Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betongplatta på berg  (läst 3753 gånger)

evakat

Betongplatta på berg
« skrivet: 19 dec-08 kl 14:50 »
Hej
Vi har en betongplatta i en inglasad altan som är gjuten direkt på berg. Vi funderar på att bygga ett nytt kök där och undrar om det går och vad vi i så fall ska tänka på?
Eva

ersam

• -
SV: Betongplatta på berg
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 18:22 »
Nu framgår det ju inte riktigt om det är överst på berget eller inte - men när jag sett byggnationer så spränger man bort bergknallen för att kunna dränera bort allt vatten. Finns berg ovanför så kan det pressa upp vatten genom plattan.

Men är det torrt och verkar vara bra så borde det enda problemet att det kan bli ett kallt golv. Kanske ni måste regla upp och isolera ordentligt.

ES

evakat

« Svar #2 skrivet: 20 dec-08 kl 14:00 »
Plattan ligger på toppen av en bergsknalle, övriga huset är byggt mot denna platta och har krypgrund så det finns ingen sida som är lägre. Problemet med kalla golv återstår att lösa. Kan vi lägga golvvärme med frigolit under ?
« Senast ändrad: 20 dec-08 kl 14:02 av evakat »

Bo

« Svar #3 skrivet: 21 dec-08 kl 10:54 »
15cm frigolit blir bra.

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 21 dec-08 kl 15:57 »
http://www.thermisol.se/faq.php?faq=inc.grundKallare.php

Citera
Jag vill ha golvvärme i mitt planerade hus. Vad ska jag tänka på när jag gjuter grunden?

Du ska framför allt tänka på att isolera ordentligt under värmeslingorna. Självklart ska du använda cellplast, som ger ett kapillärbrytande skikt och inte tar åt sig fukt. 300 mm Thermisol cellplast under bottenplattan är ett säkert val. Då strålar huvuddelen av värmen upp i rummet. Snålar du med isoleringen av grunden går det mesta av värmen ner i marken.

Det låter mer i stil med byggnormerna...

evakat

« Svar #5 skrivet: 13 jan-09 kl 11:57 »
Om det är snålt med isolering nedåt vad kan hända om plattan är gjuten på berg mer än att man förlorar värme nedåt?

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 13 jan-09 kl 12:09 »
Troligen händer inget förutom att golvet blir kallt.

ES

evakat

« Svar #7 skrivet: 13 jan-09 kl 14:46 »
Tack för alla svar
Eva

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
Cellplast
« Svar #8 skrivet: 13 jan-09 kl 15:05 »
Det borde vara kriminellt att använda frigolit, köp Hasopor istället! www.hasgroup.com
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

pappi747

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 14 jan-09 kl 12:31 »
Se upp med radon! Beroende på berggrund så kan det tränga upp radongaser genom betongen. Försök ta reda på om det finns problem med radon i ert område..

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser