Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt-aids  (läst 5782 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Katt-aids
« skrivet: 22 dec-08 kl 09:45 »
Min katt har fått katt aids

Tydligen ett coronavirus som katten antingen gör sig av med efter en tid eller behåller och så småningom utvecklas det till en imunbrist som kan ta sig lite olika intryck.

Hos min katt började det som en maginfluensa - trodde veterinären. Sedan slutade hon äta och torkade ut så hon fick vätskas upp. Hon blev inte bättre så efter ett blodprov som sändes till Tyskland så konstaterades  det att det var katt aids. Egentligen heter det fiv eller felv, tycker fortfarande att det är ett förvirrande begrepp.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3665

Finns det någon här som har haft det på sina katter? Och hur yttrade det sig?

Vår katt magrade av på mycket kort tid och nu så är det tid att ringa veterinären för sista resan.

Det drabbade hennes tarmsystem så att hon inte kan tillgodogöra sig näringen den stackarn.
Det gör ont i hjärtat att se henne. Hon är född 2006 så hon är inte gammal heller. Men det är de gamla elller unga som drabbas värst.

Margit

• Gäst
SV: Katt-aids
« Svar #1 skrivet: 22 dec-08 kl 10:16 »
Ingår det inte ett skydd mott kattaids i vaccinationen?

getalina

• Halland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-08 kl 10:32 »
Ingår det inte ett skydd mott kattaids i vaccinationen?

Våra katter har alltid varit friska. Har dom dött så har de blivit borta eller överkörda.

I bland så har vi tagit hand om katter som varit kroniskt sjuka ( icke smittsamma) och som fått leva sin sista tid här.

Den här katten kom från Malmö så den hade nog fått det från sin mor. Och den var tillsynes frisk när jag fick överta den så detta var fullständigt oväntat, hade aldrig hört om katt aids.

Och vi vaccinerar inte. Har som sagt alltid haft friska katter.

Läste nu att man inte skulle vaccinera i onödan då det kan bli resistens mot viruset. Vet inte vad jag ska tro.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-08 kl 19:09 »

Och vi vaccinerar inte. Har som sagt alltid haft friska katter.

Läste nu att man inte skulle vaccinera i onödan då det kan bli resistens mot viruset. Vet inte vad jag ska tro.

Jag tycker absolut att man ska vaccinera sina katter, särskilt om man bor i områden med många katter.

Viruset är väl redan resistent? Det går i alla fall inte att bota om katten väl har fått det. Katten kan dock klara sig och leva ett bra liv, men måste hållas inomhus separerad från andra katter då den fortsätter smitta hela livet.

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 23 dec-08 kl 13:28 »
Jag har förlorat 4 av mina älskade katter pga katt-aids  :'(! Den sista som dog av det gjorde det för ca 8 år sen.
Jag har för mej att det då kallades för FIP & att proverna skickades till Uppsala som även forskade om detta.Vad jag vet finns det inget vaccin mot detta,kanske finns det nu då ?Det är mkt smittsamt så har man fler katter så är risken mkt stor att dom andra oxå är smittade då dom ju finns i samma hem!Släppa ut en smittad katt el en som finns där smittan är= den smittar andra katter den träffar ute & osv! Det drabbar mest unga & gamla & ja dom kan klara sej men oftast gör dom det inte!
Min katt som dog av detta för 8 år sen blev utsatt av detta skit som liten kattunge men hon blev inte sjuk förrän hon var 5år!! Jag hade då en katt till men hon var helt frisk för jag kollade henne hos vet. innan vi flyttade ut på landet.Ville ju inte att hon skulle springa ute & sprida smittan till andra.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 dec-08 kl 18:10 »
http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=9035

Här finns lite att läsa, det finns vaccin mot kattaids nuförtiden. Så vaccinera!

getalina

• Halland
« Svar #6 skrivet: 25 dec-08 kl 21:39 »
http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=9035

Här finns lite att läsa, det finns vaccin mot kattaids nuförtiden. Så vaccinera!

"Ungar till en smittbärande hona smittas i livmodern eller genom att mamman slickar eller diar dem"

Jag tror att det var detta som hände Grållan.
Hon kommer från Malmö där det finns många ute katter.
Veterinären sa att det var få fall här omkring.

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 dec-08 kl 23:15 »

"Ungar till en smittbärande hona smittas i livmodern eller genom att mamman slickar eller diar dem"

Jag tror att det var detta som hände Grållan.
Hon kommer från Malmö där det finns många ute katter.
Veterinären sa att det var få fall här omkring.

Usch vad sorgligt med din katt  :( läskig sjukdom, förstår varför den kallas just för katt-AIDS.

getalina

• Halland
« Svar #8 skrivet: 27 dec-08 kl 17:48 »
Undras hur länge denna sjukdom funnits i Sverige?

Vanliga huskatter/bondkatter brukade väl inte testats förr i tiden.
Och testet har kanske inte heller funnits så länge?

Lena A

« Svar #9 skrivet: 28 dec-08 kl 09:49 »
Getalina, vad tråkigt med din lilla katt! Det är alltid trist när vi inte kan hjälpa vår små vänner.  :'(

Margit, tack för tipset om vaccination mot kattaids. Min katt ska få sin vaccination mot kattpest-/snuva snart och jag ska höra med veterinären om vaccination mot kattaids också.

getalina

• Halland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-08 kl 18:41 »
Måndagen den 22 december ringde jag veterinären tidigt på morgonen och det bestämdes att hon skulle avlivas vid 17 tiden på kvällen så vi skulle få lite mer tid på oss att säga adjö.

Nu var Grållan så mager så benen kändes vassa under pälsen på ryggen. Hon åt mickroskopiskt och fick vatten genom en spruta in i munnen. Hon orkade inte gå genom huset utan att falla på golvet och vila. Stackars katt.  Hon var kelen in i det sista och låg i en låda på databordet bredvid mig så vi kunde prata.

Ush vad jag grät. Jag ville inte släppa taget fast jag visste att jag måste.
På kvällen åkte min man och fick det gjort. Han var så ledsen.
Sedan fick hon ligga på sin favorit plats tills vi skulle begrava henne nästa kväll. Jag kan inte begrava ett djur om jag inte känner att det är dött på riktigt. Och det brukar ta ett dygn, annars hade jag bara haft mardrömmar om att vi begravt det levande.

Alla djuren skulle också få chansen att se varför hon försvann. Fia nosade och så var det bra. Pille brydde sig inte. Skrållan kom och tittade dagen efter och reagerade - så jag visste att hon visste.........

Min man och sonen, som kommit hem, begravde henne vid en stor buske där vår gamla hund och vår gamla ödla ligger. Så nu är hon i himlen bland alla andra små o stora skapelser.

Här är sista bilden på henne.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 dec-08 kl 21:45 »
Så fin  :-*

Skönt för henne att slippa lida mer. Men sorgligt för er  :(

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 28 dec-08 kl 22:43 »
Så fin  :-*

Skönt för henne att slippa lida mer. Men sorgligt för er  :(

Usch ja det är så sorgligt att hon inte fick ett längre o friskt liv.
Vi får trösta oss med de vi har kvar.

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #13 skrivet: 28 dec-08 kl 23:47 »
Usch så otäckt med katt aids. Jag har aldrig hört talas om det förut, skall ge tipset till min mor om att det finns ett vaccin mot katt aids.

Er katt var väldigt söt, synd att hon/han drabbades av aids. Vi tänker på er getalina och vi sörjer med er, jag tror att er katt och vår Panthera leker nu i djurhimmelen. Vi har ju också precis avlivat henne. :'(

Kram
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Pernilla Levin

« Svar #14 skrivet: 10 mar-09 kl 13:35 »
Hej! Min katt har kattaids :'( och har gått på behandling i snart 1,5 år. Symtomen på honom har varit blodbrist, kroppen verkar inte själv kunna producera röda blodkroppar. När undersökningen gjordes hade hade han ett blodvärde på 14....normalt ska en katt ligga mellan 30-45. Idag ligger hans värde och pendlar lite mellan 38-44. Nu verkar han må ganska bra, åker med honom en gång i veckan till vetrinär för medicinering. 2ggr/år får han också någon form av virushämmande behandling. Tror denna sjukdom tyvärr är mycket vanligare än vad än vad folk tror. Någon annan här som har katt som behandlas mot detta?

Bäckåbölja

« Svar #15 skrivet: 17 mar-09 kl 10:49 »

mascot

« Svar #16 skrivet: 09 apr-09 kl 21:30 »
Hejsan!

Har haft 2 katter som jag fått ta bort i FIP katt aids inte roligt.Sörjer med er,det är en otäck sjukdom.

Mvh Ein.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser