Vitlök kan man tydligen sätta på hösten o skörda nästa år häruppe, men jag har faktiskt aldrig provat (bor strax utanför Östersund). Det som jag upptäckt är allra viktigast med frösådda grödor år att vara noga i början. Rensar man riktigt bra de första veckorna så grödan får ett bra försprång kan man slarva ordentligt senare o ändå få skörd. Lägger man på gräsklipp mellan raderna så både gödslas o skyddas grödan från ogräs, dessutom behöver man inte vattna (alls regniga somrar, så ofta torra somrar). Inga otrevliga mördarsniglar att vara rädd för här ännu heller. Potatis är ju trevligt, men kräver oftast åtminstone en ordentlig rensning/kupning när de kommit upp för att bli nåt.
Ett besök på Jerker Engborg o Björgs visningsträdgård i Föllinge kan ge bra svar på vad som kan odlas häruppe, den och de är helt fantastiska! Hoppas bara de är igång ännu (han var inte så pigg senast jag var där).
Alla perenner är ju bra om man vill komma o gå. Förutom gräslök (varför mindre nu? behöver de gödslas lite kanske?) är ju rabarber toppen, behöver nästan ingen skötsel alls o kommer glatt tillbaks varje år, svarta vinbärsbuskar trivs fint o är ju bra både för te (bladen) o saft mm. Ja, det finns mycket som går bra, alla kålsorter tex trivs fint, mindre bra vissa fruktträd såklart. LYCKA TILL!