Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny duva, hur laenge inlaast?  (läst 1853 gånger)

Vilse

  • Gäst
ny duva, hur laenge inlaast?
« skrivet: 07 jan-09 kl 22:13 »
jag har en ny duva.
jag har en tillfaellig voljaer,,naet o stolpar.

nu till min fraaga.
naer jag fick mina forsta duvor foer ca 6-7 aar sen saa hoell jag dom inlaasta i 6-8 veckor.

nu i dag saa har alla mina duvor trillad av pinnen pga hoeg aalder och naer den sista ensamma duvan nu behoevde en kompis saa fick jag tag i en duva.

aer vita duvor inte "homing" duvor??
kan man slaeppa denna duva fri redan efter 2 veckor daa den nu kaenner min andra vita duva och vet at det aer mat tvaa gaanger per dag och et bra faagelbad och ett fint duvslag?
stannar duvan hos sin nya kompis elelr drar den ivaeg?

hittar olika sak paa internet om att vita duvor inte flyger hem,,sant???

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: ny duva, hur laenge inlaast?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-09 kl 11:26 »
aer vita duvor inte "homing" duvor??
kan man slaeppa denna duva fri redan efter 2 veckor daa den nu kaenner min andra vita duva och vet at det aer mat tvaa gaanger per dag och et bra faagelbad och ett fint duvslag?
stannar duvan hos sin nya kompis elelr drar den ivaeg?

hittar olika sak paa internet om att vita duvor inte flyger hem,,sant???

hej
vad jag vet håller alla duvor sig i närheten av hemmet. jag känner folk med olika duvsorter, och visst kan enstaka flyga vilse eller blir tagna av rovfåglar men rent allmänt återvänder duvor hem.
2 veckor är dock en alldeles för kort tid att släppas ut efter. har själv ett par påfågelduvor som jag köpte i höstas, de är fortfarande "halvfria", tänkte släppa ut de till våren (mest för vädrets skull).
men 6-8 veckor låter rimligt, jag vet att det känns långt men vänta hellre lite extra än att riskera förlora din duva.
lycka till!  :)
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: ny duva, hur laenge inlaast?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-09 kl 18:59 »
Hej!

Ska man tillföra en ny duva, som i ditt fall kan det bli svårt, om det inte är en ungfågel.

Det bör vara en partner så dom kan bilda par och få ungar, helst ska dom vara flera så dom bildar flock, duvor är flockdjur.

Är det en rasduva du införskaffat är det lite enklare, om det är en brevduva så kommer den troligen att söka sej hem igen där den är född, om det inte är en ung duva som aldrig varit ute på sin födelseplats.

I vilket fall som helst ska du låta dom vara instängda som Csilla 75 skriver.

Lycka till
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Vilse

  • Gäst
SV: ny duva, hur laenge inlaast?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-09 kl 19:30 »
jag tog en rövare.
Den enda sista duvan jag hade kvar är fri flygande och lämnar aldrig min trädgård,,den nya duvan hamnade i min tillfälliga voljär.
Redan första dagen satt dom på varsinn sida av nätet och pratade med varandra.
Jag har utfodrat inne i voljären och utanför och dom har ätit sida vid sida nu i 3 veckor.
Sitter på varsinn sida om nätet tätt tillsammans.
Jag lyckades fånga min gamla duva och satte in til den nya duvan,,lät dom var tillsammans i en vecka och sen tog jag bort nätet.
Det gick bra,,men jag hade inte vågat om det inte var för at dom satt tätt tillsammans på varsinn sida om nätet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser