Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smälta bivax, i vad?  (läst 10208 gånger)

louise

• Gäst
smälta bivax, i vad?
« skrivet: 03 jan-09 kl 21:44 »
Behöver smälta bivax men vet inte vad för typ av kärl jag kan använda. Tänker att det är fett och inte går att rengöra en vanlig kastrull. Hur gör ni?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: smälta bivax, i vad?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 12:09 »
Hejsan!

Jag använder mig av dubbla kärl, en burk i en gryta/kastrull med kokande vatten.

Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 14:06 »
Jag använder Kockums emaljerade kastruller 12 liter eller större. Absolut inte järngrytor då vaxet blir missfärgat... Undvik aluminium..
Massor av vatten och mosa sedan ner vaxkakorna i det kokande vattnet.
När allt kokar--- passa noga för överkokning. Häller sedan allt genom ett stort durkslag som fångar upp kokonger och annat skräp, ner i en plasthink. Lägg sedan ett lock över för långsammare avkylning. Isolera gärna. Nästa dag har klumpen krympt och bara att hälla ut klumpen. Skrapa sedan bort bottensatsen som mest är bipollen, tills du kommer ner till rent bivax. Avskrapet kokar du sedan ytterligare en gång. Hälles sedan i ett högt smalt kärl för omsmältning.
Sedan har du ett vax som du kan lämna till vaxfabriken utan att få något avdrag för orenheter.
Smalt gärna avtäckningsvaxet separat, då lättast att få rent. Avtäckningsvaxet kan du först ha i en hink/gryta med ljummet vatten och skölja ur eventuellt kvarvarande honung. Går lättare då.

Lycka till och God fortsättning.
Kurt S
Rolfserud

Mickepc

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 14:07 »
Hittade en hemsida på hur du kan göra med bilder och den kostade bara 200 kr beror ju kanske oxå på hur mycket vax du har tänkt smälta  :D

http://home.astrakan.hig.se/coma/index.php?cnt=vax
« Senast ändrad: 04 jan-09 kl 14:08 av Mickepc »

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 21:43 »
Men mitt största bekymmer är hur ma rengör kärlet. Går det att få loss bivaxet med vanlig diskning?

länken

« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 23:36 »
Hej Lollo
När jag smälter bivax,gör jag det i vattenbad. Altså en gryta med vatten och i den sänker jag ned något kärl med vaxet i.
Antingen håller jag med tång , binder med ståltråd eller liknande.
Är det stora mängder?
 Tag gärna något oömt, en glasburk ,avklippt ölburk eller liknande som du inte behöver göra rent.

Mvh/ N
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 00:06 »
finns det inget annat än engångskärl? Är här nån som vet hur man kan rengöra kärlet efteråt?

Hej länken förresten, längesen. Är det på bitråden du hänger?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 10:26 »
Personligen hade jag skaffat antingen engångskärl eller ett kärl som bara används för att smälta vax o dyl i.

Rengöring, består av en kombination av värme-mekanisk bearbetning-tid-rengöringsmedel.
Medel, man säger att lika löser lika. Om man, när vaxet smält och hällts bort, kanske det går att med lite olja och en gammal diskborste går att "spä" ut vaxet till en vax-oljeblandning som är mer "diskbar". Alternativt kanske smälta dit en emulgator för vaxet och blanda runt och sedan diska.

Vid något tillfälle skulle jag rengöra ett kärl vi smält carnaubavax. Värme (över vaxets smältpunkt) - tid - högalkaliskt rengöringsmedel fixade det. Det är besvärligt.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser