Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 40646 gånger)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #340 skrivet: 10 mar-10 kl 12:56 »
Kan man hata varg mer eller mindre...? Många bönder är dessutom jägare. Jag är jägare men hatar inte varg.

Om det nu endast var valfiske att bevilja en avskjutning på 27 vargar, hur tolkar du det faktum att 20 nya vargar ska inplanteras?

Hat kan vara olika starkt hos individen, och olika utbrett inom en grupp.

Klart att man vill ha en fortsatt nöjesjakt till sina väljare, och att man vill kunna motivera nöjesjakten.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Margit

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #341 skrivet: 10 mar-10 kl 13:29 »
Hat kan vara olika starkt hos individen, och olika utbrett inom en grupp.

Klart att man vill ha en fortsatt nöjesjakt till sina väljare, och att man vill kunna motivera nöjesjakten.

Man kan inte jämföra "oss bönder" och "jägarna" och säga att den ena gruppen hatar varg mer än den andra, det var det jag menade.

Hur mäter man hat då? Hur vet man hur starkt en viss individ hatar? Vilket i sig är ett otrevligt och onödigt hårt ord i sammanhanget. Eller kanske inte.


Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #342 skrivet: 10 mar-10 kl 13:45 »
Jag vet inte om jag har fattat antagande i en del insändare fel, men det är skillnad på jakt och skyddsjakt.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Margit

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #343 skrivet: 10 mar-10 kl 17:05 »

Vargerik

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #344 skrivet: 10 mar-10 kl 21:00 »
@Vargerik och Kålrabbis Mamma, klart att vargarna sticker så länge de tror att det skulle vara för farligt att försvara ungarna. Det skulle inte vara lika ofarligt att vara nära ungarna till en flock som börjat ana att de där vandrande pinnarna som ibland har godispåsar med sig, (människor, har ibland hund(ar) med sig) inte är så farliga när de inte har bössan med sig.
Nej...Du får läsa på lite mer.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #345 skrivet: 10 mar-10 kl 22:06 »
@Vargerik och Kålrabbis Mamma, klart att vargarna sticker så länge de tror att det skulle vara för farligt att försvara ungarna. Det skulle inte vara lika ofarligt att vara nära ungarna till en flock som börjat ana att de där vandrande pinnarna som ibland har godispåsar med sig, (människor, har ibland hund(ar) med sig) inte är så farliga när de inte har bössan med sig.
Skulle du vilja specifisera vad du menar med ditt inlägg, menar du att vargarna inte försvarar sina valpar om människor har skjutvapen med sig? Enligt egen erfarenhet så är inte de från länstyrelsen, vargspårare eller andra inblandade rustade med skjutvapen när valpar och vuxna vargar spåras och registreras.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

regnpipan

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #346 skrivet: 11 mar-10 kl 07:45 »
Tråkiga nyheter:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6753965.ab


Ojsan!
Annars är det de stora rovfåglarna (ffa örn) bland våra rovdjur som ligger risigast till i förhållande till tågtrafiken.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #347 skrivet: 11 mar-10 kl 08:14 »
Trist. Hann de inte skjutas innan de blev påkörda?

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #348 skrivet: 11 mar-10 kl 08:29 »
Skulle du vilja specifisera vad du menar med ditt inlägg, menar du att vargarna inte försvarar sina valpar om människor har skjutvapen med sig? Enligt egen erfarenhet så är inte de från länstyrelsen, vargspårare eller andra inblandade rustade med skjutvapen när valpar och vuxna vargar spåras och registreras.

Vad jag menar är att vi riskerar att hamna i en situation där vissa vargar blir så orädda att de mycket väl försvarar sin avkomma mot människor om de inte blir skjutna först.
 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #349 skrivet: 11 mar-10 kl 08:33 »
Vad jag menar är att vi riskerar att hamna i en situation där vissa vargar blir så orädda att de mycket väl försvarar sin avkomma mot människor om de inte blir skjutna först.
 

Mao ska alla vargar skjutas preventivt ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #350 skrivet: 11 mar-10 kl 09:04 »
Mao ska alla vargar skjutas preventivt ::)

Om du bemödat dig att läsa några inlägg tidigare så hade du sett att jag är av den ståndpunkten att man ska skjuta vargar som ställer till problem eller visar särskild risk att göra det, men det är klart, det är ju mycket roligare att rycka en kommentar ur sitt sammanhang misstolka den maximalt och göra sig lustig över personen som skrivit.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #351 skrivet: 11 mar-10 kl 09:27 »
Om du bemödat dig att läsa några inlägg tidigare så hade du sett att jag är av den ståndpunkten att man ska skjuta vargar som ställer till problem eller visar särskild risk att göra det, men det är klart, det är ju mycket roligare att rycka en kommentar ur sitt sammanhang misstolka den maximalt och göra sig lustig över personen som skrivit.

Det är ju det jag bemödat mej om ::)
Misstolkningarnar är alltid möjliga, men ibland är de faktiskt inte möjligt att misstolka.
Skrev du inte att man skulle skjuta orädda vargar, INNAN de eventuellt angriper, i en situation då man ska studera ungarna i grytet?

Du besvarade ett citat angående denna situation.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #352 skrivet: 11 mar-10 kl 10:56 »
Det är ju det jag bemödat mej om ::)
Misstolkningarnar är alltid möjliga, men ibland är de faktiskt inte möjligt att misstolka.
Skrev du inte att man skulle skjuta orädda vargar, INNAN de eventuellt angriper, i en situation då man ska studera ungarna i grytet?

Du besvarade ett citat angående denna situation.

Nej jag skrev inte: "att man skulle skjuta orädda vargar, INNAN de eventuellt angriper, i en situation då man ska studera ungarna i grytet?"

Jag har skrivit att man ska ägna sig åt skyddsjakt kanske ur en något vidare bemärkelse än bara under pågående attack, och att man inte ska ägna sig åt urskillningslös nöjesjakt. Jag har aldrig släpat in tråden att det skulle vara för att kunna kontrollera gryten ifred, det var andra som började diskutera sådana situationer. Jag menar att vi ska akta oss för att skapa en vargstam som är orädd för människor, för att de då kan bli farliga även för människor, bland annat om man kommer för nära grytet med ungar. Jägare som har vapnet med sig kan skjuta eventuella attackerande vargar, därav "om de inte blir skjutna först". En ensam obeväpnad person har däremot inte mycket att sätta emot, och det kommer vissa vargar att förstå, om jakten fortsätter att i första hand vara nöjesjakt på det viset den är utformad idag.

Men Vargerik har ju förklarat att vargar inte försvarar sina gryt med ungar ens när de inte fruktar för sina egna liv, så det är väl bara att knalla iväg till grytet om det skulle uppstå en hotfull situation, för där kan vargen omöjligt anfalla.

Jag påstår alltså inte att människan kommer att bli en utrotningshotad art i Sverige om vi har lite vargar även om vi kontrollerar stammen på ett underligt sätt, jag menar bara att det ökar risken för attacker mot människor.

Det förekommer ibland att vargar lär sig att människor är lätta byten.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Vargerik

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #353 skrivet: 11 mar-10 kl 11:14 »
Citera
Det förekommer ibland att vargar lär sig att människor är lätta byten.
Ja, under fel omständigheter blir det riktigt ledsamt. I vissa delar av Indien är det tom vanligt. Extremt tättbefolkat, vilda bytesdjur saknas, en sophantering som inte fungerar.

Här i Sverige har vi rätt långt dit.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #354 skrivet: 11 mar-10 kl 11:20 »
Tråkiga nyheter:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6753965.ab


När vargarna börjar begå mass-självmord, då är slutet nära..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #355 skrivet: 11 mar-10 kl 13:25 »
Vad tillför vargen som art, som kan uppväga den enorma kostnad det är att plantera in den?

Varför inte lägga pengar på samhällsprojekt som kan hjälpa folk istället, vu står ju på randen inför oljetopp och klimatförändringar! En varg kanske kostar 1mille per individ/år!

anne-lie50

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #356 skrivet: 11 mar-10 kl 13:39 »
Vad tillför vargen som art, som kan uppväga den enorma kostnad det är att plantera in den?

Varför inte lägga pengar på samhällsprojekt som kan hjälpa folk istället, vu står ju på randen inför oljetopp och klimatförändringar! En varg kanske kostar 1mille per individ/år!
     skulle vi lägga ner så mycket tid o pengar på alla djur i sverige som står på utrotningens rand, pyttesmå o de större, som det har blivit på vargen så är nog Sverige oxå snart slut.

regnpipan

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #357 skrivet: 11 mar-10 kl 14:00 »
     skulle vi lägga ner så mycket tid o pengar på alla djur i sverige som står på utrotningens rand, pyttesmå o de större, som det har blivit på vargen så är nog Sverige oxå snart slut.

Om jag minns rätt så finns det ett 70-tal arter som BARA finns i Sverige och sisådär 250 som finns i sverige-norge-finland. Skyddsåtgärder för dessa arter hör man aldrig talas om. Men dessa arter, hur hotade de nu än är, har inte fått samma höga symbolvärde som de stora rovdjuren.

Ember

  • Gäst
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #358 skrivet: 11 mar-10 kl 14:01 »
     skulle vi lägga ner så mycket tid o pengar på alla djur i sverige som står på utrotningens rand, pyttesmå o de större, som det har blivit på vargen så är nog Sverige oxå snart slut.

en strategi vore att försöka se till at vi inte utrotar djur från första början. Jag hoppas verkligen att vi gör allt för att hindra utrotning av arter. Och om jag får frpga, vad har det för relevans om vargen "tillför" någonting? Svaret är att vargen tillför "varghet". Vad tillför människan? Jag gillar människor, men tvivlar på att om en annan djurart skulle utvärdera oss, att de skulle säga "helt klart skyddsvärd". Antagligen skulle de se oss som skadedjur. Därför är jag glad för att ingen annan art kan sätta sig till doms över oss och avgöra vår framtid. Och därför tycker jag att vi har ett ansvar gentemot de arter vars existens ligger i våra händer.

 

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #359 skrivet: 11 mar-10 kl 14:46 »
en strategi vore att försöka se till at vi inte utrotar djur från första början. Jag hoppas verkligen att vi gör allt för att hindra utrotning av arter. Och om jag får frpga, vad har det för relevans om vargen "tillför" någonting? Svaret är att vargen tillför "varghet". Vad tillför människan? Jag gillar människor, men tvivlar på att om en annan djurart skulle utvärdera oss, att de skulle säga "helt klart skyddsvärd". Antagligen skulle de se oss som skadedjur. Därför är jag glad för att ingen annan art kan sätta sig till doms över oss och avgöra vår framtid. Och därför tycker jag att vi har ett ansvar gentemot de arter vars existens ligger i våra händer.

Underbart uttryckt.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
skräptanten, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser