Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarodling på "sommarställe" i Jämtland  (läst 2954 gånger)

claus

• Gäst
Nybörjarodling på "sommarställe" i Jämtland
« skrivet: 22 dec-08 kl 22:12 »
Min familj har en en del mark och ett hus hus vid Ströms Vattudal i Jämtland där jag hade tänkt försöka mig på att odla lite. Problemet är att jag nästan bara är där på sommaren. Har någon tips om vad som skulle kunna fungera? Jag är total nybörjare.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Nybörjarodling på "sommarställe" i Jämtland
« Svar #1 skrivet: 29 dec-08 kl 11:32 »
Perenner  ;)

Allt som har en kort odlingssäsong borde funka. Annars kan du ju dra upp plantor hemma och så flytta med dem när ni far dit!

Om du är total nybörjare så skulle jag ge rådet att börja försiktigt med några få fröpåsar. Det är inte kul med massor av ogräs som inte hinner rensas, så skörden uteblir tex.

Squash är rätt lätt och ger bra med skörd (se bara till att det är frostfritt när de planteras ut).
Det finns små morötter också, som skördas när de bara är runt 15 cm, de borde hinna växa färdigt även om du direktsår.
Tomat kan bo i 10 liters hink. Finns egentligen massor, bara att läsa frökataloger  ;D
Landsflykting i storstan...

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 00:48 »
Rädisor!

Går inte att misslyckas med.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

claus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-09 kl 19:25 »
Tack för tipsen! Ta med plantor när jag flyttar dit känns fel i min situation. Bor i en liten etta i Göteborg och tar tåget upp... Jag har funderat lite och tänkte börja med sånt som inte förutsätter skötsel mer än några veckor på sommaren i den mån det är möjligt eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer vara där i år.

Något som kan etablera sig självt med lite hjälp på vägen hade känts som en bra start på vägen mot mer självhushållning däruppe i framtiden... Gräslök växer där nu t ex men mindre varje år. Bärbuskar hade varit fantastiskt. Finns det överhuvudtaget något man kan sätta en sommar och skörda nästa utan skötsel däremellan? Kallt är det ju, men tydligen har där odlats mycket förr...
« Senast ändrad: 02 jan-09 kl 19:56 av claus »

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jan-09 kl 19:46 »
Jordärtsskockor & rabarber tar man inte död på i första taget. Tyvärr blir nog inte jordärtsskockorna klara för skörd förren till hösten så det beror ju på om du kommer dit och skördar då.

Mangold är annars en lättodlad gröda.

ninno

« Svar #5 skrivet: 02 jan-09 kl 20:05 »
Vitlök kan man tydligen sätta på hösten o skörda nästa år häruppe, men jag har faktiskt aldrig provat (bor strax utanför Östersund). Det som jag upptäckt är allra viktigast med frösådda grödor år att vara noga i början. Rensar man riktigt bra de första veckorna så grödan får ett bra försprång kan man slarva ordentligt senare o ändå få skörd. Lägger man på gräsklipp mellan raderna så både gödslas o skyddas grödan från ogräs, dessutom behöver man inte vattna (alls regniga somrar, så ofta torra somrar). Inga otrevliga mördarsniglar att vara rädd för här ännu heller. Potatis är ju trevligt, men kräver oftast åtminstone en ordentlig rensning/kupning när de kommit upp för att bli nåt.

Ett besök på Jerker Engborg o Björgs visningsträdgård i Föllinge kan ge bra svar på vad som kan odlas häruppe, den och de är helt fantastiska! Hoppas bara de är igång ännu (han var inte så pigg senast jag var där).

Alla perenner är ju bra om man vill komma o gå. Förutom gräslök (varför mindre nu? behöver de gödslas lite kanske?) är ju rabarber toppen, behöver nästan ingen skötsel alls o kommer glatt tillbaks varje år, svarta vinbärsbuskar trivs fint o är ju bra både för te (bladen) o saft mm. Ja, det finns mycket som går bra, alla kålsorter tex trivs fint, mindre bra vissa fruktträd såklart. LYCKA TILL!

claus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jan-09 kl 10:27 »
Rabarber och svartvinbärsbuskar låter ju jättebra. Det ska jag kolla närmare på. Gräslöken har klarat sig helt själv i många, många år. Den skulle säkert må bra av att gödslas. Antar att man får jobba lite om man vill att den ska sprida sig. Eller så planterar man mer bara... Kanske läge att skaffa en bok.

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #7 skrivet: 17 jan-09 kl 09:59 »
Rädisor!

HA! undrar vad det var vi planterade här hemma förra året som blev misslyckat så det skrek om det.. inte kan det ha varit rädisor som det stod på fröpåsen...? :)
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-09 kl 10:19 »
Rädisor!

raedisor gaar att misslyckas med!
naagra aeldre slaektingar till mej hade tillgaang till ett stort stycke land och bestaemde en kvaell att raedisor skulle vara laett att odla.
en av dom skaffade froe och en av dom fick tag i en sabla massa gummiband.
ideen var att dom skule saelja raedisor i buntar med gummiband runt i massor.
det kom inte upp naagra raedisor,,daaliga froen, dalig jord? vem vet.
men dom hade en sabla massa gummiband, gissa om det skojas om gummiband aen i dag. :)

Luffsen

• -
« Svar #9 skrivet: 17 jan-09 kl 11:18 »
Ajdå... å jag som var så säker på rädisor...

*reviderar lista över säkra frön*  :)

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

mistel

• -
« Svar #10 skrivet: 17 jan-09 kl 11:22 »
Rädisor måste sås tidigt på säsongen de funkar inte att så mitt i värsta sommartorkan. +De måste ha jämn fuktighet i jorden annars blir det extra mycket jordloppor. +Man får inte så för tätt.

(om man bryter nytt land så kan knäpparlarverna äta upp dem de brukar kalasa på alla grönsaker under jord de första åren efter att man tagit bort gräset)

Så ja det går att misslyckas med dessa

Även den gröda jag tycker är allra lättast = mangold går att misslyckas med för sår man den för tidigt kan den ibland gå upp i blom. Om man väntar tills jorden är varm runt maj så brukar det dock vara svårt att misslyckas med den och man plockar ju blad och nya växer upp allteftersom så man brukar kunna få stor skörd på liten yta, och man kan skörda från samma plantor till långt in på hösten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser