Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odling av alger/tång för husbehov.  (läst 13371 gånger)

PellePutt

odling av alger/tång för husbehov.
« skrivet: 06 jan-09 kl 19:12 »
Jag funderar på att odla alger eller tång till husbehov. Finns det någon med erfarenhet av detta här? är det svårt? ska även tillägga att jag bor i en lägenhet, men har ganska stor balkong.

MVH SM
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Skytten

• Skåne
SV: odling av alger/tång för husbehov.
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 19:23 »
Kan vara svårt, då infektioner av alger eller bakterier kan göra soppan ohälsosam, eftersom det är svårt att fixa bra livsmiljö.

Du kan dock odla  andmat, i ett öppet kärl, det brukar bli ganska fritt från giftiga organismer.
andmat är mycket näringsrikt, och duger bra även till människa. 

Du kan få fram ca 7 kg/m3 under den varma årstiden.
Gödsla vattnet moderat med blomstergödsel eller urin, eller ta vatten från ett akvarium där du byter istället för att filtrera.

andmat kan ätas rå eller tillagat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Björno

« Svar #2 skrivet: 07 jan-09 kl 17:18 »
Hej!

På kosteröarna har man en ostronodling. Ostronynglen matas med alger som man odlar i stora tankar inomhus. Dom kan kanske ge dig något tips om hur man gör och vad man ska odla. Har tyvärr ingen länk men det stod en stor artikel i Dagens nyheter i höstas. Jag tror, precis som skytten,  att det är svårt att hålla kulturen ren under lång tid. Testa med att googla på spirulina.

Om du bor vid kusten, särkilt västkusten, så finns det ju massor av olika ätliga tång och algarter att skörda gratis utan större besvär.

mvh/Björno

Zebbe

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-10 kl 15:36 »
Hej
Kanske kan du få svar på www.nordicalgae.blogspot.com annars tänker jag mig att plocka och torka borde vara ett bra sätt att få tillgång till alger/tång när man vill.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-10 kl 00:38 »
Personligen skulle jag aldrig äta alger odlade i tank, det låter rätt unket.
Havsalger från salta hav, ska det va!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-12 kl 00:48 »
Väcker liv i den här gamla tråden.

Jag har funderingar på att odla spirulina.

Naturligt växer spirulina i vatten som har en salthalt på 10-20%. Detta jämfört med havens 3%. Med en så hög salthalt trivs inte andra skadliga mikroorganismer.

Ytterligare en fördel med Spirulnan är att den saknar det "slem" som omger andra vanliga hälsokostalger. Slemmet binder skadliga bakterier, vilket alltså inte är ett problem med Spirulina.

En tredje fördel är att Spirulina växer i temperaturer från 1-50 plusgrader. Detta gör det möjligt att odla Spirulina utomhus i slutna tankar en stor del av året. Först i temperaturer under 10 minus och över 50 plus dör den.

Nu till frågan: Det har pratats mycket om algodling på forumet över åren. Finns det någon som faktiskt provat?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jun-12 kl 00:54 »
Bifogar en länk till en uppsats om Spirulina.

http://www.fkog.uu.se/course/essays/spirulina.pdf

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-12 kl 09:38 »
Testa vettja!

Jag har, oftast ofrivilligt, odlat alger i mina akvarier i över 30 år. Ibland odlar jag frivilligt andra phytoplankton än spirulina för att mata djur i akvariet. Fördelen med spirulina är ju att den kan odlas i vatten som få andra organismer trivs i. När man odlar phytoplankton som har mer normala krav på tillvaron blir det lätt lite av en balansgång att ge tillräckligt bra förhållanden utan att oönskade organismer tar över.

Sen kan man ju odla Azolla, det är en liten flytväxt som har symbiotiska cyanobakterier, och näringsvärdet jämförs ofta med just spirulina, även om det inte blir riktigt lika höga halter så kommer Azollan ganska nära vad gäller flera av de speciella näringsämnena. Azolla är väldigt lättodlad, och lite mer handgriplig.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jun-12 kl 10:28 »
Hur funkar den att odla utomhus? Och vad har den för krav på tillvaron. Alger kan man ju odla i slutna system med cik.pump. Går det även med den här växten?

fishyerik

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 07 jun-12 kl 14:12 »
Azolla går alldeles utmärkt att odla utomhus sommartid, de överlever väl rätt låga temperaturer, men växer väldigt dåligt när det är kallt, vilket iofs spirulina också gör.

Det beror lite på vad man menar med slutna system, tillför man det Azolla förbrukar, precis som man gör med Spirulina och alger, så fungerar det alldeles utmärkt. Azolla är inte så förstjust i cirkulation som alger, eftersom de kan plocka sitt CO2 direkt ur luften, så är cirkulation för att få ner CO2 i vattnet helt överflödigt för Azolla. 

Azolla klarar visserligen fullt sollljus, men trivs bättre lite skuggigt, går bra att odla i damm eller liknande behållare under exempelvis halvglesa träd.

Så, odlingsförhållandena liknar Spirulinas, förutom att Azolla behöver mer "normalt" vatten, och istället konkurrerar rent fysisk ut de flesta andra organismer, genom att ta allt ljus och blockera gasutbytet i vattenytan.

Kött är delar av djur!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 jun-12 kl 17:25 »
Men då måste ändå Spirulinan vara mycket säkrare ur bakteriesynpunkt?

fishyerik

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 08 jun-12 kl 11:17 »
Ja, Azollan lär man väl göra som man ska göra med saker som växer i eller nära jord, alltså skölja den innan man äter den. Om man är riktigt orolig kan man ju tillaga den också. Det finns massor av information om Azolla på internet, jag har inte provat att äta den själv, jag matar mina fiskar och andra djur med Azolla.
Kött är delar av djur!

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #12 skrivet: 06 aug-14 kl 03:31 »
Var får man tag i azollan? Vill pröva denna.
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 05 jan-15 kl 18:34 »
Tänkte testa Azolla nästa säsong... verkar som om man får leta bland fiskfoder (tex http://www.pondteam.com/) efter växten ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser