Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "vikta ned" hästtransport?  (läst 9518 gånger)

soleskog

  • Inlägg: 331
"vikta ned" hästtransport?
« skrivet: 04 jan-09 kl 15:53 »
Total förvirring råder: vi funderar på att köpa en egen hästtransport för att slippa låna/hyra, men jag förstår inte reglerna för hur mycket man får dra, och hur man "viktar ned" ett släp? Vi har en Ford Focus (hittar förstås inte regbeviset på bilen, men när jag kollar på Internet får jag det till att bilen får dra max 1200-1360 kg http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/ford/ford_focus_flexifuel/index.xml). Är det rimligt att tro att man kan hitta ett släp som vi kan dra med denna lilla nätta bil? Och hur viktar man egentligen ned en transport? Vi har inte behov av att köra mer än en stor häst i transporten, men vill gärna ha en boggitransport.
Kan någon lindra förvirringen?
« Senast ändrad: 04 jan-09 kl 15:56 av soleskog »
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: "vikta ned" hästtransport?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 16:00 »
Boggitransport för den lägre vikten kan nog bli svårt, i så fall får ni köpa en ny och väga in den efter bilen. (Titta på vägverkets hemsida så kan ni söka på just er bil och kolla vad den får dra.) Jag har haft ett Boj-släp som vägde 1250 kg, så visst finns dom. Annars är ju den "magiska" gränsen 1300 kg, där vimlar det av enkelaxlade. Jag har även sett beg. boggisläp på 1360 till salu.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: "vikta ned" hästtransport?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 16:19 »
Tack! Men, för att "väga ned släpet" efter bilen måste det alltså vara ett nytt släp?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: "vikta ned" hästtransport?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 19:12 »
Hej!

Dom här uppgifterna har jag fått.

Du kan typa ner vikten på ett äldre släp. jag tror att för -04 och äldre gäller dom här reglerna:
Du behöver "begränsa" totalvikten genom att t.ex. byta till däck eller kulhandske som är godkända för den nya vikten. Sedan ska den typbesiktigas för den nya vikten, tror det kostar 650kr. Efter besiktningen kan du byta tillbaks till dom gamla däcken eller kulhandsken. Mycket idiotiska regler men jag har pratat med bilprovingen och dom säger att man kan låna någon annans däck när man typbesiktigar  och sedan är det helt lagligt att använda dom gamla originaldäcken igen.
Jag har pratat med en släpförsäljare och han kunde låna ut däck för typbesiktningen.

Med min ford focus kombi -04 får jag dra 1150kg med B-körkort.
 
/Albert

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: "vikta ned" hästtransport?
« Svar #4 skrivet: 05 jan-09 kl 01:44 »
En enaxlad skulle nog inte vara något problem att dra. Mitt enaxlade Umesläp (snart till salu! ;)) har en totalvikt på 1300 och tjänstevikt 600 kg.
Boggie lär bli svårare, de flesta jag tittat på har tjänstevikt på kring 720 kg och då blir det problem att lasta en fullstor häst även om totalvikten mot förmodan skulle vara låg.

covboy

  • Gäst
SV: "vikta ned" hästtransport?
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 17:15 »
Det är alltid totalvikten som räknas när polisen kommer fast vagnen skulle vara tom.. >:(

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: "vikta ned" hästtransport?
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 19:05 »
Eller ännu värre bruttovikten då det finns lastbilsvåg och du klarar totalvikten på körkortet men inte vad den väger för dagen.... :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser