Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckdikning  (läst 9042 gånger)

chili

• Uppland
Täckdikning
« skrivet: 03 jan-09 kl 19:30 »
Jag skulle vilja lägga ihop två åkertäkter till en. Mellan täkterna går det ett dike (cirka 50 meter långt, inte speciellt rakt). Vad för slags rör ska jag lägga i botten på diket? Det är inte ett speciellt stort dike, men på våren rinner förstås en del vatten i det.

Jag tänkte sedan fylla ut med fyllnadsmassor från en grävning som jag har gjort på tomten.

Är det något särskilt jag ska tänka på?

Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

peterjansson20

SV: Täckdikning
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 20:45 »
Tjena!
jag är inget proffs men , vi gjorde ett täckdike hos mig.

vi grävde ett djupare dike sedan lade vi mark-duk som täckte diket ända ner i botten.
sedan fylde vi en del av duken med grovt grus, och vek sedan runt duken över gruset.
luften mellan gruset blev som ett rör och svalde enormt mycket vatten.
sedan var det på med jord massorna, det var noga att duken täckte så att ingen jord eller lera kommer in i gruset.
mark-duken fungerar som filter mot jord och lera tror jag! 
se till att ingen lera kommer in i gruset för då blir det stopp till sist.

chili

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 14:54 »
Det lät ju fiffitgt.

Var det någon särskild anledning att ni inte valde ett rör av något slag? Blir det t ex vansinnigt mycket dyrare av någon anledning? Annars låter det ju som att man slipper problemet med att det kommer in lera i så fall?

/Chili

Fordson

« Svar #3 skrivet: 07 jan-09 kl 18:20 »
Jag kan ha fel men jag tror inte man får skapa täckdiken av befintliga diken längre.

signe

« Svar #4 skrivet: 07 jan-09 kl 18:29 »
Jag tror du har rätt. Öppna diken är en bristvara idag och omfattas av biotopskyddet.

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-09 kl 06:28 »
Visst kan du kolla om du måste ha tillstånd, i vissa fall krävs det..eller så låssas du som det regnar om nån undrar ;) När vi täckdikar så bryr vi oss inte om markdukar och sånt, bara rensa botten så den blir jämn och sen ner med en täckdikningsslang, sen på med dräneringsgrus ovanpå slangen. Och eftersom ett öppet dika trots allt har en funktion så är det lämpligt att du fyller upp, åtminstone bitvis, så mycket som du anser dig ha råd med, med ett grövre singel.
Det vatten som rinner, var kommer det ifrån? Om det t.ex kommer från en bäck eller nåt så är det ju lämpligt att du sätter en liten brunn där din slang börjar, en dräneringsbrunn med singel runt, så att du säkert får in vattnet i slangen. Tänk också på att kolla när ni rensar diket, om det kommer ut några gamla dräneringar i det?, Dom måste du isåfall koppla på den nya slangen. Ta heller inte för klen slang, det är ju så kort sträcka så kosta på dig minst 3tum (78 mm ) och gärna 4tum. En grövre slang är ju lite mer förlåtande för ojämnheter i bottnen.
Det brukar för övrigt vara svårt att få en jämn botten på ett gammalt dike, och om det är nån svacka så jämna till den med ett stabilt material, typ bergkross, absolut inte vanlig jord och helst inte ens grus, det måste vara nåt som ligger still under årens lopp så du inte får stora svackor i slangen, helst ska den ligga på helt orörd botten, man ska alltså inta ha grävt djupare än nivån som slangen ska ligga på...

chili

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-09 kl 18:03 »
Tack för utförligt svar.

Var kollar man då om man behöver ha tillstånd? Kommunen? Länsstyrelsen?

Jag skulle säga att vattnet kommer från ett annat täckdike eller möjligtivs från ett öppet dike. Delar av sträckan är det i alla fall inget öppet dike, det vet jag.

/Chili

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser