Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering och hönshusbygge  (läst 1708 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Isolering och hönshusbygge
« skrivet: 06 jan-09 kl 09:44 »
Om man isolerar ett hönshus med gullfiber eller liknande; skapar man då inte en suverän gömma för ohyra och råttor?

Jag funderar på att isolera en bod till våren och funderar på hur jag ska gå till väga. Huset är en knuttimrad bod, på sina ställen är det glest mellan stockarna. Om jag isolerar mellan stockarna kommer väl väta utifrån att förstöra isoleringen? Plast på väggarna under skivorna? Blir väl för tätt? Jag kan inte sätta panel utanpå huset för det är byggnadsvårdsminne (eller något liknande, inte k-märkt, men vi får inte ändra exteriören)
Hur lösa detta dilemma med springorna? Ideér mottages tacksamt!
På väggarna ska det bli skivor där skarvarna tejpas med vävtejp innan målning.

Och så till golvet! Brädgolv  :-\ kan man stryka med kallasfalt? Skulle egentligen vilja ha en plastmatta, men det blir för dyrt; golvytan är på ca 20 kvm och detta ska inte bli ett ruinerande projekt ;)

Taket är iallafall tätt och ordentligt gjort!! (Alltid något)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Isolering och hönshusbygge
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 10:21 »
Plastmatta kan man fynda till en riktigt bra peng! Både hos privatpersoner och hos mattfirmor, de har ibland stuvbitar över eller utgående mattor i hemska mönster men billiga!  :) Vad sägs tex om en plastmatta med mönstret av en fotbollsplan  :o Ska ju ändå ligga spån över!
Själv tycker jag plastmatta är oslagbart ur rengöringssynpunkt!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 11:20 »
Dreva med mossa mellan stockarna. Gullfiber är inte bra.

Om du inte får tag på någon billig plastmatta är målad masonit utmärkt att ha på golvet.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 11:34 »
Dreva med mossa mellan stockarna. Gullfiber är inte bra.

Men mossa får man väl inte plocka hur som helst när man inte äger marken ???

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 12:36 »
Jag har små hönshus med glasullsisolering, plyfa på insidan och råspont på utsidan.

Jag har aldrig sett spår av råtta i husen. En och annan mus har jag sett, men de lever livsfarligt, tom en liten silkestupp klarar av att svälja en fet mus hel, det ser kul ut, det tar ett par minuter att få den genom halsen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 12:48 »
Jag har små hönshus med glasullsisolering, plyfa på insidan och råspont på utsidan.

Jag har aldrig sett spår av råtta i husen. En och annan mus har jag sett, men de lever livsfarligt, tom en liten silkestupp klarar av att svälja en fet mus hel, det ser kul ut, det tar ett par minuter att få den genom halsen.
hehe, det måste ju se rätt komiskt ut, som en orm typ ;D
Jag har haft små inkräktare i mitt hönshus, men sedan jag gjorde en kattlucka i dörren har det varit lugnt. MEn katterna kommer ju inte in i väggen ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 19:25 »
Jag tänkte också föreslagit att dreva med mossa, det var ju så de tätade timmerhus förr, men det är sant, det får man nog inte ta hur som helst i skogen. Men om man känner någon som har skog kanske? Eller hur gör de när de renoverar k-märkta hus?

Om man bygger invändigt med skivor och tätar med vävtejp, målarfärg etc, så det blir tätt inåt, spelar det då så stor roll om någon ohyra bor i ytterväggen? Jag resonerade så... vi har lockpanel utåt, gullfiber och inåt skivor (gratis kasserade bänkskivor från kontorsmöblertillverkare...) tätade och målade med blank oljefärg.

Vi har cementgolv, det är ju tätt så det räcker, men jag har märkt att det är lite svårt att skura bort fläckar ibland, har funderat på om man kunde köpa billiga partier klinkers, det kan ju få vara flera olika färger, det gör ju inget bara tjocklek och storlek är densamma... Vi köpte typ fyra kvadrat en gång till ett mörkrum, vi fick det nästan gratis, de var glada över att bli av med ett sånt litet parti.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser