Ja i så fall kan jag förstå GM´s irritation. Dom själva framstår idag som en döende dinosarie som för länge sen borde hoppat på miljötåget.. men det räcker inte med bra uppfinningar, nån måste klara av att producera och sälja. Något Toyota verkar vara överlägsna på.
Det allra bästa är nog ändå att följa Bosse Bildoktorns råd och hålla liv i redan gjorda bilar. Kan inte Toyota göra en fin liten hybrid-utbytesmotor till en gammal Volvo? ..vore perfekt ju.
Problemet med GMs miljöbil var att den släpptes i USA på 90-talet. Långt innan den amerikanska marknaden var mogen.
Så det vart nog en dyr affär för GM med all negativ PR från motortidningar mm.
Det slutade med att GM köpte tillbaka alla bilarna som sålts och skrotade dom.
Har för mig att det var ca 500 bilar.
Toyota Prius tekniska lösning skall tydligen vara plankat rakt av. Men Toyota släppte sin Prius när marknaden var mogen.
Alltså 10-15 år efter att tekniken kom fram.
Så problemet är att vi människor (konsumenter) är tveksamma till nya lösningar när dom dyker upp.
Vi vill helst använda gamla invanda lösningar.
Se bara om åsikterna om skumglas är bra eller ej.
Om man tar en Amazon och monterar en katalysator på den. Har man då en bra miljöbil?
Då det inte är jättestora problem att bygga om den för E85 heller om man vill.