Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mobilt bredband  (läst 3511 gånger)

louise

• Gäst
mobilt bredband
« skrivet: 30 dec-08 kl 21:23 »
Nån här som har erfarenhet av mobilt bredband? Vilk a operatörerar har ni provat? funkar det? å var bor ni, för hur det funkar beror ju på deras täckning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: mobilt bredband
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 23:25 »
Har erfarenhet av Telia och Tele2. Båda fungerar, men ytterst sällan eller aldrig med utlovad hastighet. Det vanliga är att man kommer upp i 400 kbit/s ned respektive drygt 100 kbit/s upp även om signalstyrkan är bra, trots att det är utlovat 3,6 Mbit/s.

Telia är provat dels relativt centralt i Sundsvall och dels på två olika ställen i trakten av Lövånger (Västerbotten), ungefär samma funktion i praktiken på alla ställena trots stora skillnader i indikerad signalstyrka.
Tele2 är provat dels i Sundsvall och dels i Örnsköldsvik.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 dec-08 kl 23:33 »
Jag hade 3:s mobila bredband ett tag, men blev inte speciellt imponerad. Ganska slött var det, men framför allt tog det lång tid från att man klickade på en länk tills det hände något. Alltså inte direkt nedladdningshastighet, utan tiden det tar för min dator att tala om för servern att man vill se på en speciell grej. Dessutom var det instabilt och kopplade ofta ned. Sedan hade jag en viss mängd nedladdad data i månaden för 99kr, utöver den kostade det extra. Lyckligtvis fanns det ett tak, när jag nådde 399kr kostade det inte mera sedan. Tur, för jag var i det det taket tio gånger om varje månad. Bytte till fiber från telia sedan, det blev billigare trotts att jag blev tvungen att fortsätta betala 99kr till 3 på grund av bindningstid också.

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 30 dec-08 kl 23:48 »
Jag har Tele2 mobilt bredband o det funkar bra ute i skogen där jag bor i Västmanland. Betalar 99 kr/månad o inget mer. Hastigheten är också bra. Man kan kolla respektive operatörs sida hur de har täckning. Har aldrig trots aktivt surfande överskridit någon gräns för surfande.

Telenor funkar (nästan) lika bra här men det kostar 199 kr/månad.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 00:43 »
Hej! Använder Telias mobila bredband( 3G) ingen turbotjosan utan det vanliga,tror man kommer upp i 0.38mb som mest! har det i lastbilen och det fungerar nästan överallt utom långt ut på landsbyggden...99:- mån och fri surf kvällar och helger.övrig tid e det säkert dyrt,har inte kollat!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-08 kl 00:50 »
Hade Tele2s mobila bredband förut och höll på att bli tokig - det bara kopplade ner hela tiden.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 dec-08 kl 17:15 »
Det är ju det där med nedkopplingen som jag inte ivll råka ut för. blev rekommenderad Telenor av en som också bor i skogen, det funkade perfekt tyckte hon. Jag bor i nån zon som verkar ligga mellan 3G turbo och vanlig 3G, telias kartor är för dåliga för att jag ska reda ut vad det är för täckning här. Men Telia begränsar surfandet och är dyrare än Telenor.

Idag har jag bredband i väggen med max 0,45 nånting megabyte. Så det mobila ska väl gå i samma hastighet.

Surfade ett tag med mobil via Tele2 å det var helt värdelöst. Annars har jag suverän täckning med min pratmobil tele2. Bor på en kulle nära en mast.

mr. burns

« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 21:24 »
jag har telenor och tycker att det fungerar bra, inte mycket problem med nedkoppling.
Kostnad 199sek per månad (surfa tills du kräks), 0384 Mbit/s tror jag.
Jag bor mitt i halland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 00:29 »
När det gäller större eller mindre problem med nedkoppling och sånt, så beror det ju inte bara på operatörens nät utan också på vilken typ av 3G-modem som operatören har levererat. Ibland kan det finnas programvaruuppdateringar till modemen för att fixa till problem.

Vurre

« Svar #9 skrivet: 02 jan-09 kl 17:46 »
Vad ska du ha det mobila bredbandet till?
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jan-09 kl 00:05 »
jag ska ha det till att komma ner i kostnad. Med telenor blir det 100 kr mindre i månaden än med det fasta jag har nu.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 06 jan-09 kl 08:52 »
Jag har Glocalnets mobila bredband med fri surf kväll och helg, 89 kronor i månaden. När jag är i husvagnen är det rätt okej, men hemmavid är det antagligen längre till master och jag kopplas ur för ofta för att det ska vara bekvämt. Om jag bara skulle ha tillgång till mobilt bredband skulle jag undersöka noggrannare var masterna sitter.

Kan du inte låna kompisars mobila bredband och testa vad som passar bäst hemma hos dig.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vurre

« Svar #12 skrivet: 06 jan-09 kl 09:39 »
Det låter ju inte som om man kan använda ett mobilt bredband till att ersätta telefonen med, och det sparar man ju annars en slant på.
snus? vad är priset på en pris?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 09:50 »
Jag skulle inte byta från fast telefoni till mobilt för att bara spara 100 kronor. Med mobilt bredband förlorar jag möjligheten att se tv-program utan avbrott, att chatta i det tempo jag själv vill. Det tar särskilt lång tid vid de tidpunkter andra är ute på nätet och det är uppenbarligen samtidigt som jag. De säljer antagligen fler abonnemang än vad systemet klarar av.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 jan-09 kl 09:53 »
 Kolla med Alltele..dom har Ice mobila bredband med bra täckning och riktig mottagare för hemma bruk...
Och visst kan ersätta hemma telefon med mobilt,gäller ju bara att ta reda på vilken operatör som funkar där man bor....Telia har oxå stabilt mobilt bredband./Magnus

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 jan-09 kl 11:59 »
naturliv - återkom med dina funderingar kring ekonomi när du måste gå på a-kassa och inte kan betala räkningarna med den. Jag måste skrapa bort varenda kostnad som bara går.

pappi747

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 06 jan-09 kl 13:17 »
Jag provade grannens mobila bredband hemma hos mig och tyckte det funkade ok. Farten är inte den bästa men med lite tålamod så.. Det som stör mig är att jag provat med laptopen i Göteborg. Där blev det en väldig fart på uppkopplingen tack vare "turbo-3G". Inte fan kostar bredbandet mindre på landsbygden trots det långsammare nätet!

Naturliv

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 06 jan-09 kl 19:52 »
naturliv - återkom med dina funderingar kring ekonomi när du måste gå på a-kassa och inte kan betala räkningarna med den. Jag måste skrapa bort varenda kostnad som bara går.

Jag förstår mycket väl att du, jag och många andra måste vända på varenda krona och vi gör olika val beroende på behov, intressen och inte minst hur mycket pengar vi har.

Min poäng var att om jag valde mobilt bredband istället för fast telefoni så skulle jag välja bort en del av den funktion internet har för mig, som exempelvis chattande och tv. Det är inte alls säkert att du använder datorn till samma saker och att mobilt bredband passar dig utmärkt.

mr. burns

« Svar #18 skrivet: 10 jan-09 kl 20:46 »
jag har telenor och tycker att det fungerar bra, inte mycket problem med nedkoppling.
Kostnad 199sek per månad (surfa tills du kräks), 0384 Mbit/s tror jag.
Jag bor mitt i halland.

Jag gjorde en "bredbandskoll" och jag har nog numera "turbo 3G", ner 2 Mbit/s, upp 0,35Mbit/s.
Fortfarande samma pris.

äppelpaj

• Småland
« Svar #19 skrivet: 10 jan-09 kl 20:56 »
Hej Lollo!
Jag har mobilt bredband hos tele2, det funkar bra i småland i skogen! Kostar 99kr i månaden, och funkar...oftast bra!   :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser