Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryst vatten  (läst 11787 gånger)

leinad

Fryst vatten
« skrivet: 07 jan-09 kl 12:00 »
Vattnet i mitt kök har fryst. Någon som har några tips på hur jag får fart på det igen. Jag är inte så sugen å koppl apå el på röret, då det bitvis ligger i sågspån. har försökt värma röret där det kommer in med kupevärmare, men det funkar inte.

Skytten

• Skåne
SV: Fryst vatten
« Svar #1 skrivet: 07 jan-09 kl 12:35 »
Jag hade detta problem i en omodern lägehet när jag var student.
Jag tände ett ljus och ställde under ledningsröret, det tog ca en halvtimme, sen kom vattnet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 jan-09 kl 13:36 »
Om du vet säkert att det inte finns några skarvar eller kopplingar på den del av röret som går i sågspån, så kan du utan risk skicka ström genom det för att tina. Om det blir lokalt glödande någonstans vid en sådan operation så är ju det alltid vid t ex en gängad koppling där det är dålig elektrisk kontakt.

Men det går förstås inte om röret är av isolerande material, t ex polyetenslang.

trappern

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-09 kl 22:22 »
Försök att undvika elström det är alltid lite  lurigt. Om du kan få tag på en plastslang 6-8 mm typ en som används till tryckluft den är styv, ändan som du kör in i röret kapar du i 45 graders vinkel (obs viktigt) ta sedan en hink med varmvatten och en handpump typ en gammal brandspruta som du kopplar slangen till sen är det bara att pumpa varmvatten i slangen den äter sig in sakta men säkert. Har kört igenom isproppar som varit flera meter långa. Har hjälpt massor av folk med detta lilla enkla frystiningaggregat
Ett litet tips från en gammal röris!

trappern

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 07 jan-09 kl 22:49 »
Polyamidrör heter slangen. Svedol har sådan Art. nr TL-66106 eller TL- 66108

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #5 skrivet: 08 jan-09 kl 11:13 »
Om du kan få tag på en plastslang 6-8 mm typ en som används till tryckluft den är styv, ändan som du kör in i röret kapar du i 45 graders vinkel (obs viktigt) ta sedan en hink med varmvatten och en handpump typ en gammal brandspruta som du kopplar slangen till sen är det bara att pumpa varmvatten i slangen den äter sig in sakta men säkert.

Kan man komma förbi en kran med detta? Vårt vatten har frusit mellan badrummer (där hydroforen finns) och köket/tvättskrubben. Eldat som fan i flera dagar, ingen skillnad. Har funderat på att rikta in en kupevärmare (2000W) in genom den närmaste ventilen i grunden: bra eller dåig ide?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 jan-09 kl 11:17 »
Kommer du åt att värma röret ordentligt på något ställe, borde värmen sprida sig långt i rören.
jag lyckades med ett stearinljus, det var väl 3-4 meter rör som var fruset.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

signe

« Svar #7 skrivet: 08 jan-09 kl 13:37 »
Jag skulle rekommendera hårtorken. Det tar en stund men p g a av brandrisken bör du inte använda varmluftspistol eller stearinljus.

trappern

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 08 jan-09 kl 19:08 »
Du kommer genom en kran såvida den är öppen inga problem.

Till Vresus som tydligen skiter i om rördragningarna  är godkända eller inte. Då förmodar jag att du skiter i om du får någon ersättning från försäkringsbolagen vid en vattenskada som kanske kostar dig hundratusen spänn.

Tänk på det alla hemmapulare, görs det inte enligt dom nya bestämmelserna får ni inte ett öre av försäkringsbolagen. Dom har blivit stentuffa den sista tiden på grund av att det slarvas. Det är jättepengar som betalas ut varje år för vattenskador. Repar själv skador för bolagen  så jag vet hur dom agerar när dom besiktigar jobben. Jag har inget emot att folk fixar saker o ting själva för en hantverkare är inte gratis. Men är ni osäkra fråga någon som kan det lönar sig. Chansa inte!

Par

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 08 jan-09 kl 19:22 »
Kommer du åt att värma röret ordentligt på något ställe, borde värmen sprida sig långt i rören.
jag lyckades med ett stearinljus, det var väl 3-4 meter rör som var fruset.

Det borde jag kunna; jag kan sätta en kupevärmare riktad mot röret i "tvättskrubben" (1x2 m). Värt ett försök, kostar lite.

Par

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 08 jan-09 kl 19:26 »
Du kommer genom en kran såvida den är öppen inga problem.

Till Vresus som tydligen skiter i om rördragningarna  är godkända eller inte. Då förmodar jag att du skiter i om du får någon ersättning från försäkringsbolagen vid en vattenskada som kanske kostar dig hundratusen spänn.

Tänk på det alla hemmapulare, görs det inte enligt dom nya bestämmelserna får ni inte ett öre av försäkringsbolagen. Dom har blivit stentuffa den sista tiden på grund av att det slarvas. Det är jättepengar som betalas ut varje år för vattenskador. Repar själv skador för bolagen  så jag vet hur dom agerar när dom besiktigar jobben. Jag har inget emot att folk fixar saker o ting själva för en hantverkare är inte gratis. Men är ni osäkra fråga någon som kan det lönar sig. Chansa inte!

Funlar inte kupevärmaren (1000W) testar jag med slang imorgon. Hade inte tänkt göra fuskjobb, om inte annat för att det skall säljas till sommaren (någon som är intresserad av 3 ha 4,5 mil norr om Uppsala, lagom nära till E4an?).

Par

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-09 kl 19:30 »
Funderar lite på om du inte skall ändra på rördragningen som ju verkar vara lite fel. Rören bör ju vara isolerade utåt och helst öppna och åtkomliga för värme inifrån huset. Inte dra rör inne i väggar eller golv, där finns ingen värme. Isolering i väggen eller golvet skapar inte någon värme i sig själv. Den hindrar bara värmen inomhus från att tränga ut genom väggen eller golvet. Den lilla värme som normalt finns i vattnet inne i rören är strax nerkylt om inte inomhusvärmen kommer åt att värma upp dem. Detta är troligtvis anledningen till att det har frusit hos dig.

...

Är ditt hus modernt inrett eller spelar det nån roll hur det ser ut?

Det skulle inte förvåna mig om rören ligger helt fritt under golvet, tidigare ägaren var ibland dumsnål, det har synts när jag fixat saker.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 08 jan-09 kl 22:47 »

Samtliga installationer har gjorts av behörig VVS-installatör.

Så vitt jag vet finns det inga behörighetskrav på VVS-installatörer i Sverige, vem skulle i så fall utfärda sådana behörigheter och på vilka lagliga grunder skulle det ske?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 08 jan-09 kl 22:56 »
Nja, jag menade att om försäkringsbolagen skulle få för sig att ställa någon slags behörighetskrav på den som har gjort installationer för att de ska betala ut någon ersättning för vattenskador, så har de nog ganska svårt att specificera vad de menar med den behörigheten.

En numera pensionerad skadereglerare som jag känner sade en gång att en genomsnittlig hemmafixare gör bättre VVS-installationer än åtminstone den sämsta tredjedelen av Stockholms yrkesverksamma rörmokare...

Ett annat intressant faktum när det gäller vad utbildning av rörmokare kan leda till är, att här i Sundsvall har det i många år varit mycket vanligare än i resten av landet att klämringskopplingar går sönder - de brukar spricka i gängan. Förklaringen till det lär vara en yrkeslärare på en gymnasieskola som i många år har lärt ut att klämringskopplingar ska dras åt för kung och fosterland och gärna en bit till - åtdragningsanvisningarna som eventuellt följer med kopplingen är inget att bry sig om.

Jag har själv alltid varit nästan överdrivet försiktig med klämringskopplingar - först och främst  ALLTID se till att det finns stödhylsa i röret, och att röret går rakt mot kopplingen så att inget spänner under åtdragningen. Sedan dra åt lite försiktigt, släppa på vatten, om det läcker så dra åt lite till tills det blir tätt, men inte mer än så. Och det har alltid fungerat bra, har aldrig varit med om att en koppling åtdragen på det sättet har börjat läcka i efterhand.

eka

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 09 jan-09 kl 22:04 »
Nu kommer vi lite [OT] men jag håller med.
Efter att avsynat felaktiga installationer lite här och där.
Rörmockare gör oftast fina rutinerade installationer men kunskapen om hur strömningar i rörsystem, skiktning i acc tankar m.m. funkar då är det lite si och så.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

trebreh

« Svar #15 skrivet: 12 jan-09 kl 18:33 »
Det finns tydligen proffs som har tagit sig an problemet.

Jag har råkat ut för samma missär. I vårt fall gäller det ledningen som kommer underifrån i ett torpargrund. Mössen eller någon annan krabbat har tagit hand om isoleringen som fanns kring rören. Jag funderar nu att installera värmekablar till sommaren, för att inte få samma problem nästa vinter.

Är det någon som kan komma med några tips eller goda råd. Inkommande ledning är ett 3/4" platsrör.

Finns det anordningar (genomföringar) som gör det möjligt att skjuta in en värmekabel i röret för att slippa gräva upp utanför grunden?

trappern

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 12 jan-09 kl 19:44 »
trebreh: Plaströrsdim mäts ej i tum jag förmodar att du har 25 mm plaströr Köp ett T rör typ prk och en kabelgenomföring så kan du sticka in en värmekabel no problem. Det finns också färdiga kablar att köpa i olika längder kör in en dragfjäder eller något annat o kolla först hur lång kabel du behöver. Kolla på Rinkabys jag tror att Claes Ohlsson o Biltema också har  men skall du bara ha dessa saker så blir det förmodligen billigare att köpa det av någon lokal röris. Då kan du kanske också få lite tips om hur du gör för att det skall funka.

torbjörn: Det finns massor av krav som ställs på en seriös röris.Det finns också en yrkesexamen som en VVS montör måste ha för att få sin behörighet. Orkar inte gå in i någon diskusion om detta men goggla på VVSberhörighet så kanske du får en annan uppfattning om saken. Du kan också gå in på www.sakervatten.se När det gäller klämkopplingar så finns det anvisningar om hur dom skall dras gör man det enligt dem så är det aldrig några problem Hoppas att den där yrkesläraren är pensionerad om det nu ligger någon sanning i det hela för det låter som en dålig historia Oj oj då, stackars stockholmare som har så dj---a dåliga rörisar

Vresus: Naturligtvis kan man ej få en slang genom en köksblandare jag förmodade att det var solklart att man måste skruva loss en koppling så att man kan köra upptiningslangen rakt in i inkommande rör  för det är väl  inte frusit inne i köket isproppen sitter väl i bjälklaget eller i någon vägg  Antingen KV eller VV för det var förmodligen inte båda som var frusna
Hoppas att stackarn fått tinat upp sitt vatten

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #17 skrivet: 12 jan-09 kl 21:01 »
Det finns livsmedelsgodkänd frysskyddsvärmare det är en kabel som man sticker in i sin vattenledning.. 
När vattnet blir för kallt så värmer den upp det och risken e borta...

I väntan på att lösa problemet så bör du låta vattnet ringa lite stilla när det är stor risk för att det fryser...   Häng in en trådlös termometer i utrymmet så har du lättast att kolla det... 

Om du välger att isolera om det så fösök att täcka med något som mössen ogillar...
Hampamatta som är täckt av släckt kalk...   kan vara ett bra tios...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trädman

« Svar #18 skrivet: 12 jan-09 kl 23:11 »
trebreh: Plaströrsdim mäts ej i tum jag förmodar att du har 25 mm plaströr Köp ett T rör typ prk och en kabelgenomföring så kan du sticka in en värmekabel no problem. Det finns också färdiga kablar att köpa i olika längder kör in en dragfjäder eller något annat o kolla först hur lång kabel du behöver. Kolla på Rinkabys jag tror att Claes Ohlsson o Biltema också har  men skall du bara ha dessa saker så blir det förmodligen billigare att köpa det av någon lokal röris. Då kan du kanske också få lite tips om hur du gör för att det skall funka.

torbjörn: Det finns massor av krav som ställs på en seriös röris.Det finns också en yrkesexamen som en VVS montör måste ha för att få sin behörighet. Orkar inte gå in i någon diskusion om detta men goggla på VVSberhörighet så kanske du får en annan uppfattning om saken. Du kan också gå in på www.sakervatten.se När det gäller klämkopplingar så finns det anvisningar om hur dom skall dras gör man det enligt dem så är det aldrig några problem Hoppas att den där yrkesläraren är pensionerad om det nu ligger någon sanning i det hela för det låter som en dålig historia Oj oj då, stackars stockholmare som har så dj---a dåliga rörisar

Vresus: Naturligtvis kan man ej få en slang genom en köksblandare jag förmodade att det var solklart att man måste skruva loss en koppling så att man kan köra upptiningslangen rakt in i inkommande rör  för det är väl  inte frusit inne i köket isproppen sitter väl i bjälklaget eller i någon vägg  Antingen KV eller VV för det var förmodligen inte båda som var frusna
Hoppas att stackarn fått tinat upp sitt vatten

Visst ställs det krav på en seriös rörmokare. Så vitt jag vet finns dock inget lagkrav på behörigheter som det gör för exempelvis elinstallationer. Gäller det installationer som är anslutna till andras nät, exempelvis det kommunala vatten- och avloppsnätet tror jag dock det finns krav på den som ska utföra rörjobb i anslutningsavtalet.

Det finns dock annat än lagkrav som ändå kallas eller marknadsförs som behörighet, exempelvis branchorganisationskrav och liknande. Att exempelvis bygga våtrum utan "våtrumsbehörighet" är så vitt jag vet inte ett lagbrott. Däremot kanske försäkringsbolaget kan vara ovilliga att betala ut ersättning om arbetet är undermåligt utfört.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 13 jan-09 kl 00:02 »
Jo, men det försäkringsbolaget då tittar på är hur jobbet är utfört i det specifika fallet. Är det ett fuskjobb så är det, och det oavsett hur fina skrån den klåpare som utförde det kan tänkas anse sig tillhöra eller vilka behörigheter han uppger sig ha.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser