Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga billig ekonomibyggnad  (läst 16936 gånger)

Vilse

• Gäst
Bygga billig ekonomibyggnad
« skrivet: 30 dec-08 kl 21:13 »

Letar hus medans jag försöker bli av med det jag har.
Husletandet är som terapi och samtdigt så ser jag vad marknaden har attt erbjuda.

Jag hittar ibland hus som är bra och med gott om hagmark,men utan ekonomibyggnader!
(jag har ett hus jag vil ha men det kan ju bli sålt innan jag blir av med det jag har så jag letar o håller ögonen öppna för vad marknaden har)

Vad kostar det att få upp en billig ekonomibyggnad?
Vad ska man ha och inte ha?
Jag är lite borta blind eftersom de ekonomibyggnader jag har här inte kräver så mycket pga sommar året om.
Har ett stort garage byggt på cementplatta och en lada som inte har grund alls, vedbod som har trägolv.
Alla är versatile byggnader.  http://www.versatile.co.nz/

Frågan är vad ska jag ha ekonomibyggnad till?
en del att ha som carport, bara köra in en eller två bilar.
en del som garage, stuva in 2-3 bilar o arbetsyta.
en del som vind / snö skydd för får.

Alltså en lada som har garage på mitten med riktig bottenplatta och öppen carport i vardera änden med grusbädd?
Kan man göra så?
Finns det billiga kitset typ aneby hus färdiga ekonomibyggnader?

Attis

• -
SV: Bygga billig ekonomibyggnad
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 23:27 »
Det blir ju avsevärt mycket enklare och billigare eftersom du inte verkar ha några krav på värme. Egentligen är det ju bara att göra som du säger grus och cement efter önskemål och en enkel trästomme med plåttak på.
Plåttak kan man hitta begagnat.

Svårt att upskatta pris men utan krusiduller och annan lyx får du nog något för 10-30 lök. Kanske mer, kanske mindre?

Hur stor yta har du tänkt?
/Attis

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 dec-08 kl 23:44 »
antar det skulle kosta skjortan om mittsektionen med garage skulle ha typ gipsväggar så det går att vara där på vintern??
strunt i värme, det finns långkallingar eller om gipsväggar ha transporetrbara värmekällor eller bygga in typ en kamin???

jag och mått :)

har tänkt mej carport för två bilar,,sen garaget liksom på mitten med plats för tre bilar o lite yta,,och sen en carport på andra änden.
( där man kan sätta upp staket runt så djur kan gå in och kanske ha en vägg eller hänga pressenning på vintern?)

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 30 dec-08 kl 23:58 »
Långkallingar är billigast!
Vet inte hur mycket gips kostar i förhållande till annat, håller mig till trä så gått det går. Själva uppvärmingen är ju dyrast, om du nu vil ha det. Isåfall får du ju isolera, behöver inte heller vara så dyrt om du kör med glasfiber eller liknande. fast ska man bygga så så bör man ju tänka på fukt och då blir det plastfilm, vindpapp osv. inga stora summor men mer jobb och jox.
Oupvärmt = enklast och billigast.
Du kan lägga en hel del kronor på el/gas/ved och värma rummet tillfälligt när du ska ha det innan kostnaderna för ett uppvärmt rum betalat sig.
/Attis

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 00:05 »
om man skaffar en vanlig typ enkelväggs lada men med cementplatta där det ska vara garage,,så kan man väl typ isolera väggar från insidan,,typ nån annan dag när man har råd??
eller är det dumt?

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 31 dec-08 kl 11:19 »
Alltid svårt att uppskatta priser då man inte vet din ambitionsnivå. Är du enveten och har mycket tid kan du i princip komma undan gratis. Mer rimligt är väl att kostnadsberäkna - enklast möjliga - byggnaden med ett enkel oisolerat skal. Kolla in på www.byggmax.se för aktuella priser på byggnadsmaterial. Sen kan du ju alltid räkna av om du vet att du får tag på virke, fönster och annat från annat håll.

Exempel byggnad 12x6 meter med betongplatta för 5x6 meter
Med det mesta gjort själv skulle jag säga ett en enkel betongplatta för två bilar går på 12.500 kr. Övrig grundläggning på plintar 2.500 kr. Reglar kostar en hel del - säg 15.000 kr. Takstolar 10.000 kr. Tak (undertak råspont, underlagspapp + reglar - dvs ej takpannor eller plåt) 20.000 kr. Panel 10.000 kr. Övrigt 5.000 kr. Totalt 75.000 kr och då skaffar du yttertak, dörrar, portar, fönster, skorsten etc själv.

Oavsett hur du tänker bygga så tycker jag du ska ha minst 50.000 kr på fickan om det inte ska bli nått kåkstadsskjul av det.

Lycka till!
ES

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 31 dec-08 kl 17:15 »
om man skaffar en vanlig typ enkelväggs lada men med cementplatta där det ska vara garage,,så kan man väl typ isolera väggar från insidan,,typ nån annan dag när man har råd??
eller är det dumt?

Just så hadde jag byggt...
Ett snyggt skal till en början så grannarna slipper bli olyckliga..
Sen när ambitionen och ekonomin tilllåter det så isolerar man och gör det fint i garaget...

MEN.....   Risken är att undertiden att garaget blivit ett stort och fint förråd som är fullsmockat med "det är bra att ha" grejor..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sub rosa

« Svar #7 skrivet: 02 jan-09 kl 14:22 »
Gör som jag räkna igenom vad du behöver i virke- reglar, panel, råspont, betongstöd eller motsv. och pressa de omgivande bygghandlarna mot varandra, glöm inte att räkna in ditt lokala sågverk de kan vara öppna för förhandling. Ju mer du räknat in från början ju bättre pris kan du förhandla dig till. Sök i ett sort område runt där du bor transporten brukar ingå vid större beställningar. Bygg det hela själv i sektioner, liggande på bockar eller bord. 120cm-bredder gånger höjden brukar vara hanterbara sektioner. Hyr en grävare ca2,5 ton brukar räcka och gräv ut och fixa markbädd det tar ca 2 dar om du är novis. kostar mellan 800-1000kr dygnet sen är det mest behändigt att gjuta betongplatta men andra alternativ finns oxo enklast är syll på plintar och stampat jordgolv men då måste du x-staga väggarna för hållfasthet.........ja först bör du bestämma dig för vad du vill ha och glöm inte bygglovskostnad! Jag finns tillgänglig om du behöver råd under bygget! 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 18:47 »
Bygglov kostar lite, och så kostar virke till takstolar, plus att en sula inte är billig.

Ett hus med murstenar, som isolerar ganska bra kan man göra själv för 2500:-/1000 och jag tror att du behöver ca 2000 stenar.  Carporten  kan göras med nytt eller återvunnit trä.
Beg fönster och dörr.

Svårt att kostnadsberäkna, innan man har skakat fram material och vet vad man själv har tid möjlighet att göra.

Allt från 10000:- och upp till 40000:- beroende på material och om du behöver betala för hjälp.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

forestman78

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-09 kl 15:03 »

Jag är en person som egentligen är estetiskt lagd och tycker om allt som är vackert, men om Din byggnad ska ligga placerad så att den inte stör kan man ju göra en stomme av trä och sedan låta väggarna och taket bestå av beg takplåt. Det kommer kanske inte att bli världens vackraste byggnad men den kan bli billig, funktionell och nästan underhållsfri. Dessutom går det snabbt att bygga.
Beg takplåt och för övrigt även annan plåt hittar Du på olika metallskrotar och återvinningsföretag. Skrotpriset har länge varit högt men nu i lågkonjunkturen är det nere i några ören per kilo.

........bara en tanke..
Biodlande torpare med hund och gäss.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 03 jan-09 kl 16:26 »
Galvad plåt är ingen höjdare ur återvinningssynpunkt så den torde vara gratis ur den synpunkten. Däremot finns en andrahandsmarknad så får man väl som alltid lägga ut några kronor...

ES

sub rosa

« Svar #11 skrivet: 05 jan-09 kl 11:59 »
Här har du en gratis stomme! http://www.blocket.se/vi/18480790.htm?ca=15_seventuellt kan du även i återuppbyggt skick ha kvar växthuskänslan helt eller delvis!

Bara ett förslag, men det kräver lite logistik!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!

sub rosa

« Svar #12 skrivet: 05 jan-09 kl 12:10 »
Här finns takstolar/stomme men inget begärt pris http://www.blocket.se/vi/19173783.htm?ca=15_s
 Det kan vara begärt att kolla upp!

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #13 skrivet: 08 jan-09 kl 09:28 »
Jag har räknat till förbannelse på byggkostnader. Min slutsats blir nästan alltid.

För enkelt utrymme, oisolerat och riktigt byggt = ca: 1 500:- kvm. När man sedan byggt det visar det sig att det egentligen kostat 1 700:- kvm.

Isolerat utrymme med lister, färg m.m.= ca: 2 500:-

Båda exemplen räknat på byggmax priser, inkl. grund och billigast möjliga takplåt.

Har även byggt mycket billigare än så om man tager vad man haver och köper begagnat material + tegeltak. Billigare varianten blir alltid charmigare och finare men tar längre tid.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 jan-09 kl 11:08 »
Får man det till 2500/kvm blir det en kvarts mille för ett uthus på 100 kvm. Då med nytt material.

Det går att få ner det betydligt, med återvunnit material, trots finanskrisen, finns det hus som rives, och man kan komma över material ifall man måste bygga billig.

Jag skulle inte lägga en kvarts mille på ett nytt uthus, helt enkelt därför att jag skulle få lägga minst lika mycket tid på att tjäna ihop pengarna, som att pula med det själv.

Det krävs en bruttointäkt på ca 500 000 för man får ju hälften över, beg byggmaterial betalar man ofta med rivningsarbetet, och det är en fördel, då man själv är försiktigare med kofoten.

Jag har ännu inte byggt mitt uthus, men gjort en del renoveringar i boningshuset, med material jag själv plockat från hus som skall bort.

Bygge kostar alltid, det är lönt att vända alla stenar för att få ner kostnaden, och att bygga ett 100 kvm uthus ska kunna genomföras för mellan 20-30 lakan, då räknar jag inte eget jobb.
Skulle man räkna egen lön, så är ju jämförtalet vad man skulle få i handen för samma tid, och det kanske uppgår till max 120 000:-, beroende på vilken timlön man är van vid.

Detta går ofta inte så snabbt, tidsplanen hänger på egen tid, och tillfällen, då materialet finns tillgängligt. Man kan ibland få kompromissa lite, man får de takstolar man finner.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #15 skrivet: 08 jan-09 kl 15:14 »
Visst går det att bygga billigt, och oftast blir det den lösningen man väljer till sist.

Byggde i somras en bod på 12 kvm. med blandat nytt och beggat material. Slutsumman blev 6 700:- inkl allt, vilket gör 560:-/ kvm.
Men det är ju lite av en hobby när man sitter på dass med skissblocket, miniräknaren och byggmaxkatalogen och på räknar kommande byggprojekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser