Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blött,fruset o jobbigt........  (läst 7185 gånger)

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
Blött,fruset o jobbigt........
« skrivet: 26 dec-08 kl 08:11 »
ÅÅ va trött jag är på omkullvälta godis o glassbyttor som kaninerna har vatten i,blött å fruset i buren. >:(
Försöker gräva ner dem i lite spån å hö,så att det blir lite stadigare, men nästa gång jag kollar till dem så är dem fulla med bajs,hö å spån,skitkul ;D
Är det någon som har en bra lösning på det hela?

LasseDalom

• -
SV: Blött,fruset o jobbigt........
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 10:56 »
Ja så gör även våran. Jag brukar inte ge honom så mycket vatten i buren nuförtiden. På dagarna så får han i hagen eller så kalasar han snön!   ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-08 kl 11:08 »
Fråga
Ska inte kaniner ha fri tillgång till vatten?
Hedemorahöns

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 26 dec-08 kl 11:18 »
Jo visst, men när det är minus tio ute så är det i praktiken omöjligt, det fryser ju till rättså omgående.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 12:02 »
När jag hade kaniner hade jag en sorts skål som heter Stjärnskålen (har jag för mig) som man satte fast på burgallet. De är lätta att ta bort och ta in och tina upp och kaninerna kan inte välta omkull dem. Sätter man dem lite högre än ströet hålelr de sig rätt så rena också.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 13:22 »
men kan man inte använda något sånt istället? det där med att frysa kommer man ju inte ifrån då, men det där med att skålar blir välta blir man ju av med ...

http://bilder.afterbuy.de/images/30812/84594.jpg
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 14:25 »
Fast vattnet fryser fortare i en smal metall-pip än i en skål. Kaninen har tillgång till vatten längre tid om man serverar det i en skål. Men att ha en skål som sitter fast i burväggen/nätet är ju himla praktiskt, då kommer ju vattnet upp en bit från ströet oxå.

Själv har jag lyckats hålla tempen i stallet på plus-sidan, så jag kör med vattenflaskor fortfarande.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #7 skrivet: 26 dec-08 kl 14:28 »
Faktiskt så är mina gotlänningar väluppfostrade så dom välter inte skålarna  ;), inne i stallet har jag vattenflaskor med pip, där är det inte minusgrader, så det funkar bra. Men när dom välter skålarna är det inte mycket att göra.. bara att ge dom två gånger om dagen och inte så himla mycket att det blir för blött om dom välter ut skålarna.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #8 skrivet: 26 dec-08 kl 16:34 »
Jo visst, men när det är minus tio ute så är det i praktiken omöjligt, det fryser ju till rättså omgående.

Det är det verkligen inte.
Det går utmärkt att lösa det och kaniner behöver få vatten precis som alla andra djur.
Jag har små "höns-koppar" (rymmer ca 2,5 dl) i ett mycket tåligt material. lätta att få ur isen ur.
ger kaninerna rumstemperat vatten - fryser inte lika fort... dessutom får man minsann kosta på sig att ge det två gånger om dan.
kaninerna vet när det vankas vatten och då passar de på att sörpla i sig.
Agnetha
« Senast ändrad: 26 dec-08 kl 16:36 av Göthes KG »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #9 skrivet: 26 dec-08 kl 16:37 »
Fråga
Ska inte kaniner ha fri tillgång till vatten?

Ska och ska ... det säger väl sig självt?  :P
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 26 dec-08 kl 18:20 »
Djurskyddslagen säger att kaniner som lever utomhus vintertid skall ha vatten 2 ggr om dagen. En skål är att föredra som många skriver, den är lättare att tina. Att låta kaninen äta snö istället är inte att rekomendera eftersom det kyler ner kaninen inifrån och ut samt kan de aldrig få i sig den mängd vätska som de behöver när de äter snö eftersom man snabbare blir "mätt" på vätska när vätskan är iskall.
« Senast ändrad: 26 dec-08 kl 18:22 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 dec-08 kl 18:31 »
Kaninerna brukar hålla en öppning i isen när vattnet fryser. På så vis kommer dom åt det ofrysta vattnet inunder. När det är riktigt kallt fryser förstås alltihop och då fungerar det inte. Men dom slickar på isen och lär sej snabbt att dricka morron och kväll när det serveras "flytande vatten".

Marsvinen har hittills inte lärt sej tekniken med "hål i isen". Men dom får i sej vatten via grönsakerna och dricker också morron och kväll om dom behöver det. Dom dricker knappt under vintern men har alltid tillgång till vatten.

/Dandelia

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #12 skrivet: 26 dec-08 kl 21:54 »
Utan att jag direkt planerat det hittade jag på en perfekt lösning för vältande vatten skålar. Jag ställde in en avslagen "krage" från ett betongrör och innuti den passade en burskål för gnagare (en sådan som ska hänga på burdörren egentligen) perfekt. Det finns inte en chans att någon skål välter och jag inbillar mig att de nöter klorna lite på samma gång.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 26 dec-08 kl 22:07 »
Utan att jag direkt planerat det hittade jag på en perfekt lösning för vältande vatten skålar. Jag ställde in en avslagen "krage" från ett betongrör och innuti den passade en burskål för gnagare (en sådan som ska hänga på burdörren egentligen) perfekt. Det finns inte en chans att någon skål välter och jag inbillar mig att de nöter klorna lite på samma gång.

Smaaaaart! Ibland löser sig problemen liksom av sig själva...  ;)

Hästarna som står på gården där jag bor nu har en tendens att sparka omkull alla vattenhinkar både sommar och vinter, så nu ställer dom hinkarna i ringen på gamla däck. Klurigt som fan. Hinkarna står stadigt och hästarna har tillgång till vatten hela dan.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 dec-08 kl 22:25 »
Jag ger kaninen massor av morötter på vintern, de innehåller mkt vätska. Vatten såklart, men om han inte välter det så fryser det..
Bra att man får så många tips här på alternativ! Ska kolla om vi har ngt passande att ställa vattenskålen i!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 27 dec-08 kl 13:18 »
På IKEA finns det svarta djurmatskålar för 2 kr styck. Vi har upptäckt att dom är jättebra att ha såhär på vintern, det går nämligen lätt att få ut det frusna vattnet ur dom när man ska fylla på nytt. Dessutom är dom inte lika lätta att välta som godis/glassbyttorna, det är bara en av våra kaniner som sportar med det, hon ska ha vattenskålen inne i bolådan ??? ::) ;D.

Trots att dom är billiga har ingen gått sönder ännu o då har vi haft dom flera månader, och skulle nån göra det så är det ingen jätteförlust.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 27 dec-08 kl 15:29 »
Jag ger kaninen massor av morötter på vintern, de innehåller mkt vätska. Vatten såklart, men om han inte välter det så fryser det..
Bra att man får så många tips här på alternativ! Ska kolla om vi har ngt passande att ställa vattenskålen i!

Glöm inte bort att även om morötter innehåller mycket vätska så är de dessutom vätskedrivande.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 27 dec-08 kl 16:48 »
vad kan man ge istället? äpplen och gurka innehåller ju mycket väska, men är väl inte lika vätskedrivande?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 27 dec-08 kl 17:09 »
Äpple och gurka innehåller mycket vätska,de flesta kaniner brukar dock inte vara så förtjusta i gurka, men det finns mycket annat som innehåller vätska, sockerbetor, persilja,rovor,potatis osv.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 dec-08 kl 18:41 »
Trots att dom är billiga har ingen gått sönder ännu o då har vi haft dom flera månader, och skulle nån göra det så är det ingen jätteförlust.

Jag körde över några IKEA-skålar med traktorn, då gick de sönder. Vilket skräp. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser