Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kubbhus  (läst 3348 gånger)

Finduss

• Gäst
Kubbhus
« skrivet: 21 dec-08 kl 20:41 »
Går i tankar om att bygga ett kubbhus att bo i.

Är det någon som känner till vart man kan få tag på tillvägagångssättet/ritningar.

Jag vet ungefär hur man bygger men det kanske finns någon som vet mer om just Kubbhus

L.T

Finduss

• Gäst
SV: Kubbhus
« Svar #1 skrivet: 21 dec-08 kl 20:50 »
Upptäckte precis att man kunde göra sökning på det som har skrivits tidigare om kubbhus  :-[ 8)

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 29 dec-08 kl 21:47 »
Ursäkta min okunskap, men vad är ett kubbhus?

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 dec-08 kl 22:05 »
Ursäkta min okunskap, men vad är ett kubbhus?
Man murar med vedkubbar i stället för tegelsten, om jag förstått saken rätt

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 01 jan-09 kl 18:11 »
Jepp man murar med ved i stället för sten.....

Fick en dum tanke när jag höll på att köra in ved...     
jag vet vad veden kommer att kosta per kvadratmeter om jag bygger med det...
Men vad kostar tex tegel, siporex, betong, ren trävägg givetvis med vedebörlig isolering och ytbehandling.   

Nånn som vet???
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pappi747

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 01 jan-09 kl 18:39 »
Jag har en byggbeskrivning för kubbhus skriven av en "gubbe" som var med i tidningen Land i ämnet. Jag kontaktade honom och åkte och tittade på hans byggen (mellan Laxå och Mariestad vill jag minnas..).
Lovar att leta efter beskrivningen. Skickar gärna den vidare om nån är intresserad...

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 jan-09 kl 18:55 »
Kubbar och kalkbruk, spänn en tråd för att rikta, inte mer konstigt än att mura med sten.
Bruket måste ha elastisitet, för trä är inte helt statiskt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 19:03 »
Nja lite trixigare är det. Mellan innervägg och yttervägg med genomgående kubb ska man fylla upp med kutterspån som blandas med kalk för att hindra att myror trivs. Man bör också tänka på rejäla takutsprång och att hålla vägghöjden nere, ändträet i kubbarna suger gärna vatten...

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 jan-09 kl 19:08 »
Rejäla takutsprång är viktiga med de flesta byggnader, t.ex lersten, halmhus mm.
Äldre hus hade ofta tilltagna takutsprång, sedan har en del blivit på tjocken efter tilläggsisolering utifrån.

Ett hus som inte är kallföråd ska givetvis ha någon isolering, och kutterspån duger , men det finns alternativ.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 01 jan-09 kl 19:53 »
Finduss fråga gällde ju ett kubbhus att bo i så vi får hoppas att han inte vill bo i ett kallförråd. Vilka bättre alternativ till kutterspån finns, som är lämliga att använda i en kubbvägg?
F.ö så är mitt tips att, om man vill bygga med traditionellt sadeltak, bygga gavlarna på huset med annan metod (ex. trä eller Leca) och satsa på kubbvägg på långsidorna där man lättast skyddar väggen med rejäla överhäng. Ka tänka mig att det blir riktigt vackert!

sub rosa

« Svar #10 skrivet: 02 jan-09 kl 12:43 »

Som svar på din fråga Termoträ!!! www.termotra.se
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

pappi747

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 02 jan-09 kl 13:57 »
Tack Sub Rosa! (Läser du Dan Brown´s böcker månne?) Mycket värdefullt tips och en intressant produkt! Jag har sett att du kommit med bra tips även i andra bygg-sammanhang. Att det finns duktiga hantverkare (duktiga = kan mer än kasta upp gips med bandad skruv på plåtreglar) i bygg-forumen tror jag är värdefullt för många som vill förverkliga sina drömmar!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 02 jan-09 kl 19:24 »
När jag kom in på min kubb ide så tänkte jag mig sluttande tak åt alla håll...   
Dels för att på en bra avrinning osså e sådan hus så snygga...    :)

Fantiserade oxå att blanda kubb och halmbals teknikerna... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 04 jan-09 kl 14:16 »
För att återgå till ursprungsfrågan så skulle jag titta på hur traditionella korsvirkeshus är byggda (http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsvirkeshus). Tanken är ju att spara på materialet och i frågan om kubbhus så krävs ju inga långa raka stockar som ju annars krävs vid timmerstomme.

Spontant känns det som om du skulle behöva putsa eller lägga brädfodring utanför eftersom ändträet suger in mycket fukt. Alternativt skulle du kunna använda nått hårt träslag eller olja ytan. Tycker det verkar som en krånglig lösning för hus för boende men det kan nog bli väldigt snyggt!

ES

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jan-09 kl 14:32 »
Helst skall man använda senvuxen gran, alltså granar som vuxit upp i skuggan under andra träd och därför fått extremt dålig tillväxt och därmed mycket hård ved. Tror inte det blir något bra om man tar ner en frodvuen gran med årsringar på centimetern

Frågan är hur det skulle funka med tex. ek? Att man skall använda senvuxen gran beror väll på att det är det hårdaste man får tag på i större delen av landet, men i sydligaste sverige är det ju betydligt lättare att få tag på ek

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 04 jan-09 kl 14:34 »
Sen finns ju bok, lärk och kådrik fura.

Kanske nått tryckimpregnerat? - Nä jag skoja bara...  ;)

ES

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jan-09 kl 14:36 »
Martallarna man brukar se i mängder på myrar och mossar borde funka, men det är ju synd att ta dom

pappi747

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 04 jan-09 kl 19:32 »
Jag vill minnas att han jag talade med om kubbhus menade att det var särskilt bra med snabbvuxen gran pga träets lägre densitet. Ett "luftigare" träslag skulle enligt honom betyda bättre isolerande egenskaper. Nog så viktigt på en vägg där kubben är synlig på både in- och utsida.
Sen använde han linolja för att skydda ändträ, men tyckte det var lite trist att kubbarna svartnade något av behandlingen..

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 jan-09 kl 19:52 »
Jo för isolationen är det förstås bättre med snabbvuxen gran, men då får man större problem med att kubbarna sväller vid fuktig väderlek

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser