Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har flera raser-uppdelade  (läst 1190 gånger)

Gräbban

• -
Ni som har flera raser-uppdelade
« skrivet: 20 dec-08 kl 18:34 »
Har ni dom tillsammans på sommaren och delar på dom på vintern eller tvärtom? Jag har tre hönshus, men bara ett där dom kan släppas ut. De andra två ligger inne i stallet och jag vill inte ha en massa höns springande inne i stallet, för de skitar ner så hemskt. Däremot vill jag ju att alla ska kunna gå ut som dom vill under sommarhalvåret.. Kan man ha dom uppdelade på höst och vinter? Lite ägg blir det ju ändå.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

fjäderfän

SV: Ni som har flera raser-uppdelade
« Svar #1 skrivet: 21 dec-08 kl 08:23 »
oftas har man dom särade på  våren och släpper ihopp dom i juli ungefär.

sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Ni som har flera raser-uppdelade
« Svar #2 skrivet: 21 dec-08 kl 10:49 »
Anledningen till att man delar på raser är ju för att få renrasiga kläckägg. Ska man inte avla på sina djur kan de gå ihop året om.

Den bästa tiden annars för kycklingar är ju vår och försommar så det är ju bra om man har möjlighet att ha sina avelsdjur delade då så man kan kläcka fram renrasiga kycklingar. När man sen har tagit de ägg man behöver kan alla hönsen gå tillsammans över sommaren.

Känner man sen på hösten när hönsen ska in att det fattas lite djur i en grupp så kan man alltid kläcka lite då också för att fylla upp grupperna.

Är det en ovanlig ras som är svår att få tag på kanske man har den rasen ensam året om för att kunna plocka ägg till egen eller andras kläckning året om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser