Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar kring byggande och miljö!  (läst 4345 gånger)

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #20 skrivet: 18 jan-09 kl 19:08 »
Ja i så fall kan jag förstå GM´s irritation. Dom själva framstår idag som en döende dinosarie som för länge sen borde hoppat på miljötåget.. men det räcker inte med bra uppfinningar, nån måste klara av att producera och sälja. Något Toyota verkar vara överlägsna på.
Det allra bästa är nog ändå att följa Bosse Bildoktorns råd och hålla liv i redan gjorda bilar. Kan inte Toyota göra en fin liten hybrid-utbytesmotor till en gammal Volvo? ..vore perfekt ju.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #21 skrivet: 18 jan-09 kl 19:35 »
Ja i så fall kan jag förstå GM´s irritation. Dom själva framstår idag som en döende dinosarie som för länge sen borde hoppat på miljötåget.. men det räcker inte med bra uppfinningar, nån måste klara av att producera och sälja. Något Toyota verkar vara överlägsna på.
Det allra bästa är nog ändå att följa Bosse Bildoktorns råd och hålla liv i redan gjorda bilar. Kan inte Toyota göra en fin liten hybrid-utbytesmotor till en gammal Volvo? ..vore perfekt ju.

Problemet med GMs miljöbil var att den släpptes i USA på 90-talet. Långt innan den amerikanska marknaden var mogen.
Så det vart nog en dyr affär för GM med all negativ PR från motortidningar mm.

Det slutade med att GM köpte tillbaka alla bilarna som sålts och skrotade dom.
Har för mig att det var ca 500 bilar.

Toyota Prius tekniska lösning skall tydligen vara plankat rakt av. Men Toyota släppte sin Prius när marknaden var mogen.
Alltså 10-15 år efter att tekniken kom fram. ;)

Så problemet är att vi människor (konsumenter) är tveksamma till nya lösningar när dom dyker upp. ;D
Vi vill helst använda gamla invanda lösningar.
Se bara om åsikterna om skumglas är bra eller ej. ;D

Om man tar en Amazon och monterar en katalysator på den. Har man då en bra miljöbil? ;)
Då det inte är jättestora problem att bygga om den för E85 heller om man vill.
 

« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 19:40 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #22 skrivet: 18 jan-09 kl 19:45 »
När jag kikade runt i fann jag skumglas i skivor men den enda tillverkaren fanns i Kina så vitt jag kan se.

Och i Närke. ;D
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1358872&insn=2

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #23 skrivet: 18 jan-09 kl 21:42 »
Nu var kanske inte tanken med tråden att vi skulle diskutera bilar.........? Men som en del av det resonemanget kan tilläggas att Volvo (ett förvisso Amerikanskt bilmärke idag men ändå med Svensk stolthet) har ju som alla vet varslat en hel del personal sista tiden. Ute vid Torslanda verken (mina hemtrakter, där jag växte upp) står det idag ca1500 Volvo-bilar mest V70 och S80, skinnklädsel.....ja allt!

   -Dessa är gamla tjänstebilar till uppsagda anställda, med mellan1-2år på väg, vad händer med dem? Säljas?..........Näää! Volvo har ca 2000 nya bilar i lager som de inte får sålt! Volvo vill inte mätta marknaden med begagnat och därigenom tvingas dumpa priserna så dessa 1500 - nästan nya bilar kommer gå rätt i pressen!!!!!! >:(
   -Skrönor? Sidosnack? .............Nä! Detta är förstasidesstoff från tillförlitliga källor inne på Volvo. Schhhhhhhhhhhhh! ingen får veta något! Tur för Volvo att ingen läser inlägg på forum som dessa! :-X ;D

Nog om bilar anser jag, finns det någon eller något mer att tillägga?

Jag har tänkt på en detalj, liten i sammanhanget men ändå, om alla nya hus byggdes med en inne-takhöjd på 2100-2200mm istället för 2400-2500 skulle man inte bara spara byggmaterial utan även framtida energi-åtgång i form av värme 8-10% räknar jag med. I gamla torp återfinns detta då man förvisso var betydligt kortare i genomsnitt för 100-200år sedan, än vad man är nu. Man hade oxo lägre ytterdörrar och högre trösklar för att (tror jag) minska värmeförlust och drag. I mitt nuvarande hus b-49 finns slussar vid både framsida och köksingång en högst klok arkitektorisk detalj som sedan försvann i 40år för att nu återuppstå i viss mån i passivhus mm.

Synpunkter på detta? 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #24 skrivet: 18 jan-09 kl 21:48 »
Och i Närke. ;D
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1358872&insn=2


Bergslagsmannen - där är fabriken jag pratade om!.........men? är det verkligen i form av skivor eller bara granulater? ???
Tackar Rosten!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #25 skrivet: 18 jan-09 kl 22:43 »
Jag har tänkt på en detalj, liten i sammanhanget men ändå, om alla nya hus byggdes med en inne-takhöjd på 2100-2200mm istället för 2400-2500 skulle man inte bara spara byggmaterial utan även framtida energi-åtgång i form av värme 8-10% räknar jag med. I gamla torp återfinns detta då man förvisso var betydligt kortare i genomsnitt för 100-200år sedan, än vad man är nu. Man hade oxo lägre ytterdörrar och högre trösklar för att (tror jag) minska värmeförlust och drag. I mitt nuvarande hus b-49 finns slussar vid både framsida och köksingång en högst klok arkitektorisk detalj som sedan försvann i 40år för att nu återuppstå i viss mån i passivhus mm.

Synpunkter på detta? 
Tjejen är byggingenjör.
När hon pluggade till det för flera år sedan så kom hon hem med papper där man förespådde att takhöjden kommer att krympa i framtiden till 220 cm och att husen kommer att bli mindre. Så att dom liknar förhållandena som råder bland folk som bor i lägenhet. Anledning=billigare byggkostnad och lägre uppvärmningsskostnad.

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #26 skrivet: 19 jan-09 kl 15:07 »
Rosten, tack för länken! Hoppas fabriken överlever lågkonjunkturen så jag kan handla av dom till nästa projekt!

Det här med takhöjd och slussar är intressant. När jag ritade mitt nuvarande hus så var det ett dilemma. Till slut blev det 210cm mot ytterväggarna men 260cm i mitten med brutet innertak. Inte helt enkelt att konstruera med lågt i tak när man använder std-dörrar på 210cm. Blir inget bärande kvar över dörrar och fönster. Med 240cm ger det sig självt...
Lågt i tak är förstås att föredra, kanske mäter vi i framtiden husen i m3 iställt för m2?
Vad gäller slussar så blir det alldeles omöjligt i ett litet hus. Jag har val en annan nästan lika effektiv lösning. Både altan- och ytterdörr ligger 60cm lägre än övriga huset. När dörrarna öppnas stannar kalldraget på hallgolvet. En kompromiss för små hus...

Jag vill gärna vara optimist och tro att framtidens hus blir mindre och lägre. Tyvärr är många snickare och hussäljare en negativ kraft;
-jamen, när ni ändå bygger, ska ni inte ta till lite?, byggkostnaden är ju i stort sett densamma på 90m2 som på 120m2. Det ärju köket och badrummet som kostar. ta till....

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Tankar kring byggande och miljö!
« Svar #27 skrivet: 19 jan-09 kl 18:59 »
[quote Det här med takhöjd och slussar är intressant. När jag ritade mitt nuvarande hus så var det ett dilemma. Till slut blev det 210cm mot ytterväggarna men 260cm i mitten med brutet innertak. Inte helt enkelt att konstruera med lågt i tak när man använder std-dörrar på 210cm. Blir inget bärande kvar över dörrar och fönster. Med 240cm ger det sig självt...
Lågt i tak är förstås att föredra, kanske mäter vi i framtiden husen i m3 iställt för m2?
Vad gäller slussar så blir det alldeles omöjligt i ett litet hus. Jag har val en annan nästan lika effektiv lösning. Både altan- och ytterdörr ligger 60cm lägre än övriga huset. När dörrarna öppnas stannar kalldraget på hallgolvet. En kompromiss för små hus...
[/quote]


Det kanske inte är enkelt, men fullt genomförbart, att bygga med låg takhöjd och 210-dörrar men jag förstår hur du menar. Har man tänkt till och konstruktionen växt fram bit för bit, om man ändrar så drar det med sig en lång rad av ändringar.
........ang. dina dörrar - det blir ju nästan som gamla tiders låga dörrar med hög tröskel! ........Tänkvärt och användbar fakta, tack!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare (1 dolda)
Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser