Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 5771 gånger)

Järvi

SV: Nybörjare
« Svar #20 skrivet: 03 jan-09 kl 21:11 »
Okej

Det här med val av ras, Jag ska ju bara ha dem över sommaren.
Så det är ju bra om dem växer snabbt.
Men dem ska ju vara ett bra sällskap också, dem ska kunna vara ute på gården och ströva utan att hugga ihjäl nån ;)
Så vilken ras ska jag välja?

Visa gärna bilder på gässen ni föreslår...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #21 skrivet: 04 jan-09 kl 16:35 »
Årsungar vaktar inte som de vuxna gör. Ungarna brukar bli väldigt sällskapliga om man inte har några vuxna som passar dem.

Järvi

« Svar #22 skrivet: 04 jan-09 kl 23:25 »
Okej, men vilken ras är finast, växer bäst, samt lugnast?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #23 skrivet: 05 jan-09 kl 14:16 »
Alla gässlingar växer ju upp så de blir slaktmogna på hösten om de är födda i april-maj. De flesta raser är trevliga som små så det är väl mest vad man själv gillar för färg och hur stora man vill ha dem. Det fattas väl ca 1-2 kg på ungdjurens vikter gentemot de vuxnas.

Amerikansk gås är gul och väger som vuxen ca hane: 8 kg, hona 7 kg.
Embden är vit och väger som vuxen ca för hane: 11-12 kg och hona: 10-11 kg.
Italiensk gås är också vit och väger ca 7-7,5 kg för hane och hona 6-6,5 kg.
Skånegåsen är brokad i grått och vitt och hanen väger ca 7-10 kg och honan 6-8 kg.
Toulousen är grå och väger ca 9-10 kg för hane och 8-9 kg för hona.

Detta är de vanligaste gåsraserna men det finns många fler raser, men dessa tror jag att man kan få tag på i vårt land om man letar lite.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 05 jan-09 kl 15:54 »
Vanligaste gåsen är korsad skåne och italiensk.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Järvi

« Svar #25 skrivet: 05 jan-09 kl 15:58 »
okej, tackar och bockar!

Hur pass kan gässen flyga?
Måste man vingklippa dem?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #26 skrivet: 05 jan-09 kl 16:06 »
Vanligaste gåsen är korsad skåne och italiensk.

Detta är den vanligaste korsningen för att få fram många matgäss av få avelsdjur. Man använder sig då av Italienska honor som värper många äg och så har man hane av Skånegås för att få upp slaktvikten på avkomman.

De raser jag räknade upp är de vanligaste raserna som man kan få tag på hos uppfödare av rasgäss.

Det är bara de lättaste gåsraserna som kan flyga. det sägs att Ölandsgäss flyger bra och ofta men mina har aldrig lyft fast de har varit här sen i maj. Jag har bara klippt en gås och det var för att den kom som vuxen hit från en stor gåsfarm där det fanns flera tusen gäss och hon var inte så tam då, det var en Amerikansk gås. Ingen av de raser eller korsningar vi nämnt här behöver klippas.

Järvi

« Svar #27 skrivet: 08 jan-09 kl 14:50 »
Det här med vatten, lite mer exakt.

Hur är det bäst att ha vatten?
Ska man gräva ner en balja eller nåt åt de hållet?
Eller ska man bara ha den på marken? (Om den är för hög kan man bygga en "trappa" vågar dem gå dit?
Och hur djup behöver baljan vara?

Ps. Tack för alla svaren!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #28 skrivet: 08 jan-09 kl 16:48 »
Jag har 2 sandlådor som är ca 30-40 cm djupa och de har jag bara på marken. De är lätta att välta och städa ur varje dag. De tar sig själva i dem från det att de är en 5-6 veckor och även ur.

Man kan bygga en ramp i och ur om baljan är hög.

Jag skulle inte gräva ner den för då blir det svårare att städa ur den. gäss gillar rent vatten och de hör när jag städar ur och då kommer de och jag får fylla flera ggr för de plaskar ut vattenet när de tvättar vingar och rygg.

Järvi

« Svar #29 skrivet: 14 jan-09 kl 10:15 »
När man får ungarna daggamla måste dem äta nåt speciellt då?
Vars har man dem, måste man ha dem inne eller går det bra i ladugården om man har värmelampa.

Vad ger man gässen att äta överhuvudtaget?
Är det bara gräs och foder?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #30 skrivet: 14 jan-09 kl 10:47 »
Jag ger mina daggamla samma mat som de stora får, någon typ av Allfoder och finklippt gräs.

Järvi

« Svar #31 skrivet: 14 jan-09 kl 18:13 »
Okej
Vatten då? Dricker dem samma vatten som dem badar i?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #32 skrivet: 14 jan-09 kl 22:53 »
Det gör de så därför brukar jag skölja ur mina 2 stora baljor varje dag och sen ger jag dem dessutom 3-4 små 10-liters fat med vatten några gånger per dag om jag är hemma.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 feb-09 kl 20:53 »
du som hade 4-6 gäss per sommar. de åt 0,3 hekatar sa du, var det bara de gässen eller var det med deras ungar?

Vi har diskuterat frågan härförut och nån räknatade uit att det får palts 50 gäss per hektar. Jag har en plätt på 0,7 där jag räknar med att få plats med 40 gäss, där de flesta är ungar då.

Så nu blir jag orolig när du inte har plats för fler än så.

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 22 feb-09 kl 21:10 »
Det hänger inte bara på ytan, utan även beteskvaliten. 50-60 på ett hektar, ska gå bra.
Mot hösten brukar man ju stödfodra lite.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 mar-09 kl 22:19 »
vilken sorts bete menar du då, en ordentlig vall på åker, eller naturbete?

Sitter här ikväll å msåte välja vad gården ska ägna sig åt 2009. De rekommenderade priserna för gässlingar enligt föreningen, vad ligger de på? om man köper de mot slutet av betessäsongen/vintern. Och för vuxna djur?

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare
Bokohammare, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser