldigt många i taget. Blir mycket mat per snäcka, om man är hungrig.
Jag äter dock inte mina, men hger ibland ägg och ungar till mina andra djur.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

gulzebra

• Annelies hemsida
« Svar #13 skrivet: 30 aug-09 kl 21:24 »
Det finns en del fakta på www.petsnails.co.uk kring både hållning och avel på flera arter, mestadels afrikanska iofs men även andra.

Att plocka ute vete sjutton om det är så bra? Nu vet inte jag vad de svenska snäckorna kan bära på, men om man tar tex vilda afrikanska jättelandsnäckor så kan de bära på bla lungmask som hos människor kan ge hjärnhinneinflammation. Kort sagt, att kolla upp vad de kan bära på för diverse parasiter odyl är nog bland det bästa man ska göra om man ska ge sig ut på "snigeljakt" :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser