Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarodling på "sommarställe" i Jämtland  (läst 2954 gånger)

claus

• Gäst
Nybörjarodling på "sommarställe" i Jämtland
« skrivet: 22 dec-08 kl 22:12 »
Min familj har en en del mark och ett hus hus vid Ströms Vattudal i Jämtland där jag hade tänkt försöka mig på att odla lite. Problemet är att jag nästan bara är där på sommaren. Har någon tips om vad som skulle kunna fungera? Jag är total nybörjare.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Nybörjarodling på "sommarställe" i Jämtland
« Svar #1 skrivet: 29 dec-08 kl 11:32 »
Perenner  ;)

Allt som har en kort odlingssäsong borde funka. Annars kan du ju dra upp plantor hemma och så flytta med dem när ni far dit!

Om du är total nybörjare så skulle jag ge rådet att börja försiktigt med några få fröpåsar. Det är inte kul med massor av ogräs som inte hinner rensas, så skörden uteblir tex.

Squash är rätt lätt och ger bra med skörd (se bara till att det är frostfritt när de planteras ut).
Det finns små morötter också, som skördas när de bara är runt 15 cm, de borde hinna växa färdigt även om du direktsår.
Tomat kan bo i 10 liters hink. Finns egentligen massor, bara att läsa frökataloger  ;D
Landsflykting i storstan...

Luffsen

• -
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 00:48 »
Rädisor!

Går inte att misslyckas med.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

claus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-09 kl 19:25 »
Tack för tipsen! Ta med plantor när jag flyttar dit känns fel i min situation. Bor i en liten etta i Göteborg och tar tåget upp... Jag har funderat lite och tänkte börja med sånt som inte förutsätter skötsel mer än några veckor på sommaren i den mån det är möjligt eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer vara där i år.