Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränd lukt från radiatorrör  (läst 8640 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Bränd lukt från radiatorrör
« skrivet: 04 jan-09 kl 03:10 »
Som självhushållare vet vi att ransonera värmen och inte vädra ut den. Hyresgästföreningen lärde mig att säga till hyresgäster att vädra högst 5 minuter på vintern, då en del hade ovanan att öppna på morgonen med 20 grader kallt ute, och stänga när de kom hem, det blev dyrt.

Nu har vi termostater och jag missade att ett fönster var öppet länge i vår bostad, för det "var dålig luft" när de andra gick ut några timmar. Strumpan på termostaten glömdes att sätta på så det luktade bränt när de kom hem. Kuddar och sladdar hamnar ibland på rören fast jag försöker hålla det borta. Kan något ta fyr av den värmen eller luktar det bara?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Huggorm

• Gäst
SV: Bränd lukt från radiatorrör
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 03:13 »
Är det ett vattenelement så kan det ju inte bli mycket varmare än 100 grader, och det räcker inte för att sätta elda på någonting. Elradiatorer där emot, dom är farliga

Long Life

• Vid datorn
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 07:21 »
Men det kan skada något?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 08:30 »
Om det har smältpunkten kring hundra grader kan det ändra form och eventuellt flyta ut. Så det är nog bara vax, stearin och parafinljus som kan bli lite kladdigt!  ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Long Life

• Vid datorn
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 08:52 »
Det känns lite fel att lägga elkablar på rören.

Boston Tea Party

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 10:04 »
Som självhushållare vet vi att ransonera värmen och inte vädra ut den. Hyresgästföreningen lärde mig att säga till hyresgäster att vädra högst 5 minuter på vintern, då en del hade ovanan att öppna på morgonen med 20 grader kallt ute, och stänga när de kom hem, det blev dyrt.

Nu har vi termostater och jag missade att ett fönster var öppet länge i vår bostad, för det "var dålig luft" när de andra gick ut några timmar. Strumpan på termostaten glömdes att sätta på så det luktade bränt när de kom hem. Kuddar och sladdar hamnar ibland på rören fast jag försöker hålla det borta. Kan något ta fyr av den värmen eller luktar det bara?

men är du självhushållare i bostadsrätt?

Long Life

• Vid datorn
« Svar #6 skrivet: 04 jan-09 kl 10:37 »
men är du självhushållare i bostadsrätt?
Jag har haft ett hyreshus men nu bor vi i villa och enda skillnaden är väl sten eller trä.

eka

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-09 kl 22:52 »
Stearin kan tända vid lägre temperatur än hundra grader har jag hört. Förmodligen ångorna.
Men ett vattenelement skall inte ha högre temperatur än 55° på grund av risken för bränskador.
Men ska och ska, det beror på den som reglerat in utrustningen.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

sub rosa

« Svar #8 skrivet: 05 jan-09 kl 13:34 »
Jag tvivlar inet på er renlighet men lukten av bränt kan mycket väl härstamma från damm som fastnat mellan eller bakom rör och radiator! ;)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #9 skrivet: 21 jan-09 kl 08:02 »
Stearin kan tända vid lägre temperatur än hundra grader har jag hört. Förmodligen ångorna.
Men ett vattenelement skall inte ha högre temperatur än 55° på grund av risken för bränskador.
Men ska och ska, det beror på den som reglerat in utrustningen.

Jag har nog 60 ut från pannan. I en lgh hade jag mätare på radiatorerna.  Vi har vatten och för hög temp i pannan börjar koka. Elementen känner man på men rören till kan bli rätt så heta.

Jag vill ha högt på elpatronerna och lägga brännaren under i reserv, men det går inte då patronerna kokar på max eller 75 80 grader.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #10 skrivet: 21 jan-09 kl 08:04 »
Jag tvivlar inet på er renlighet men lukten av bränt kan mycket väl härstamma från damm som fastnat mellan eller bakom rör och radiator! ;)
Stämmer att dammet bränner av först, sedan ska det inte lukta.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 22 jan-09 kl 14:57 »
Strumpan på termostaten glömdes att sätta på så det luktade bränt när de kom hem.

Ursäkta! Den varianten har jag aldrig hört innan!  :D

sub rosa

« Svar #12 skrivet: 22 jan-09 kl 21:13 »
Stämmer att dammet bränner av först, sedan ska det inte lukta.
Radiatorerna kanske är ommålade i olämplig färg - en som inte tål värme och avger då en bränd doft? ???
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

L L

« Svar #13 skrivet: 04 mar-09 kl 01:16 »
Ursäkta! Den varianten har jag aldrig hört innan!  :D
Man sätter strumpa på vid vädring, annras blir det överslag i hetta.
Mitt värv är medverkan så vi alla ska få det bättre.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 mar-09 kl 06:19 »
Jag har ofta lukt från elementen när jag eldar dem väldigt varma (man kan inte ta på dem). Det luktar faktiskt inte illa, utan snarare en mysfaktor, att det är varmt i stugan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

L L

« Svar #15 skrivet: 08 mar-09 kl 08:23 »
Helst inga barn nära

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 mar-09 kl 09:53 »
Min generation som växt upp med rödglödgad kokskamin, och svartepetter i köket, är inte fulla av brännskador.  Vi skyddar inte våra barn genom att aldrig lära dem att vara försiktiga, och veta att livet innehåller riskabla situationer, som man ska kunna hantera.
En överbeskyddad uppväxt, tror jag skapar en vuxen som inte kan se livet som det är i verkligheten, blir otrygg och rädd och tom med svag självkänsla, och auktoritetsberoende.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #17 skrivet: 09 mar-09 kl 04:06 »
Min generation som växt upp med rödglödgad kokskamin, och svartepetter i köket, är inte fulla av brännskador.  Vi skyddar inte våra barn genom att aldrig lära dem att vara försiktiga, och veta att livet innehåller riskabla situationer, som man ska kunna hantera.
En överbeskyddad uppväxt, tror jag skapar en vuxen som inte kan se livet som det är i verkligheten, blir otrygg och rädd och tom med svag självkänsla, och auktoritetsberoende.
Bebisar kan ha svårt att fatta så man skyddar rören.

christian k

« Svar #18 skrivet: 22 mar-09 kl 18:04 »
Håper ingen har 100 grader ut fra sin panne....
Tror ikke et värmeanlegg er dimensjonert for damp.
Håper vat dene sikkerhetsventiler har blåst för dere kommefr ditt.

Christian

Maxx

« Svar #19 skrivet: 27 mar-09 kl 01:08 »
Håper ingen har 100 grader ut fra sin panne....
Tror ikke et värmeanlegg er dimensjonert for damp.
Håper vat dene sikkerhetsventiler har blåst för dere kommefr ditt.

Har funnits värmesystem, där man lät överhettad vattenånga kondensera i elementen! :)

Man sätter strumpa på vid vädring, annras blir det överslag i hetta.

En annan variant; är att använda en våt strumpa! Vattnet kommer att avdunsta och detta kostar värme! Mao strumpan och termostaten blir några grader kallare än rummet. Resultatet blir att värmen i rummet ökar några grader! Används då hyresvärdens vs din åsikt om komforttemperatur, inte stämmer överens! ;)

Jag vill ha högt på elpatronerna och lägga brännaren under i reserv, men det går inte då patronerna kokar på max eller 75 80 grader.

Du får nog låta kontrollera effektsyrningen, pannans elektronik! :) /M
« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 01:14 av Maxx »

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser