Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika odlings frågor - snart vår!  (läst 1919 gånger)

Vildrosen.

Olika odlings frågor - snart vår!
« skrivet: 27 dec-08 kl 10:51 »
Skulle vilja har lite tips om följande.

1) har läst om att man kan "odla" mask - var hittar man detta?

2) har haft champion-låda-odlin men hittar inte såna lådor - vet någon?

3) har ett gjort ett trädgårdsland förra året, har rensat jorden + kört med jordfräs (ligger på gammal åker mark) och sedan lagt på markväv. Detta var i höstas. Nu är det snart vår och jag ska göra ..... vad?? Min tanke är att odla i pallkragar + att jag har några buskar "rätt i marken". Min tanke är att under pallkragarna ta bort markväven -> men ska jag behålla väven för gångarna? har läst att fårull är bra att ha i gångarna för då blir det inte ogräs där (har fri tillgång på ull) är det någon som har erfarenhet av ull? Andra tips inte för uppstarten av landet?

4) har MASSOR av mossa i gräsmattan -> vad göra??

5) har en rodondendronbuske som sett sina bästa dagar - den verkar leva okej men den har blivit risig. Har läst att man kan klippa den. Har lust att klippa den ca 30 cm över marken -> är det någon som har erfarenheter av att såga ner busken ner till stammen?

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

fishyerik

• Uppland
SV: Olika odlings frågor - snart vår!
« Svar #1 skrivet: 27 dec-08 kl 12:22 »
1) Sök på maskodling eller vermiculture.

2) Hittade uppgift på forum att granngården iaf haft, plantastic säljer mycel men har slut för tillfället: http://www.plantastic.se/product_info.php?products_id=479

3) Fårull har jag ingen sådan erfarenhet av, andra tips, planera mycket.

4) Antingen njuter du av det skötselfria gröna, eller så ändrar du förutsättningarna så att mossan missgynnas, dränering, kalk osv.

5) Ingen erfarenhet av det nej.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 30 dec-08 kl 15:26 »
Hej!
Det brukar gå utmärkt att såga ner rhododendron. Ett alternativ är att stamma upp den och få ett flerstammigt rhododendronträd. Gödsla och mulcha busken så mår den bättre och blir inte så risig.
MVH
Jan

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 01 jan-09 kl 12:15 »
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 01 jan-09 kl 12:23 »
Hej!
Vi trädgårdsfreak använder gärna utländska ord. Vi låter duktigare då.
Täck rhododendronens rotsystem med ett lager av löv eller barr. Använd gärna eklöv eftersom de bryts ner långsamt. Det går också bra att använda okalkad torv i ett ca fem centimeters lager. Upprepa varje år så trivs plantan bättre.
MVH
Jan

Vildrosen.

« Svar #5 skrivet: 01 jan-09 kl 13:26 »
Aha, det ska jag prova. Tack

Jag har fattat (okej läst) att man ska klippa precis efter blommning - så det får väl bli till sommaren då. Antar att det inte skadar att täcka roten redan nu (vi har ingan snö här).

Jag skulle oxå vilja bli ett "utbildad" trädgårdsfreak - just nu är jag bara .... amatör (jaja, jag vet "freak" var det uppenbara jag borde skrivit  ;D) . Skulle vilja gå någon form av utbildning men då på distans eftersom jag jobbar natt. Vet någon var jag kan hitta det?

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 jan-09 kl 16:03 »
Kolla upp Alnarp. Vet inget om behörigheter eller distanskurser, men det är det enda jag kan komma på.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 16:05 »
http://www.anp.se/Clicks.asp?sqid=8091&sid=9578578&pf_action=Click&pf_Link=http://www.tradgardsakademin.com

Den här glömde jag, länge sedan jag var inne på deras sida men det finns kanske något där.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 01 jan-09 kl 16:07 »
Hej!
Enklaste sättet att lära sig om växter är nog att läsa böcker och besöka andra trädgårdar. Gå med i Trädgårdsamatörerna. Där kan du få tips på folk som tar emot trädgårdsbesök. Ofta så har de ett bibliotek med bra trädgårdslitteratur så att du inte behöver köpa alla böcker.  Det finns alltid någon där som kan svara på dina frågor. Tidningen kan kännas lite avancerad för en nybörjare men du lär dig snabbt att svänga dig med latinska namn.

Det finns också flera trädgårdssiter: Odla, Alltomträdgård och Trädgårdsriket. Väldigt många kunniga personer svarar på frågor där.

Behöver du en formell utbildning så får du nog gå en kurs på heltid. Här i Osby finns det en KY-utbildning till trädgårdsäljare. Det tycks finnas ett behov hos plantshopparna att ha personal med utbildning så det har varit lätt för eleverna att få jobb. Det finns också KY-utbildningar inom trädgårdsbranchen på andra orter.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser