Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka med mjölk men inget lamm!?  (läst 2853 gånger)

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
tacka med mjölk men inget lamm!?
« skrivet: 28 dec-08 kl 22:05 »
Ja ha nu har tackan haft ett sprängfyllt juver i ca 4-5 dagar  och inget lamm har kommit och hon verkar inte ha några som helst verkar på gång. Hon mår bra och den övriga lammningen har pågått och gått bra hos de andra fåren så det skall ju vara rätt i tiden för henne med men...

Då är visserligen fallet att baggen(finns inte längre med dem) var riktigt elak och stångade henne väldans.Man kan ju inte sluta undra om det är ett dött lamm i henne.Borde hon då inte få likförgiftning av detta. Det går väl ganska snabbt?

Kan man få igång henne på något vis?

någon som har tips eller funderingar på vad det kan vara eller om det kan vara så att mjölken bara har kommit väldigt tidigt, vad kan man göra ? hon mår ju bra annars så vetrinären vill vi inte tillkalla ännu

/herrarna i hagen
Glada hbt:are på landet.

agge

SV: tacka med mjölk men inget lamm!?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 22:23 »
Jag har tackor som går med fyllt juver flera dagar innan nedkomst,
o såna som inte fyller juvret förrän samma dag.
Har du koll på när hon blev betäckt? + - en vecka på beräknad lamning brukar jag räkna med.

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 22:36 »
baggen har skött det där själv så jag har inget datum illa nog men tycker det funkar. men i detta fall hade det ju varit skönt att ha datum så klart.

Hon är jätte stinn i juvret som sagt så det är väl bara att avvakta hon mår ju bra åxå så jag är ännu inte så orolig men det känns som att det skulle ha varit klart redan

vi får hålla vidare koll på henne och se efter hur hennes allmäntillstånd ändras om det gör det vill säga det kan ju vara som jag hoppas på att det kommer ett lamm inom nån dag nu då.

tack för svaret

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 28 dec-08 kl 23:33 »
Jag har också haft en tacka som gick med jättejuver flera dagar, kanske en vecka innan lammen kom. Hon var likadan varje år.

Är det första gången hon lammar eller har hon lammat tidigare? Hoppas att allt går bra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 07:50 »
Hur "stinn" är hon i juvret? Min förstagångslammande finullstacka hade förra året fyllti i juvret i början av mars, tyckte hon var "klar" för lammning i mitten av mars och tog in henne och två kompisar på box (går normalt ute) men se där fick man vänta... den 30 mars nedkom hon sedan med två bääsar! Så enligt mina erfarenheter kan man lugnt vänta.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-08 kl 09:07 »
Tackor kan ha ett stinnt juver så tidigt som 3 veckor innan lammning. Ha du bara tålamod, hon lammar när hon tycker att det är dags. Om man sätter in dom i box så dröjer det ofta längre innan de lammar och det är större risk för fellägen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #6 skrivet: 29 dec-08 kl 18:18 »
hon har haft två år tidigare och det har gått bra

ja men då är det bara att vänta och hoppas att det snart kommer

tack för alla svar

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 23:24 »
Hur blir det med råmjölkens kvalitet om hon g¨r med fyllt juver så länge?
Påverkas den överhuvudtaget om isof om hon nästa år åxå kommer att ha samma fenomen som i år kommer det att påverka lammets inumförsvar?

/herrarna

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #8 skrivet: 31 dec-08 kl 08:45 »
Det är helt normalt och ska inte påverka råmjölken alls.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #9 skrivet: 01 jan-09 kl 16:02 »
Änteligen så kom det två friska och fina tjejer och allt är bra med dem så nu är oron över.

Tack för svaren som har varit lugnande och bra.

/Herrarna i Hagen

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jan-09 kl 17:42 »
 :D
Grattis till småtöserna!! Bild kommer givetvis??

Annika

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 01 jan-09 kl 20:38 »
Skönt att allt gick bra!

Kunde de dia ordentligt när juvret var så stort? Vi fick mjölka vår tacka eftersom juvret var så spänt att lammen inte kunde greppa om den ena spenen.

« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 22:41 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ancan

• Halland
« Svar #12 skrivet: 01 jan-09 kl 21:27 »
Hur blir det med råmjölkens kvalitet om hon g¨r med fyllt juver så länge?
Påverkas den överhuvudtaget om isof om hon nästa år åxå kommer att ha samma fenomen som i år kommer det att påverka lammets inumförsvar?

/herrarna

De viktiga "ingredienserna" i råmjölk bildas när värkarbetet sätts igång, dvs inte io att ljuvret blir mjölkstint.
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 01 jan-09 kl 22:27 »
Funderar oxå på "bäst-före-datum" på mjölken hos de tackor som fyller långt innan, men visst är det ungefär som spermier, det finns där, men om de inte "används" så byts de ut mot nya? Har någon reflekterat vidare over vilket djur som fyller tidigt, och hur avkomman/avkommorna utvecklas? Hur mycket kraftfoder har tackan fått? Hur bra "rallymjölk" ger hon?

Annika

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #14 skrivet: 02 jan-09 kl 09:56 »
Annika våra får inget kraftfoder utan  bara tillgång till mineraler och hösilage och torrt hö och vatten så klart.
Gällande om de kan dia så vet jag inte riktigt hur det har gått till jag är nämligen inte hemma på gården så därför har jag varit x-tra spännd då sambon och mamma har varit de som har övervakat lammningen.

men vad jag vet så skall de må som små prinssesor ute i lagårn lammen alltså inte jimmy och mamma=)q

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 02 jan-09 kl 20:03 »
 ;D ;D
Jag hoppas ALLA är som lyckliga prinsessor, med blanka glittriga klänningar och fina klackskor, band i håret och kanske en liten fin väska att ha på axeln!!
( sådär nöjd som en liten glitter-tjej kan vara )
Alla som ser små lamm, mätta o nöjda, hoppandes runt i livsglädje, borde vara lika lyckliga som lammen!! För jag TROR att de är lyckliga!

Sicken tur att allt gick bra!

Annika

Herrarna i hagen

• Herrarna i Hagen
« Svar #16 skrivet: 02 jan-09 kl 22:01 »
Ja och nu har den sista av de stora tackorna lammat av sig så nu ska vi vänta på en förlammerska men får se när det blir.
Har ingen aning om när hon vart betäkt men hon är tjock som en ko

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
Kristoffer Alexandersson, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser