Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande uppvärmning?  (läst 7946 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Självförsörjande uppvärmning?
« skrivet: 05 jan-09 kl 05:19 »
Hur många kan ha det i Sverige?
När det blir kallt tänker jag på vad som kan hända när elen rasar, som inte händer så ofta här. Men jag köpte ändå ett litet elaggregat som kan driva värmepannan och något mer. Återstår inkoppling som en elektriker måste göra?

I vart fall kan man undra hur folk tänker när det byggs nya elvärmda hus, eller en fungerande kombipanna slängs ut och ersätts med eldrivet. Vi kör vattenburen el, har olja i reserv, kan elda ved mm i pannan och har en öppen spis.
På landet får folk klara sig själva och är mer förberedda, men om elen går en kall vinter i tätorter, då ska samhället alltid ha resurser för överlevnad och husens teknik får frysa sönder?

Verkar nästan aldrig hända, eller har jag missat något.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Boston Tea Party

• Gäst
SV: Självförsörjande uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 09:09 »
egen skog..  yxa,timmersvans( obs ingen kapitalistisk bensin behövs) kakelungnar,vedspisar,kaminen(behövs ingen cirkulatinons pump) alltså ingen el...  där har du RIKTIG självförsörjande uppvärmning.....  om du nu inte fixar eget bränsle till ditt el verk... borra efter olja,,rafinera ...alt  koka etanol av egen odlade sockerrör.......fast det är skönt att du inte bara är intreserad av flyktigpolitiken :D

Norna

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 12:34 »
egen skog..  yxa,timmersvans( obs ingen kapitalistisk bensin behövs) kakelungnar,vedspisar,kaminen(behövs ingen cirkulatinons pump) alltså ingen el...  där har du RIKTIG självförsörjande uppvärmning.....  om du nu inte fixar eget bränsle till ditt el verk... borra efter olja,,rafinera ...alt  koka etanol av egen odlade sockerrör.......fast det är skönt att du inte bara är intreserad av flyktigpolitiken :D

;D  ;D  ;D 8)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #3 skrivet: 21 jan-09 kl 07:51 »
Värma mig kan jag nog göra här också med en trippelpanna, telefon klarar sig utan egen el, sedan är frågan om man vill ha lyse och dator etc.
Vi har prylar hemma så vi klarar oss, men hur många kan det?

Jag sätter miljö och hälsa först, där ingår välfärden som tar stryk av för stora utgifter, men fn är klimatproblemen värre tills Obama kan lyckas med Change.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 jan-09 kl 12:10 »
Pajar elinfrastrukturen hjälper knappast en egen elproduktion för att hålla telekommunikation.  Ved kommer alltid att vara det som blir lättast att skaffa, och det blir knappast en fördel att bo i tätorter.

Mindre mängder el, under en kWh kan man på olika sätt skaffa sig, med vind eller något åtkommligt bränsle, för att driva ett nödsystem för uppvärmningen.  Bäst är att åtminstone ha en braskamin som alternativlösning.

Ett långvarigt elavbrott, eller en kollaps i elinfrastrukturen, kommer inte bara att påverka elen i hushållet, utan alla samhällsfunktioner och de flesta arbetsplatser kommer inte att fungera, det blir inte bara ett uppvärmningsproblem, utan ett försörjningsproblem.
Allt rfyst i lager och hemma blir förstört mm.

Elberoendet är samhällets största beroende, tom med en minskning av annan energi med 50% skulle nödtorftigt klara samhällsfunktionerna, men blir vi av med halva elen är krisen mycket allvarligare.

Varubrist, sjukvård reservdelar vad blir följden ganska snabbt om elen ryker?

Redan några dagar blir besvärligt, men om det skulle bli månader och år i hela samhället?

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

statustrött

« Svar #5 skrivet: 21 jan-09 kl 21:44 »
 Jag vill inte verka näsvis, dock har jag el/ved panna som är monterad i källaren, så om elen är borta kan jag elda med ved och ha en självcirkulation som räcker för at hålla huset varmt.
 Dessutom har jag timmersvans, bågsågar och yxor samt 60 hektar egen skog i anslutning till huset. Så jag har nog en chans att klara mig.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 22 jan-09 kl 15:07 »
Men jag köpte ändå ett litet elaggregat som kan driva värmepannan och något mer. Återstår inkoppling som en elektriker måste göra?

I "nödläge" kan du göra så här men var noga med att du vet vad du gör.

1. Ta ur säkringarna till ingående elen (brukar vara 3st x16A eller 3x20). Kommer elen tillbaka blir det väldigt dåligt annars.
2. Är det ett enfaselverk så bygg en egen kabel med hane i båda ändar (iof sig samma med 3 fas men lite krångligare).
3. Koppla ur alla förbrukare eller stäng av så det inte överbelastas direkt.
4. Koppla in hanen i elverket och i valfri kontakt. Då matar du din elcentral bakvägen. Observera att det bara är den fasen som du matar som har ström och går att använda.

Alternativet är att skaffa stickkontakter till allt du vill kunna driva "manuellt" dvs. oljebrännaren, cirkulationspump etc. Sen är det bara att trycka in kontakterna och köra.

ES

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 22 jan-09 kl 16:19 »
vid en köldknäpp på ca minus 40 i hela landet (fullt möjligt hände för inte så länge sedan) så kollapsar elförsörjningen. Många skulle börja frysa ihjäl redan första dygnet - kring alla hus med vedkamin i tätort, kommer man att slåss på liv och död för att komma in värmen  :-\
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 22 jan-09 kl 17:01 »
Skall den dagen sitta o stirra på virrpannorna inne i stan efter värme.. Palle sitter säkert i sitt stora hus med kakelugnar, vedlagret fullt, gas i spisen och el från solpanelerna och vindkraftverket att driva kyl, frys och övrig belysning..  ;D  :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jan-09 kl 18:00 »
vid en köldknäpp på ca minus 40 i hela landet (fullt möjligt hände för inte så länge sedan) så kollapsar elförsörjningen. Många skulle börja frysa ihjäl redan första dygnet - kring alla hus med vedkamin i tätort, kommer man att slåss på liv och död för att komma in värmen  :-\
När hände det sist? Jag har väldigt dålig koll mn kanske på 40-talet under kriget, när det var så kallt?

Vad jag kommer ihåg från när Gudrun hade härjat i södra Sverige så dog inte en enda av förfrysning inomhus, det var inte så kallt förstås men däremot var många utan uppvärmning i veckor...

Varför skulle dessutom elförsörjningen dö? Skulle inte alla extra olje- och kolkraftverk gå igång om det blir en kraftig ökning av användadet av energin?

Upplys mig!  ;)

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-09 kl 18:19 »
vid någon av de större störningarna av elförsörjningen lyssnade och läste jag om ett forskningsprojekt som studerade just effekten av extrem kyla och elbrist.
Som lekman trodde jag att det skulle gå att ransonera elen - mellan regioner. Tyvärr är det inte byggt så att detta är möjligt utan en konsekvens av 40 minus i hela landet samtidigt, skulle innebära utslagen elförsörjning.
Jag hade det stora nöjet att köra en pensionerad sj tjänsteman som jobbade under krigsvintrarna. Han kunde berätta att alla tåg höll sina tider, även bussarna. Idag skulle ingenting fungera och nationell panik skulle utbryta mycket snabbt.

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 22 jan-09 kl 18:26 »
Så Palleman det är nog bäst att vara långt från stan eller tätort annars kommer hundratals ev tusentals andra innevånare att försöka tvinga sig in i värmen.

Ett guldställe för många kunde vara tomma lite äldre ladugårdar med självventilation. Är man bara tillräckligt många räcker kroppsvärmen att värma upp utrymmet över noll.

En del som samlas i trånga utrymmen kommer att kvävas när de inte ventilerar tillräckligt... :(

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #12 skrivet: 22 jan-09 kl 19:53 »
Så Palleman det är nog bäst att vara långt från stan eller tätort annars kommer hundratals ev tusentals andra innevånare att försöka tvinga sig in i värmen.

Har bössan laddad, källarn fuller av mat och fjäderfäna under sängen.. ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

L L

« Svar #13 skrivet: 04 mar-09 kl 01:32 »
I "nödläge" kan du göra så här men var noga med att du vet vad du gör.

1. Ta ur säkringarna till ingående elen (brukar vara 3st x16A eller 3x20). Kommer elen tillbaka blir det väldigt dåligt annars.
2. Är det ett enfaselverk så bygg en egen kabel med hane i båda ändar (iof sig samma med 3 fas men lite krångligare).
3. Koppla ur alla förbrukare eller stäng av så det inte överbelastas direkt.
4. Koppla in hanen i elverket och i valfri kontakt. Då matar du din elcentral bakvägen. Observera att det bara är den fasen som du matar som har ström och går att använda.

Alternativet är att skaffa stickkontakter till allt du vill kunna driva "manuellt" dvs. oljebrännaren, cirkulationspump etc. Sen är det bara att trycka in kontakterna och köra.

ES

Observera att det bara är den fasen som du matar som har ström och går att använda. ???
Mitt värv är medverkan så vi alla ska få det bättre.

Rödskägg

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 mar-09 kl 07:41 »
Gör för guds skull inte som Ersam skriver. Det är på flera punkter absolut förbjudet (kan man iof gladeligen skita i), det riskerar att förstöra dina prylar eller bränna ner ditt hus och sist men inte minst är det livsfarligt för dig och andra :o Annars är det gött att veta att man kan rida ut de värsta stormar.

Palleman, du är inte rädd att fjäderfäna ska skjuta dig eller sover du med bössan i famnen ;D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #15 skrivet: 06 mar-09 kl 08:43 »
Palleman, du är inte rädd att fjäderfäna ska skjuta dig eller sover du med bössan i famnen ;D

Hehe, har oxå ett basebollträ bredvid sängen.. ;) Antingen slår jag höna eller man i säng.. men förhoppningsvis tjyven som försöker sig på fortet när magen kurrar..

Fordson

« Svar #16 skrivet: 07 mar-09 kl 21:08 »
Jag installerade nyligen en ny vedpanna, en sån som tyvärr kräver el för att funka. Men jag fixade så att alla nödvändiga delar så som pannans fläkt, cirkpump, laddomat har stickproppar. Ska skaffa ett elaggregat så om strömmen går kommer allt att funka så länge jag har diesel till aggregatet. Vår brunn ligger så att det är självfall in i kåken så vatten har vi även utan el. Med ett hyfsat lager med diesel kommer allt att funka rätt länge.
Skulle allt skita sig kan vi ju även börja slakta får, höns och grisar till mat.

Solanum

« Svar #17 skrivet: 07 mar-09 kl 21:42 »
Bygg en Massa ung om du har skog. Där har du effektivt utnyttjande av ved. Sedan med elen, där har jag hört talas om (rätta mig om jag har fel) Solceller=el vunnen ur solljus, Fotoceller=värme vunnen ur solljus. Det är rätt så utvecklat i DK. Men hur det helt funkar hajar jag inte...

Olle45

« Svar #18 skrivet: 07 apr-09 kl 08:43 »
Hej Alla
Gasol för uppvärmning och matlagning är en bra tillfällig lösning när strömmen är borta !
Reserv EL kan vara lurigt för den novise !!

Liten förklaring för att enkelt förstå el !

1 / Reserv eleverk som har enbart spänningen 220 Volt !! Hur kopplingen serut !

Tänk er lindningstrådens längd är 100 meter och spänningen är 220 Volt emellan båda ändarna!
Skydds jordningens utag från ändarna är 50 meter och håller spänningen 110 V
som skall kopplas till jord spettet = skyddsjord.

Nu har jag en fråga är om dessa elverk som enligt ovan får 2 Faser och en nolla.
och mellen fas och noll hållerspänningen 110 Volt

Därför går det inte enkelt att koppla in skydds jorden när det gäller 220 Volts reserv Elverk

Har jag missat något? Knepigt det med skyddsjorden !!!

Då är 3 fas med Nolla säkrare, spänningen mellan faserna håller 380 Volt
mellan fas och noll håller spänningen 220 Volt och nollan skall ansutas till jordspettet!!

Mvh
Ruben

eka

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-09 kl 21:07 »
Det man skall tänka på är att den spänning man får ut ur ett elverk inte kan kopplas in i en vanlig elcentral om den inte är gjord för "5 tråd" = jord och nolla skild.

Normalt sett ger ett 1 fas elverk mer än 2500W vilket är ca en 10A säkring. Så det finns inget mening med att sätta in ett sådant i system med många säkringar.

Sedan finns alltid altrnativet att koppla in en 1/1 transfomator och placera jord vart man vill.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser