Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ser i mörker???  (läst 3880 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Ser i mörker???
« skrivet: 23 dec-08 kl 11:39 »
Är det nån som vet hur bra/dålig syn getter har i mörker?
Har ni nattlampa tänd hos era getter som ska killa mitt i mörkaste vintern så getterna ser sina bebisar el hur ska jag göra??Nattetid alltså.
Tacksam för svar!!!
Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Ser i mörker???
« Svar #1 skrivet: 23 dec-08 kl 13:27 »
Jag har fått för mig at dom ser rätt dåligt i mörker. Visserligen så betar dom grärna om natten, men jag tror dom går mer på hörsel och känsel då. Kanske lite överflödigt, men jag har tänt grislampan redan när det är dags. Så har man i alla fall ledljus, och det dröjer inte lång stund innan killingarna hittar dit heller.

Goatgirl 1

• -
« Svar #2 skrivet: 23 dec-08 kl 16:12 »
Jag vet inte om dom ser dåligt i mörker, men mina är iallafall mer rädda på kvällen när det börjar bli mörkt. Då tror dom att dom ser/hör saker överallt. Sen vill dom in då när det är mörkt, så då står dom i stallet (där det är tänt) och väntar.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 23 dec-08 kl 16:13 »
Ok, bra att veta.Kom på det i går kväll när jag skulle gå och lägga mig att det kanske vore bra med lite lyse,så hon ser sin bebis när den kommit ut ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #4 skrivet: 23 dec-08 kl 23:12 »
Vi har en adventsljusstake tänd hela natten, för här firas det jul ordentligt! Nä, det beror mest på att det ger ett lagom nattlyse...
Mina getter nedkommer ALDRIG känns det som. Just nu känns det som om jag snart kommer att försöka KLÄMMA ut de små! Maken, som inte är så djurintresserad, säger lite småelakt  :)att "du får nog sitta nere hos dem, när vi andra firar jul", varpå 13- åringen Sara säger att "vi kan äta julmat hos getterna, bara någon serverar oss ;D. Det är härligt med ungar och djur.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 24 dec-08 kl 02:10 »
Killingarna kommer 4 på morgonen, eller när man passat hela dagen och bara försvinner 15 minuter för att koka kaffe. Det är som om dom kniper tills man går där ifrån  ;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 dec-08 kl 09:00 »
En nattlampa av något slag brukar jag ha när det är killingdax. Det har hänt att nyfödda killingar har blivit trampade. Speciellt förstföderskor kan vara mycket klumpiga.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 25 dec-08 kl 16:34 »
Ja jag väntar med spänning och kan tänka mig att det är dax när det är som lugnast ;)

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 26 dec-08 kl 14:47 »
Jag har också funderat lite på getters mörkerseende, men jag har fått för mej att de ser väldigt bra i mörker. Mina går in och ut som de vill i deras barack och här är det svart när det är mörkt och de har ingen lampa borta hos dem. De kan ändå komma ut för att hälsa eller få lite mer mat när de hör att vi kommer hem. Jag tänkte därför att de måste se bra i mörker...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 26 dec-08 kl 15:52 »
Jag har bara fått för mig att dom går efter "ljudbilden" då.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 27 dec-08 kl 23:39 »
Killingarna kommer 4 på morgonen, eller när man passat hela dagen och bara försvinner 15 minuter för att koka kaffe. Det är som om dom kniper tills man går där ifrån  ;)
Sånt händer ofta.  Jag hade även en som knep ihop tills jag kom tillbaka från stan!  Det sa bara plask!  Mina Gå-Bort-Kläder fick gå i tvättmaskinen!  Men om de passar på när jag går, brukar jag gå så de får tillfälle.  Bara tittar till ibland.  Vissa getter var mycket noga med den personliga integriteten vid nedkomst.  En gång ville en av dessa absolut att jag skulle närvara.  Då kom killingen baklänges, och dessutom var ena benet underslaget.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser