Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare  (läst 4534 gånger)

HJFF

• Västerbotten
Jordkällare
« skrivet: 02 jan-09 kl 21:33 »
Tänkte bygga mig en sådan här av överblivet material.

Räcker det att gräva ner den 60cm?
Behöver man 2 rum, en så kallad svale?

Tänkte gräva ner både dränering och ett rör som har ett inlopp ovan jord och ett utlopp med fläkt i källaren som extra kylning/värme, något annat man bör tänka på?

ersam

• -
SV: Jordkällare
« Svar #1 skrivet: 02 jan-09 kl 22:53 »
Tänkte bygga mig en sådan här av överblivet material.

Tänkte gräva ner både dränering och ett rör som har ett inlopp ovan jord och ett utlopp med fläkt i källaren som extra kylning/värme, något annat man bör tänka på?

Ja det räcker med 60 cm - det finns många exempel på fungerande jordkällare som ligger i markplan.
Nej man behöver inte två rum.

Skippa tankarna med kylning! Täck ordentligt med rejält med fyllnadsmassor i stället. Om möjligt ha en "svale".

ES

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-09 kl 23:16 »
Det kanske räcker med 60 ner men det är viktigt hur mycket som ligger ovanpå. Beroende på vart i landet det gäller.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

HJFF

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 03 jan-09 kl 12:11 »
Det gäller Västerbotten

forestman78

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-09 kl 14:50 »

Hej!

Förlåt om jag inte riktigt håller mig till ämnet men jag planerar också att skaffa jordkällare. Funderar på att skaffa en i glasfiber från Sandström Innovation AB. De har några olika modeller. har någon här erfarenhet av någon av dem? Är lite extra intresserad av deras modell M där man bygger grund och inredning själv. Skriv gärna och berätta eller tipsa om någon annan modell!

Lycka till med Din jordkällare HJFF1969!!!!

Biodlande torpare med hund och gäss.

Mabande

« Svar #5 skrivet: 03 jan-09 kl 19:34 »
Som sagt: beroende av hur mycket du lägger ovanpå : )
Själv så är jag dock svag för jordkällare som inte sticker upp så värst mycket ur backen, så om du kan få det djupare så kan det kanske bli snyggare  (försåvitt dräneringen funkar) : )

Bara om du ska förvara saker som kan inverka på det andra, typ äpplen som avger etylen som påskyndar mognads- / förruttnelseprocessen hos en hel del annat.

Poängen med en jordkällare är ju att den ska hålla en hyfsat jämn temperatur oavsett årstid, så jag skulle nog tipsa om att lasta på mer "isolering" i form av fyllnadsmassor (som ersam sa). Ett passivventilationsrör och bra dränering funkar nog finfint : )

Ett uppdrag till senare: Langa upp bilder på byggprocessen! =)

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 jan-09 kl 20:04 »
På min tomt finns en gammal stengrund som ser ut som en jordkällare men som är öppen upptill. Det har legat en stuga ovanpå, alltså har det inte varit något jordtak alls. Den bör väll inte ha fungerat något vidare som jordkällare då? Enligt gamla kartor verkar den vara från slutet på 1700-talet

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 03 jan-09 kl 20:11 »
På min tomt finns en gammal stengrund som ser ut som en jordkällare men som är öppen upptill. Det har legat en stuga ovanpå, alltså har det inte varit något jordtak alls. Den bör väll inte ha fungerat något vidare som jordkällare då? Enligt gamla kartor verkar den vara från slutet på 1700-talet

Funkar nog finfint! Rätta mig gärna om jag har fel men tanken med jordkällaren är oftast för förvaring av det som skördas dvs över hösten, vintern, våren och försommaren. Det viktiga är att det inte fryser - det är ändå inte så varmt under den tiden. Kontakten med marken ger jordvärme och isoleringen ovanpå - oavsett det är fyllnadsmassor eller trossbotten (som i Huggorms fall) - skyddar mot kylan.

ES

HJFF

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 04 jan-09 kl 14:47 »
Ok, då ska jag satsa på att isolera och fylla över massor, tänkte mig fylla granullering först och sedan markskiva el dylikt och sedan jord.

Helst skulle jag vilja ha den ordentligt nergrävd men dörren sätter gränsen, och med risk för inrinnande vatten på våren om jag gör ingången "försänkt" i marken så får jag nöja mig med ca 60 cm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser