Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återuppbyggande av smedja  (läst 2106 gånger)

Xavier

Återuppbyggande av smedja
« skrivet: 04 jan-09 kl 23:28 »
Får ett tag sedan var jag ute i skogen och gick, inte långt från huset böjde jag mig ner för att knyta skorna, och där bredvid en gran täckt av mossa fanns ässjan. Smedjan måste ha blivit ner monterad men ässjan lämnades kvar så nu har jag blivit riktigt sugen på att bygga upp den byggnad igen. MEn hus svårt kan detta vara, det är ingen stor smedja, stockarna hugger jag själv och sågar upp i ett sågverk i närheten. Kan man klara av detta? Alla tips och idéer mottages mycket tacksamt. Skulle vara mycket roligt att återskapa något som en gång hade en stor betydelse för gården.

forestman78

• Södermanland
SV: Återuppbyggande av smedja
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 21:20 »

Besök några gamla smedjor ock kolla på dem! jag vet inte var i landet Du bor men det finns säkert smedjor på hembygdsgårdar lite varstans. Själv besökte jag en smedja i Degeberga hembygdsgård när dom hade öppet hus. Där fanns en liten smedja och man fick prova på att smida också om man ville.
Biodlande torpare med hund och gäss.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 16:18 »
Hör med närmsta länsmuseum. De har gjort många inventeringar genom tiderna och har du (väldig) tur så finns nått noterat kring just din smedja. Annars kan de säkert ge tips till vad du bör tänka på - rent historiskt alltså. Funktion och liknande får du hitta nån annanstans. Det finns ett forum som heter Antracit - får du inte svar där så...

ES

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 20:14 »
Länk till timmerforum. Var berädd på att det oftast tar ett par veckor att få svar på frågor men i stället finns det några riktigt kunniga medlemmar där.

http://zones.alldo.se/TimmerForum/

Att timra av timmer som är sågat på två sidor är inte så där aldeles svårt om du har erfarenhet av träarbete men du behöver hjälp av någon timmerkunnig som visar dig knepen i början. Jag skulle föreslå att du går på timringskurs först.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
Smedja
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 20:27 »
Vi kanske kan anordna en timringskurs med din smedja som projekt?
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

Xavier

« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 21:17 »
Studiecirkel, låter intressant. Är det inte komplicerat att anordna en sådan och hur ser strukturen runt den ut? Plats och timmer är inga problem eftersom jag tänker hugga detta själv och såga i den lokala sågen. Då det gäller smedjor har jag grannens att utgå ifrån, ässjan är borta och smedjan har varit hönshus, men måtten måste vara de exakt som på min. Min ässja behöver bara en lite mindre renovering, trots att den legat ute i många många år fanns det både träkol, spikar och hästskor kvar i härden.

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
Struktur
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 22:07 »
Man kan kanske ta kontakt med någon som håller i kurser i timring, ringa till ett studieförbund och fråga hur man gör, sätta ut en annons här för att fånga upp intresserade. Vart håller du hus?
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

Knut

« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 22:26 »
Gå en kurs och timra din smedja själv eller med andra. Fantastiskt roligt  /  Knut

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
Repris
« Svar #8 skrivet: 13 jan-09 kl 00:36 »
Eko

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
Repris
« Svar #9 skrivet: 13 jan-09 kl 00:47 »
Ja men exakt va!

pappi747

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 14 jan-09 kl 15:46 »
Jag har kollat på timringskurser och fastnade för en som verkar trevlig i Gränsfors bruk. Ska själv försöka gå på Logosols kurs i Härnösand till våren men kurser hålls lite varstans. Tror att både Folkuniversitetet och medborgarskolan anordnar...

Xavier

« Svar #11 skrivet: 18 jan-09 kl 11:54 »
Lite utanför Västervik håller jag till, ursäkta det mycket sena svaret. Ifall man inte hittar en kurs får man väl experimentera själv. Börja med smedjan och ifall man lyckades kan man gå över till ruinen av det nedfallna brygghuset. Synd och skam att tidigare ägare inte kunde hålla taket i ordning. Även ifall stockarna till brygghuset har legat under bar himmel i 50 år så är de mer eller mindre intakta, så nog var det bra virke man en gång använde.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser