Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småväxta lamm, ovanligt?  (läst 4497 gånger)

freeky

• Gäst
SV: Småväxta lamm, ovanligt?
« Svar #20 skrivet: 04 jan-09 kl 20:41 »
Åter igen kloka ord att tänka på. När man är rookie vill man nog för mycke så man glömmer att stanna upp och tänka till. Om det är så att mycke kraftfoder kan störa den normala tillväxten är det ju inte bra, och avsikten är INTE att få fram stora djur snabbt som ska gå till slakt, vi har fåren främst för att hålla markerna öppna. Vi kör småskaligt och funderar på att ha ekologisk djurhållning. Fast det är det ju i princip, både grovfodret och kraftfodret har vi köpt av grannen och han har eko-kossor.
Men för att återgå till ämnet så mognar en tanke om att fortsätta som vi gör och skita i att åka till granngården imorron, och istället ge dom ÄNNU mera hö och en liten giva havre och mackor på kvällen, baggen bort och lugn och ro till flocken så kanske dom är stora och fina i vår! ;D

Fåraherden

• -
SV: Småväxta lamm, ovanligt?
« Svar #21 skrivet: 05 jan-09 kl 19:24 »
Ett problem med små tackor, inget ovanligt, är att de inte sällan föder små lamm och fortsätter göra det. Lamm som sedan blir små tackor och föder små lamm, och så vidare...

Det gäller dock långt ifrån alla tackor. När det gäller mina gutar slår jag konsekvent ut senväxta tackor som inte kommer igång. De förblir små verkar det som.

Däremot har jag ett par riktigt små fula köttrastackor som ofta föder fina lamm.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser