Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blött,fruset o jobbigt........  (läst 7147 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Blött,fruset o jobbigt........
« Svar #20 skrivet: 27 dec-08 kl 20:26 »
alltså mina marsvin älskade gurka, men det är kanske nåt annat än kaniner ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 27 dec-08 kl 23:54 »
ÅÅ va trött jag är på omkullvälta godis o glassbyttor som kaninerna har vatten i,blött å fruset i buren. >:(
Försöker gräva ner dem i lite spån å hö,så att det blir lite stadigare, men nästa gång jag kollar till dem så är dem fulla med bajs,hö å spån,skitkul ;D
Är det någon som har en bra lösning på det hela?

Vi ger vatten i höns vatten automater funkar super o dom välter aldrig.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #22 skrivet: 28 dec-08 kl 01:12 »
Jag körde över några IKEA-skålar med traktorn, då gick de sönder. Vilket skräp. ::)

Du får reklamera!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 28 dec-08 kl 11:07 »
Mina kaniner är galna i gurka
fick en massa från gurkodlaren när han städade ut för vintern
å andra sidan är mina galna i krusbärsbuskarna me
hahaha finns inget kvar av dom
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #24 skrivet: 28 dec-08 kl 14:48 »
Mina kaniner är galna i gurka

mina med!  :D
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Sally

« Svar #25 skrivet: 29 dec-08 kl 11:18 »
Varför inte lägga något tungt i platsskålarna? En sten eller något som gör det mindre lätt att välta...

Sally
Går det...så går det!

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #26 skrivet: 02 jan-09 kl 07:44 »
På IKEA finns det svarta djurmatskålar för 2 kr styck. Vi har upptäckt att dom är jättebra att ha såhär på vintern, det går nämligen lätt att få ut det frusna vattnet ur dom när man ska fylla på nytt. Dessutom är dom inte lika lätta att välta som godis/glassbyttorna, det är bara en av våra kaniner som sportar med det, hon ska ha vattenskålen inne i bolådan ??? ::) ;D.

Trots att dom är billiga har ingen gått sönder ännu o då har vi haft dom flera månader, och skulle nån göra det så är det ingen jätteförlust.
Hej,idag ska jag iväg å köpa ett stort antal svarta skålar du använder,formen på dem är ju bra,lär funka.
Tack för tipset.

lundbykanin

« Svar #27 skrivet: 03 jan-09 kl 22:52 »
sk jokerskålar, hänges på gallret, är lätta att få ut is i, bara att bryta lite så ramlar allt ut.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 03 jan-09 kl 23:13 »
Matskålar som man sätter i en hållare som sitter fast i gallret funkar inte med mina kaniner i alla fall... Dom tar tag i kanten på skålen och rycker upp den och slänger runt den i buren. Inget jag skulle ha vatten i... En del av foderskålarna i metall har jag däremot borrat små hål i och najat fast i burgallret...  ;D HA! Jag vann den matchen i alla fall...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

fia_

« Svar #29 skrivet: 03 jan-09 kl 23:29 »
Matskålar som man sätter i en hållare som sitter fast i gallret funkar inte med mina kaniner i alla fall... Dom tar tag i kanten på skålen och rycker upp den och slänger runt den i buren. Inget jag skulle ha vatten i... En del av foderskålarna i metall har jag däremot borrat små hål i och najat fast i burgallret...  ;D HA! Jag vann den matchen i alla fall...  ;)

/Sara

Ja det lät ju bra! Men blir det inte väldigt mkt krångligare att städa buren? Vi har provat att sätta fast en fyrkantig matskål med ståltråd (till en lugn kanin som INTE får tokspel på sin inredning i buren så fort hon är mätt och belåten)..  ;D Det funkade jättebra till henne, och det blir ju inte lika mycket spill..
Samtidigt känns det ju lite som att det kvittar med skål till maten just... Det är ju jättekul att ha en helt nystädat bur och sprida ut maten i buren under lite hö, så att dom får leta och "tänka" lite..  :P
Vi får väl se hur de här skålarna från IKEA funkar, verkar ju helt klart bättre än glasslådorna iaf...  :)
Jäkla minusgrader till å va så många....

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 03 jan-09 kl 23:55 »
När jag hade kaniner hade jag plastskålar som man händer på gallret och viker ut "hängarna" på så att de inte kan hakas av.  Det funkade bra. Har sett att de finns att köpa i zoobutiker ibland, annars kan man hitta dem på mässor och större utställningar. Finns både tunna och tjockare. De tunna gnagde de snabbt sönder men de tjockare var bra. För att få ur isen på vinderna slog man dem hårt mot en järnstolpe  :P
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 04 jan-09 kl 01:09 »
Ja det lät ju bra! Men blir det inte väldigt mkt krångligare att städa buren? Vi har provat att sätta fast en fyrkantig matskål med ståltråd (till en lugn kanin som INTE får tokspel på sin inredning i buren så fort hon är mätt och belåten)..  ;D Det funkade jättebra till henne, och det blir ju inte lika mycket spill..
Samtidigt känns det ju lite som att det kvittar med skål till maten just... Det är ju jättekul att ha en helt nystädat bur och sprida ut maten i buren under lite hö, så att dom får leta och "tänka" lite..  :P
Vi får väl se hur de här skålarna från IKEA funkar, verkar ju helt klart bättre än glasslådorna iaf...  :)
Jäkla minusgrader till å va så många....

Krångligt att städa buren...? Näe... Jag tror inte att jag förstår hur du menar... Eller menar du kanske att diska skålarna? Dom är rätt enkla att ta loss, men jag diskar dom inte särskilt ofta egentligen... Dom blir ju inte lortiga...

Såna där skålar med utvikbara hängare är kanon, men jag har inte sett dom på nån djuraffär, och jag är ju aldrig på utställningar heller, så det är lite svårt att få tag på dom...

/Sara

fia_

« Svar #32 skrivet: 04 jan-09 kl 23:08 »
Krångligt att städa buren...? Näe... Jag tror inte att jag förstår hur du menar... Eller menar du kanske att diska skålarna? Dom är rätt enkla att ta loss, men jag diskar dom inte särskilt ofta egentligen... Dom blir ju inte lortiga...

Såna där skålar med utvikbara hängare är kanon, men jag har inte sett dom på nån djuraffär, och jag är ju aldrig på utställningar heller, så det är lite svårt att få tag på dom...

/Sara

Jaa, menade du inte att du satte fast den i golvet? blir det inte svårare/knövligare att städa buren då?  Tänkte efter en vecka med påfyllning av t.ex halm sådär, så blir det ju endel?  :P

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 04 jan-09 kl 23:50 »
IKEA-skålar är super!!!  :D

Köpte 10 stycken för ett tag sen och fler ska införskaffas. Kanon till både foder och just till vatten under dessa kalla tider.

Ett hett tips är att gjuta några cm på dess undersida, då blir den stadig och det minimerar risken att den blir omkullbökat av en sur/lekfull/uttråkad kanin.  8)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

fia_

« Svar #34 skrivet: 05 jan-09 kl 00:03 »

Köpte 10 stycken för ett tag sen och fler ska införskaffas. Kanon till både foder och just till vatten under dessa kalla tider.

Ett hett tips är att gjuta några cm på dess undersida, då blir den stadig och det minimerar risken att den blir omkullbökat av en sur/lekfull/uttråkad kanin.  8)
oj oj oj, vad seriöst  :D Men fungerar säkert Jättebra!!  :)

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 05 jan-09 kl 09:16 »
oj oj oj, vad seriöst  :D Men fungerar säkert Jättebra!!  :)

Fick tipset från en gammal kaninuppfödare.  :) Man spar verkligen tid på att slippa hämta matskålarna läääängst in i burarna, jag är inte så smidig heller trots min ringa ålder.  :-[ Men funderar på att smälla upp lite väggburar för att underlätta arbetet! 

OT: Är det någon som har ritningar på stora och välfungerande väggburar??

/ Emil
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #36 skrivet: 05 jan-09 kl 11:18 »
Fia>> Nej, nej... ;o) Jag har najat fast dom i burgallret på dörren... Det skulle verkligen bli jättekrångligt att städa om man satte fast skålarna i golvet... ;o) Särskilt eftersom jag nästan bara har boxar på golvet i stallet. Jag mockar med grep! ;o) /Sara

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #37 skrivet: 05 jan-09 kl 11:27 »

Visst är dom bra? Vi har haft våra hela hösten och vintern både som mat- och vattenskålar (nu när det är kallt) o ännu har ingen gått sönder. Bara att bryta lite på dom eller slå dom försiktigt upponer mot nåt hårt underlag så lossnar hela iskakan.
O nästan gratis, det är ju bra bara det :)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #38 skrivet: 05 jan-09 kl 11:38 »
Nu har jag provat Ikeas hund/katt skålar i några dagar, och de är lätt att få loss iskakan  ifrån dem.
Hållbara är de också.
Tack för tipset.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 05 jan-09 kl 16:51 »
Vill också sjunga en lovsång till Ikeaskålarna. Köpte nog ett tjugotal för fem år sedan, eller så. Inte fler än tre har gått sönder (utan traktorhjälp  ::) ) eller blivit för  mycket gnagda.
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser