Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårproduktion  (läst 14793 gånger)

moen

Fårproduktion
« skrivet: 08 jan-09 kl 14:31 »
Jag vill starta lönsam fårproduktion att leva på! Eller, jag kommer ha två andra verksamhetsinriktningar som komplement, matchar fåren perfekt i tidsåtgång och utrymme.  Min önskan är att fåren blir en tredjedel av intäkterna, alltså nära en tredjedels heltidsinkomst. Är det möjligt? Vad krävs? Jag är helt inställd på att det blir låg timpenning, men de slantar som kommer in i slutändan, blir det iaf plus? Jag har massor av frågor, har sökt på nätet, även här, och hittat endel svar, men inte alla.

Jag vill gärna ha lantras men framförallt lönsamt för köttproduktion, vilken ras är lämplig? Har lite ideér men vill gärna höra era erfarenheter! Hagarna kommer att vara stängslade med eltråd, 5-6 trådar, rovdjursstängsel. De kommer att gå på vall året om, dock i sommar/vinterhagar. Såsmåningom kommer de att beta våra naturbeten varvat med häst och nöt. Lösdrift är en självklarhet, året runt.

Slakt, jag vill inte att de ska behöva åka alltför långt i slaktbil, är det skillnad i pris på lokalt slakteri eller tex Scan? Lokalt, hur många får man köra i en hästtransport isf, tankar kring det, lönsamt?

Ungefär hur många får behövs för att få lönsamhet? Byggnad finns, just nu med plats för ca 100 får. Hur långt kommer jag med 100 får? Allt grovfoder tas på egen mark, dock med inhyrd hjälp. EUbidrag finns på markerna, 30 ha. 15 ha kommer att rovdjursstängslas för fåren, förhoppningsvid delvis med stöd. Med lönsamhet menar jag att det går runt ekonomiskt och att det blir lite kvar att leva på, men livskvalitet räknas också :)

Kurser och utbildningar, finns det bara i Skåne? Hittar inget i mellansverige? Grundläggande fårskötsel, lamning, lammproduktion, sjukdomar osv, vill lära om allt grundligt, från början.

Tacksam för alla synpunkter och åsikter!

/moen

Ulricaa

• -
SV: Fårproduktion
« Svar #1 skrivet: 08 jan-09 kl 18:03 »
Tycker alla dina tankar är härliga, har gått och funderat på detsamma själv, jag har tröttnat på att bara vända papper och tänkte utöka mina får men är inte heller förtjust i tanken på att bara köra till scan hela tiden...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

ulfg

« Svar #2 skrivet: 08 jan-09 kl 18:24 »
Hej gratulerar till ditt beslut. Börja med att läs 2008 års upplaga Erik Sjödin "Får" från pärm till pärm, billigast just nu på adlibris.com. Bara leverera volym till Scan kräver 3-400 djur för heltidsinkomst. Bygg upp en affärsplan och räkna på precis allt, gör massvis med kalkyler. Lär dig Excel på datorn så blir kalkylerna och tabellerna enkla och snygga. Tycker du om att ha med folk att göra, kan jobba lite som säljare och klara av att ta betalt för det du gör? Om du inte bor alltför långt från civilisation i form av stadsbygd skall du isåfall fundera på att sälja köttet själv till en egen kundkrets som du bygger upp. Då behöver du varken 400 djur eller Scan.
För ren köttproduktion är väl Texel vanligast i Sverige. Annars är det många stora fårproducenter som tänker i termer av både kött och päls och då är ju Gotlandsfåret unikt med sin päls i tillägg till en bra köttproduktion. Skinnet värt lika mycket eller mer än köttet. Problemet är ju att Scan dumpar lammköttpriset när man måste slakta för skinnets skull på hösten. Det är därför det är bäst att sälja köttet självt. Lycka till med den inriktning du väljer och akta dig för klövrötan när du köper djur.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mushi

« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 18:58 »
Ett tips är att gå med i Fåravelsförbundet och sedan gå på varenda aktivitet din lokalavdelning ordnar. Man lär sig alltid något nytt och framför allt får du möjlighet att skaffa ett fårnätverk. Erfarna kompisar är värda sin vikt i guld, du kommer att behöva dem. Ska du starta relativt storskaligt så tror jag rentav att du bör skaffa en mentor. Lycka till!

Ps. Jag tycker att gotlandsfår är snyggast och trevligast. För att inte tala om deras underbara pälsar.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 08 jan-09 kl 19:17 »
Djurhälsovården håller oxå i kurser.. gå med där :)

Ska gå kurs i läkemedelshantering i vår med dom..
Är bara betalande där för grisarna dock.. vet ej om jag ska ansluta mig med fåren än.. kände att det räckte med grisarna just nu.. det kostar ju en slant oxå..
Men den kursen jag ska gå så kan man lägga till en liten slant och få för fler djurslag..

Satsa absolut på får.. såå roligt att jobba med..
Vi har just nu 51 får men tänker utöka mer..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

texelmatte

« Svar #5 skrivet: 08 jan-09 kl 21:16 »
Jag håller med övriga, får är jättetrevliga djur att äga och hantera. Litteratur och olika typer av kurser är ett jättebra sätt att inhämta både teoretiska och praktiska kunskaper. Som någon skrev är det också jättebra  att skaffa sig ett kontaktnät bland fårägarna i närheten. Den del av fårskötseln som jag tycker är absolut besvärligast är slakten, och då menar jag att överhuvudtaget få djuren slaktade vid en rimlig tidpunkt. Scan har kontraktskunder och har man inget kontakt får man vacker stå i kö och på hösten är den kön lång! Slaktar du vid en annan tidpunkt är det troligtvis lättare, så det där råder jag dig att kolla upp innan du startar. Det finns dessutom regler för antal djur man får ta tillbaka per år, vilket ställer till problem om man vill sälja köttet själv. Ett mindre slakteri är nog att föredra av flera skäl, men dessa växer tyvärr inte på träd. Har du ett i närheten är du lyckligt lottad. Jag har texelfår och upplever dem som lugna och lätthanterade, och att de ger bra kött, men har ingen annan ras att jämföra med.

Monica H

• Halland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-09 kl 22:24 »
Skaffa pärmen "Lönsam Lammproduktion", ett utbildningsmaterial för blivande och nystartade fårföretag.
Kan beställas hos Hushållningssällskapet i Jönköping, tel:036-398870.
Halland è bäst

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jan-09 kl 22:33 »
 Länsstyrelsen brukar ordna kursdagar, kolla upp vad som ordnas i ditt län.
Om man är noggrann kan man få bra resultat med Finullsfår, en stödberättigad Lantras som har värdefull ull:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=56238.msg444491#msg444491
                                  Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

moen

« Svar #8 skrivet: 09 jan-09 kl 09:14 »
Stort tack till allihopa för att ni svarar och är så hjälpsamma!

Ulricaa - vad skönt att höra att fler tänker likadant! Jag tvekade länge, men har inte kunnat släppa tanken och efter mycket efterforskning så är beslutet taget, nu kör jag :)

ulfg - boken är nu beställd, tack för tipset! Affärsplan är så gott som klar men kalkylerna jobbar jag på, det är lite svårare. Finns det en marknad för skinn? Vart säljer man om inte på lokal marknad s a s?

Vad för regler gäller vid leverans till litet lokalt slakteri? Så det blir godkänt och ok allting. Kan ett grisslakteri ta emot lamm för slakt?

Mushi - Jag har blivit medlem i Fåravelsförbundet, men min avdelning verkar inte så aktiv, iaf är inte hemsidan så aktiv så grannlänens. Ska ringa och prata med någon angående kurser osv.

Oskarsgården - Djurhälsovården ska jag kolla upp, bra tips!

texelmatte - Jag ska forska i om jag har fårföretagare i närheten som jag kan kontakta. Jag har ett par kunniga vänner, fårfarmare på hobbybasis, det kan ju vara klokt med ett kontaktnät av lammproducenter också föstås.

Angående tidpunkt för slakt, det bästa vore kanske att ha slakten fördelad på året, oavsett leverans till Scan eller lokalt slakteri? För det lilla slakteriet så blir det kanske lite för fullt upp då när jag kommer med alla mina får på hösten :o Finns det fler raser än Dorset som brunstar året runt? Päls på Dorset?

Elsaaa - Har sökt efter Lönsam lammproduktion men inte hittat vart den kan köpas, tack ,tack!

Charlotte - jag har kollat på länsstyrelsen, tycker jag hittar kurser i samarbete med Länsstyrelsen mest söderöver. Jag ska ringa och kolla med min, de kanske har någon kurs på gång.

/moen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 09 jan-09 kl 09:53 »

Finns det en marknad för skinn? Vart säljer man om inte på lokal marknad s a s?

Vad för regler gäller vid leverans till litet lokalt slakteri? Så det blir godkänt och ok allting. Kan ett grisslakteri ta emot lamm för slakt?

/moen

Jo, det finns en marknad för skinn. Det finns något som heter skinnbörsen men, jag vet inte om det bara gäller gotlandsfår. Någon annan kanske har bättre koll? Bäst betalt tror jag att man får om man säljer själv men, det funkar nog inte om man har en stor besättning. Slakterierna (de större) betalar också för pälsskinn/skinn från gotlandsfår men, inte så mycket.

När det gäller regler vid leverans till lokalt slakteri så får du kontakta slakteriet. Det lär vara olika från slakteri till slakteri. Det skiljer också om du säljer djuret till slakteriet eller om du tar återtag och säljer köttet själv. Om ett slakteri utger sig för att vara ett renodlat grisslakteri tror jag inte att de tar emot lamm. Slakteriet där jag slaktar slaktar nöt, gris, får och häst så där är det inga problem att lämna lamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

« Svar #10 skrivet: 09 jan-09 kl 11:37 »
Hej Moen,
det finns en intressant och växande marknad för skinn, koncentrerat till Gotland av naturliga orsaker. Tranås (www.tranas-skinn.se) köper gotlandsskinn. Den marknad som finns för skinn är från gotlandsfår, vita skinn från leicesterfår och skinn från gutefår, mfl lantraser. De sistnämnda får man utveckla en försäljning av själv. Köttraserna ger inga säljbara skinn såvitt jag vet. Men det är med dem du kan slakta året runt vilket ger dig högre pris hos Scan. Då behöver du ett bra stall och tillgång till kraftfoder om det är vårlammproduktion som gäller. Kontakta Swedish Meat och prata med dem. Privatkunder får man bra pris hos även under höst, om du återtar köttet och säljer till kunder själv. Som du förstår finns det många produktionsmodeller...valen är många och svåra. Det finns flera duktiga proffs här på alternativ som är ganska stora - luska fram vilka det är genom vad de har skrivit och fråga dem med PM om du kan få göra studiebesök.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 09 jan-09 kl 11:42 »
Litteratur om lammproduktion
Pärmen Lönsam Lammproduktion är i första hand tänkt att vara en hjälp för lantbrukare som startar med lammproduktion i lite större skala.

Innehåll:
Beskrivning av raser och produktionsformer
Ekonomi
Skötsel och hantering
Utfodring , tillväxt och slakt
Odling av vallfoder, bete och stängsel
Byggnader, förprövning och djurskyddsbestämmelser
Avel och livdjursinköp
Sjukdomar och hälsoförebyggande åtgärder

Materialet på 300 sidor är framtaget av Hushållningssällskapet i Jönköpings län, i samarbete med Jönköpings läns Fåravelsförening. I styrgruppen för arbetet har representanter för Fåravelsförbundet (Einar de Wit), Fåravelsföreningen i Jönköping (Anders Råsberg) och Länsstyrelsen (Kajsa Walberg) aktivt deltagit.
Finansiering har skett med hjälp av EU-medel.
Författare: Birgit Fag med flera.

Pris: 295 kronor exkl moms. Porto och distributionsavgift tillkommer.

http://hs-f.hush.se/?p=11926&m=3777

Mvh: Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 12:36 »
Det finns en marknad för skinn. länsstyrelsen brukar hålla bra kurser runt om i landet
 Jag har lammning flera gånger per säsong. Det ger ett högt värde vid slakt. Å andra sidan kostar det en en hel del att föda upp lamm på vintertid. Man måste fodra mer för bra klassning. Dessutom innebär vinterlammningen betydligt mera arbete.

Min tanke just nu är att minska ner vinterlamm-biten och satsa helhjärtat på gutefår.  Jag tycker de ger högt klassade lamm med låg arbetsinsats och låg foderinsats. Man kan minimiera utfodringen vintertid och ha dem ute. De betar mycket på buskar, kvistar och sådant. De lammar precis när betessäsongen börjar.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

moen

« Svar #13 skrivet: 09 jan-09 kl 14:24 »
Efter att ha funderat en hel del så är min tanke just nu: T ex gotlandsfår med lamning på våren och slakt på hösten med delvis leverans till stort slakteri och direkt beredning/försäljning av skinnet. Delvis leverans till litet slakteri, ska kolla om det är möjligt, med återtag av kött och skinn, lokal beredning av skinnet och sen egen försäljning av kött och skinn. Funderingar om det?

Det passar min djurhållning, våra beten och mina andra verksamheter.

Jag tycker det verkar sunt att ta rätt på både kött och skinn, om det finns efterfrågan. Ändå är det ju så att det är lönsamheten jag vill åt, är det mer lönsamt med en ren köttras, fortfarande med lammning på våren, då är det så jag vill göra. Vid vinterlammning, har man då lammen på box och göder dem? Eller går de iaf på lösdrift och fodras enskilt med kraftfoder? Mycket arbete, men hur mycket mer ger det i slutändan.

Det är så svårt med val av ras! Jag fastnade för hälsingefåren, lite patriot som jag är ;) Kanske kan ha några "på sidan av" produktionen...

/moen

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 09 jan-09 kl 14:28 »
Det är stor brist på halalslaktade lamm.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 09 jan-09 kl 14:35 »
Gutarna ger ganska bra vikter och är billiga i drift.. fina skinn..
Behöver ej fodras med kraft om du har vårlamning och får då ett bättre kött..
Lätta lamningar och goda modersegenskaper..

Köttraserna är lite svårare om man är nybörjare att fodra rätt så de växer "lagom" och inte får för hög fettansättning..
De måste slaktas precis i "tid".. krävs lite egen erfarenhet för att pricka rätt eller en kunnig fårbonde som mentor..

Vi har gutar, shropshire, gute/finulls korsningar och shroppe/texel/dorset/päls korsningar..
Vi kommer gå över mer och mer på gutarna som det ser ut nu iaf.. och så vill jag prova ryafår också framöver..
Kommer även testa med gutebagge på kött tackorna till hösten..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 09 jan-09 kl 15:28 »

Här är lite intressant läsning om olika Uppfödningsmodeller i Ekologisk Lammproduktion:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN99-05/JIN99-05.HTM
 Jag funderar på om inte någon av de mer Högproducerande raserna passar bättre eftersom du bara har Vallbete? Hur mycket Naturbete kommer det att bli i framtiden? Kanske Sveatackor med vårlamm där tackorna går lammlösa på Naturbete kunde vara en ide´? Eller en grupp med Vårlamm och en Höstlamm? Höstlammsgruppen kunde ju vara Gotlandsfår?
 Jag har haft Åsenfår på Vallbete utan problem (har alltid Bagglammen på återväxtbete på hösten), men jag tror inte att de har tillväxtpotential nog för att uttnyttja det fina betet mest ekonomiskt...
En sak att tänka på om du funderar på någon av Allmogefåren är att du i nuläget är tvungen att skapa en egen marknad eftersom det inte går att sälja lammen till slakteri och få en vettig inkomst.
Inte heller skinnen eller ullen har en "färdig" marknad utan du får hitta köpare själv. Allt beror på hur mycket tid du har lust att lägga ner på marknadsföring/ hur nära du har till "marknaden" osv.
 Lycka till!
                                     Mvh
                                  Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

moen

« Svar #17 skrivet: 09 jan-09 kl 16:03 »
Intressant det där med halalslakten, läste en lång artikel om det nyss.

Jo, jag inser att det är svårare med köttraserna. Vart läser jag mer om Sveafår? Som du skriver, Charlotte, så har jag ju kraftigt bete som bör utnyttjas, använda får som tillgodogör sig betet mest ekonomiskt. Naturbete finns, ca 10 ha. Funderar på någon slags plan där, för sambete med hästarna, olika år alternativt byte under säsong, kanske lite beroende på vilken typ av får det blir. Det är som sagt inte stängslat ännu, bara två och delvis tre trådar. Tror jag skulle få lägga min tid på fårjakt då ::) 

Gotlandsfår och Gutefår, vad är skillnaden i kött/päls? Jag har kollat på resp hemsida och Gotlandsfårets var mer lättläst och det framgick tydligt Gotlandsfåret både har bra kött och skinnegenskaper. Därför föll jag mer för dem, orättvist kanske :-\

Ni är guld här på forumet, jag uppskattar verkligen att få bolla min ideér med er!!

/moen

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 09 jan-09 kl 16:14 »
 Fast om du ska ha 100 tackor ( det är för många för att "experimentera" sig fram med), satsa på en fårkurs av något slag, länsstyrelserna brukar ordna såna. Eller gör som jag: Jag gick Startkurs för Jordbruksföretagare och fick fördjupa mig i Fårskötsel (och Dikor eftersom jag har såna också). Såna kurser borde väl ordnas i hela landet eftersom det var ett krav om man inte hade annan Jordbruksutbildning "På papperet" och skulle söka Startstöd? Och skaffa sedan en bra Mentor.
 Jag tycker Fårmänniskor oftast är extremt trevliga, hjälpsamma och villiga att svara på frågor, går du med i Fåravelsföreningen träffar du många.
 Sveafår är en korsning mellan Lantras och Köttras, det är några av besättningarna i länken jag skickade med i förra inlägget som har såna.
 Gotlandsfåren är förädlade Gutefår som avlats på goda produktionsegenskaper. Det finns en färdig marknad för deras skinn Guteskinn får man sälja själv.
                                  Mvh
                              Charlotte

ulfg

« Svar #19 skrivet: 09 jan-09 kl 16:32 »
Hmm, jag uppfattar det som att du har bortåt 30 ha vall och 10 eller 15 ha naturbete. Du har bra stallbyggnad  med plats upp till 100 djur. Nästan lite lyx, det här  :).
Fördjupa dig i Sjödin s 102-104, produktionsformer och grubbla först efteråt på val av ras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
ärt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser