Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OSB eller MDF  (läst 17309 gånger)

Draken

OSB eller MDF
« skrivet: 28 dec-08 kl 20:31 »
Vilken skiva håller bäst mot fukt.. OSB, MDF eller plywood?

Anders G.

• -
SV: OSB eller MDF
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 22:30 »
Vilken klättrar bäst i träd, abborre, gös eller gädda?
Svar: ingen.

Vad menar du med fukt?
Oventilerat kök?
Badrum?
Båtbrygga?
Kanot?
Stomme till swimmingpool?

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 23:32 »
Kul liknelse.
Fiskedrag fastnar ofta i träd...

Den mesta plywooden som säljs idag är limmad med vattenfast lim.
Så den är tåligast av dom tre.

Men.
Vad ska skivorna användas till?
Kanske det kan generera en del tipps.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-08 kl 00:10 »
Halaj!

Fukt skriver du. Men hur menar du?

Fukt som i ett utrymme med hög luftfuktighet eller fukt som att skivorna blir vattenbestänkta?
Om fallet är det senare så tror jag att MDF är sämst.
Jag gissar att den beter sig som en spånskiva som blir blöt: den sväller, men krymper inte tillbaka till ursprunglig form när den torkat.

I det fallet så tror jag att en limträskiva hade varit det bästa.

//T

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 00:18 »
Japp, mdf sväller rejält när den blir fuktig. Råkade lämna några kanin-bolådor av mdf ute i somras när det regnade... Dom blev aldrig vad dom var...  ;)
Sån där form-plywood (mörkbrun med hård, blank yta) håller nog bäst mot fukt av alla trä-skivor som finns i bygghandeln... I alla fall dom jag kan komma på...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pappi747

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 30 dec-08 kl 21:12 »
Ja vaxad plywood (blank yta) är ganska bra mot fukt men bäst är ändå råspont om det det funkar att använda istället. Naturligt är alltid bäst..

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 23:22 »
Ja vaxad plywood (blank yta) är ganska bra mot fukt men bäst är ändå råspont om det det funkar att använda istället. Naturligt är alltid bäst..
Fast då får man räkna med att det sväller (om det handlar om en större yta). Jag byggde ett litet enkelhus med bara råspont som vägg. Buktar fint på hösten, just nu är det dock ganska plant. Varierar med årstiden.  ;)
/Attis

pappi747

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 16:13 »
Jo det kan vara lite lurigt det där. Säkrast är att spika råsponten innan den torkat för mycket. Så får man istället acceptera glipor...

sub rosa

« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 12:36 »
Om du ska använda ytan utomhus - ej under tak, under jord, eller annat likvärdigt där det finns risk för påväxt rekomenderar jag inget av följande alternativ.
Bästa materialval i dessa sammanhang är minerit en mineral baserad fiberskiva utan cellulosa som annars lätt angrips av bakterier och mögel. Skivan i sig har kanske inte den hållfasthet som efterfrågas då kan reglar och tåspont av lärk vara ett alternativ. Lärken är naturligt impregnerad med naturens egna hartser och klarar sig bra-länge obehandlad i fuktig miljö. En förutsättning är att den får möjlighet att torka ut emellanåt. Om det är formbeständighet vi pratar om kan termobehandlad ask vara en lösning men den är inte gratis! I korthet är det en vedertagen kompromiss i frågan vad som eftersträvas i huvudsak, beständighet eller formbeständighet.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Swami Snömos

• Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 05 jan-09 kl 20:48 »
Konstigt, ingen har nämnt att det går bra att måla på nästan varje träyta. Det är en fråga om att ruttna iväg nästan genast utan : OSB. Ytan suger ju upp massvis med färg. Ska den stå ute är det väl kallasfalt det enda som duger som takbemålning,

Plywood är segt utav helvete, framförallt marinplywood. Håller otroligt länge. Slabba på färg bara , då har du minst 10 års hållbarhet. Mitt ute i regnet om du håller efter varje år.

« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 20:51 av Bäng S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser