Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matskål fundering  (läst 4017 gånger)

Vildrosen.

Matskål fundering
« skrivet: 20 dec-08 kl 12:37 »
Jag läser här om alla som blandar olika blandningar - det är ägg, spanmål, luzern, matrester, torkade nässlor osv.

I vad ger ni era hönor den maten? Jag har en hängande grej som jag ger pullfoder i + att jag har en hemgjuten bricka/fat + en stående fodergrej med ett galler över. Men då jag ger dem vattningare-gröt-blandnigar så vet jag inte riktigt i vad jag ska hälla det i. I min hemmagjorda bricka där kliver de upp i och det hamnar fjädrar och annan smuts i. I den med galller så verkar de hälst äta torra saker -> frö, pullfoder odyl. I den hängande fodergrejen har jag enbart pullfoder i.

Så vad häller ni eran "gröt"blandning i.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Matskål fundering
« Svar #1 skrivet: 20 dec-08 kl 12:46 »
När jag ger mina höns matrester och annat, så får de det i en låg keramikskål. Visst, de kliver i maten osv, men de äter upp det så fort att jag inte ser det som något särskilt problem.

..man kan ju köpa ett mindre mattråg om man vill, sånt där i zink med galler över som de har på Granngården, Nordpost mfl... där borde det ju funka att hälla blötare matrester och annat gott. Finns även i plast.

« Senast ändrad: 20 dec-08 kl 12:48 av CeciliaW »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 20 dec-08 kl 13:19 »
Jag lägger i plasthinkar eller godislådor???
Alla får jag på jobbet.
Hedemorahöns

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 dec-08 kl 15:29 »
hundmatskålar som går i diskmaskinen
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 20 dec-08 kl 15:39 »
Havren hälls i en bit av en gammal stupränna som monterats fast lågt ner på hönshusväggen. Matresterna läggs i en blå mjukglassförpackning från GB. Visst, de välter den och spiller ut maten och trampar i den, men det ser jag inte som något problem.

Vi har en identisk blå låda i köket som vi använder för att transportera matresterna till hönsgården. Följden av detta är att hönsen följer efter en så fort man håller en blå låda i handen. Jättepraktiskt!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 dec-08 kl 23:41 »
IKEA har en matskål som heter Bästis finns i två strl, och dom kostar fasen inte många kronor. 2 :- för dom små och 5 :- för den stora som är som en stor hundskål, dessa funkar jättebra hos mig. I plast är dom och står stadigt gör dom. /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 21 dec-08 kl 03:33 »
IKEA har en matskål som heter Bästis finns i två strl, och dom kostar fasen inte många kronor. 2 :- för dom små och 5 :- för den stora som är som en stor hundskål, dessa funkar jättebra hos mig. I plast är dom och står stadigt gör dom. /Päran

Skulle just skrivit precis samma sak... Jag har också dem och de är jättebra! Just det att de inte välter i första taget är ju jättebra. De är lätta att få rena också, jag hade keramikfat innan, sådana där man har under stooora keramikkrukor, men tyckte att hur jag än diskade av dem luktade de lite äckligt, det var när kycklingarna var små och sket rätt friskt på faten...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bergslagsflickan

• -
« Svar #7 skrivet: 21 dec-08 kl 17:33 »

Jag hade från början ett fast grönt väggtråg från Granngården, men gjorde misstaget att blanda rinnande blöt majs, blöta frukter och pasta. Då hade jag även torv, som flög upp när de sandbadade. Så efter att ha sett hur matresterna i tråget blev lämnade med brunt damm över såg det inte bara oaptitligt ut, det kändes inte hygieniskt.

Jag tog bort mattråget, och torrfoder, snäckskal och annat finns i egna automater, och 2-3 gånger om dagen får de blött färskt foder i en tillfällig lösning. I väntan på att husbonden i huset ska bli julledig och snickra lite löste jag fodertrågsproblematiken på mitt eget sätt:
Jag fyllde en vanlig hink med tunga stenar. Den står stadigt och rubbas inte. Eftersom jag har rätt stora brahmahöns är det en lämplig höjd. Vanliga hundmatskålar som jag har flera uppsättningar av kilas flinkt och fint in precis i öppningen och står där stadigt. Efter varje avslutad måltid byter jag bara skål. Praktiskt med flera skålar så jag alltid kan ha en i kylen och förbereda två mål i taget.

När vi har tid i mellandagarna ska jag dock få en bättre lösning tänkte jag, en fastspikad matho av trä, ungefär som en matbar för hundar med ett stort runt hål i. Eller för den som inte förstår vad jag menar, som ett utedass. :)
Jag tänkte köpa flera runda ca 7 cm höga skålar på IKEA eller Dollarstore av plast och hela tiden byta ut dem.

När jag hade det fasta mattråget på väggen kändes det som det aldrig blev rent, nu är hönsen lika glada som mig vid varje måltid.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 dec-08 kl 17:41 »
Jättefint hönshus och underbara höns.

Jag har stora foderautomater till hönsfodret och lägger in matrester i fårbalje-baljer, alltså tomma sådana.Till snäckskalet har jag skaffat smågrisautomater som jag spikat fast på väggen, funkar bra och är inte i vägen när man mockar ut.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 22 dec-08 kl 21:04 »
Det som visas på bilden ser mycket bra ut, men jag ger ändå mina allt blött utomhus i matbingen.

Visst kliver de runt i det, men jag rakar bort det till kvällen och fyller på nytt följande morgon. De tar sig fortfarande en lov ut  dagligdags i ur och skur, så det känns mest praktiskt. Jag vill om möjligt undvika råttinvasionen inomhus, så bara därför. Inne har vi endast torrfodret och vattnet.
Kanske vore läget ett annat med större golvyta, men just nu känns detta som det mest praktiska för oss.

God Jul och ett riktigt Gott Nytt år från oss i Kolbäck

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Bergslagsflickan

• -
« Svar #10 skrivet: 22 dec-08 kl 22:38 »

Jag har inte den möjligheten att servera maten ute. Bor ju på gränsen till Dalarna och vissa dagar är det minus tio här! Jag har stödmatat en vildkatt som har bott under mitt hus ända sedan i våras, och tom han har börjat komma in numera. För blöt mat, vare sig det är till fågel eller katt blir ju stelfrusen på nolltid i det här klimatet. Tom torrfodret fryser till kakor, så den här årstiden är det inget alternativ.. inte för att hönsen vill ut heller. Inte ens idag när det var nollgradigt och sol.

Som synes på bilden har vi inga mus eller råttproblem. Däremot saknar jag bastun som gränsar till relaxrummet hönsen fick som boning. Hönsen har just nu det stora rummet, och den nybyggda bastun med bänkarna är igenbommad. Till våren ska jag antingen bygga helt nytt hönshus, med växelrastgårdar efter alla konstens regler, eller så river jag väggen in till bastudelen och gör höns och kycklingrum där istället.

Pga att jag har flera katter, en del med hög jaktinstinkt, apporterar stora trastar och ekorrar, och förmodligen skulle apportera mindre höns med, valde jag de hemtrevliga stora brahmorna. Men råttfritt, det har jag minsann! Men huset som tidigare var gym och bastu är ju relativt nybyggt och isolerat. Det var meningen att hönsen egentligen skulle bo i den stora ladan som skymtar i bakgrunden. Men där var jag orolig för att vilda djur skulle kunna ta sig in, och innan jag påbörjade hönshusbygget, bestämde sig min sambo för att hönsen skulle få gästhuset istället.

Vad är en varm skön bastu och hårinpackning i ånga?

Din uterastgård ser mysig ut. Jag vill ha ett genomskinligt tak och försöka hindra alltför mycket snö för att rasa in. Vi har så djup snö här och eftersom jag inte ens ids skotta mer framför huset skulle jag vara för lat för att skotta i en hönsgård. Det smartaste vore att bygga ett eget hönshus kring mina äppelträd där jag har större ytor att inhägna. Då jag jobbar hemifrån dagtid kan jag ha hönsen lösgående under uppsikt, men jag vill ändå ha ett säkert sätt att låta dem kunna gå ut när jag är i skogen med mina hundar.

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

tuva-li

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 dec-08 kl 22:40 »
Blöta matrester ger jag i ett stoort glacerat keramikfat. Funkar tillräckligt bra än så länge.

Jag har precis snickrat ihop en snäckskals-automat av en gammal brevlåda, funkar super  ;D

Något som inte funkar super är att länka bilder för mig, upptäckte jag. Hmmm...
Har ju funkat förr *muttrar*
Får lägga in en länk till bilden istället.

http://3.bp.blogspot.com/_DnT4bDnQgvo/SU9VKng3ZUI/AAAAAAAAAkY/Wmh78unsAjA/s1600-h/brevl%C3%A5da.JPG

(http://koolaviola.blogspot.com/2008/12/snckskal-i-brevldan.html)
« Senast ändrad: 23 dec-08 kl 22:43 av Tuva-li »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 24 dec-08 kl 11:39 »
Något som inte funkar super är att länka bilder för mig, upptäckte jag. Hmmm...
Har ju funkat förr *muttrar*
Får lägga in en länk till bilden istället.

Är du säker på att det inte funkar? När man har lagt in bilder syns de inte på förhandsgranskning, nämligen... Men lik förbannat dyker de upp sen i när man har postat. Fast de hamnar längst ner, så man kan inte ha någon text imellan dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #13 skrivet: 25 dec-08 kl 14:10 »
Ett tips ;) gör inte blandningen för "blöt" utan snarare lite gryning, då går den lätt att plocka med näbben och foderspillet blir noll. Jag använder stooora blomfat i plast med kant när jag bjuder på mat, glasslådor funkar inte hos mig eftersom jag har för många höns och skulle behöva ställa ut så många byttor för att alla ska få äta. Med de runda stora faten (ca 50-55 cm i diameter) får alla plats runtom - även om en eller annan föredrar "mittpositionen" :D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Vildrosen.

« Svar #14 skrivet: 28 dec-08 kl 15:53 »
Jaha, då har det hänt .... man skriver ett litet kort inlägg och får så bra svar så man blir inspirerad och vad händer? Jodå, ARBETE!  :o
Jag nappade på iden med stuprännan och det gjorde att jag idag har byggt (nåja FÖRSÖKT) ett utomhus-skydd-mojäng där stuprännan sedan skall fästas i. Eftersom jag inte är ett bygg-geni så tog det lite tid men jag tror det blev bra. Nu ska jag måla den och hänga upp den. Återkommer med bild.  ;D
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 28 dec-08 kl 21:44 »
Heja till den kreative. ;D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 3 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser