Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stort...  (läst 4156 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Hur stort...
« skrivet: 19 dec-08 kl 00:54 »
Jag håller på och smålurar på hur stort hönshus jag ska bygga nästa år. Kommer att göra en utbyggnad på ena gaveln på lagårn och så ha hönsgård på den mest outnyttjade plätten på gården. (Som för övrigt var hönsgård för många herrans år sen när föregående ägare brukade gården.)
Min tanke är att jag ska ha åtta-tio höns och en tupp. Ja, jag vet, det kommer förmodligen att bli fler, men vi kan väl inrikta oss på det så länge...  ;D
Hur stort tycker ni att jag ska bygga? På "djupet" kommer jag inte att kunna bygga mer än ca 3,5 meter eftersom utrymmet bredvid lagårn ser ut som det gör. Sen tror jag inte att jag kan göra mycket mer än 2,5-3 meter på bredden, men mycket beror på hur bra det går att få bort den gigantiska granen som står där nu. Så typ nio kvadrat... Räcker det...? Jag behöver inget "extra" utrymme till foder och sånt, det kommer att förvaras vägg i vägg i lagårn.
Hur många höns skulle ni ha som mest på nio kvadrat? Jag vet att reglerna säger att man får ha typ sju höns per kvadrat, men det låter ju på tok för trångt...  >:( Två-tre per kvadrat kanske? Som mest? Hönsgården kommer att bli rejält stor (förmodligen uppdelad på två olika ytor) och dom ska ju vara ute så mycket som möjligt...

Så... tips tack!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Hur stort...
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 14:44 »
De råd jag har läst i div böcker och även här, är att man bör ha ca 3 stora höns per kvadratmeter, och kanske 4 dvärghöns per kvadratmeter när det gäller hobbyhöns. Då har de gott om plats. Dessutom kan man ju inreda hönshuset så man utnyttjar ytan maximalt...  har du 9 kvadrat, bör du alltså kunna ha runt 18-20 höns utan dåligt samvete :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 15:00 »
Oj, 18-20... Jamen då har jag ju lite att "växa i"...  ;D

Var ute och mätte lite idag, och jag kan faktiskt ha fyra meter på djupet utan att det ser konstigt ut, och jättegranen står ca fyra meter från lagårdsväggen nu. Jag vill nog försöka utnyttja lite stubbar som "lekyta" till hönsen i hönsgården och den stubben kommer att bli världens "herre på täppan"-stubben!  ;D Den är gigantisk! Säkert 80 cm i diameter...  :o

Men räcker det att ha 2,5 meter på bredden...? Eller blir det svårt att inreda bra? Ju bredare hönshuset blir, desto mindre blir hönsgården...

/Sara

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-08 kl 15:13 »
Oj, 18-20... Jamen då har jag ju lite att "växa i"...  ;D

Var ute och mätte lite idag, och jag kan faktiskt ha fyra meter på djupet utan att det ser konstigt ut, och jättegranen står ca fyra meter från lagårdsväggen nu. Jag vill nog försöka utnyttja lite stubbar som "lekyta" till hönsen i hönsgården och den stubben kommer att bli världens "herre på täppan"-stubben!  ;D Den är gigantisk! Säkert 80 cm i diameter...  :o

Men räcker det att ha 2,5 meter på bredden...? Eller blir det svårt att inreda bra? Ju bredare hönshuset blir, desto mindre blir hönsgården.../Sara
Klart det funkar med 2,5 meter på bredden... hönsen är inte så petiga, det är det vi ägare som är :) Man får tänka till lite när man inreder bara, klura ett varv extra så man blir nöjd.

chili

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 dec-08 kl 18:49 »
Mina höns är inhysta i en gammal manskapsvagn, så den är ungefär 2,5 x 4 meter i golvyta och det funkar utmärkt.

Jag har satt av ungefär 2 kvadratmeter för människodelen där jag förvarar foder och har det mesta av el-installationerna. Jag har försvinningsreden så tanken är att jag ska kunna plocka ägg utan att gå in till hönsen.

/Chili

Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 24 dec-08 kl 19:09 »
jag skulle ialla fall bygga ett hönshus på ca 10-20 kvm för man vill alltid ha mer efter ett tag och då e det bra att ha plats.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 22:21 »
Tack för alla tips och synpunkter!  :-*

Försvinningsreden skulle verkligen vara super och jag ska klura på en liten variant av det... Men, nu till en annan fråga... Är det bäst att gjuta en platta av betong eller att bygga på plintar och bygga upp golvet av reglar och golvspånskivor (och våtrumsmatta). Nåt jag filurade lite på är att bygga på plintar och göra ett litet "fusk-avlopp" i det uppbyggda golvet som leder ner i en stenkista som man gräver ner under hönshuset. Gör jag en gjuten platta kommer jag inte att kunna göra nåt riktigt avlopp, det blir för dyrt och krångligt. Men att skicka ner några liter vatten i en stenkista kan man väl göra... Eller? Det är ju inte dumt att kunna svabba av ordentligt kan jag tänka mig...  ;)

/Sara

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-08 kl 23:17 »
Attes Matte >> Jag tycker det är grymt bra att ha betonggolv, och är evigt tacksam att förra ägarna fixade betonggolv i mitt nuvarande hönsstall :) Så personligen skulle jag helt klart satsa på betonggolv. Men det finns säkert fördelar med trägolv med.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 27 dec-08 kl 00:04 »
Vilka är fördelarna med betonggolv om man jämför med våtrumsmatta?

För mig blir det ju förmodligen att jag får välja mellan betonggolv utan möjlighet till avrinning och våtrumsmatta med möjlighet till avrinning...

/Sara

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 27 dec-08 kl 10:17 »
Badrumsmatta är lätt att städa och hålla ren. Det finns en kille i vår hönsklubb som har ett hönshus på övervåningen med badrumsmatta och en massa kluriga lösningar på städningen och inredningen. Har varit dit och tittat och jag blev djupt inponerad. Han har ett hål i golvet där han sätter till ett grovt rör som han sen sätter över skottkärran. Sen är det bara att sopa ihop det smutsiga där uppe och sen gå ner och tömma kärran. Han kan även spola golvet som ju torkar snabbt. Jag har aldrig sett ett fräschare hönshus måste jag säga. Vet att några andra hönsföreningar har varit dit och tittat.

Till hönsens nattkvarter har han spikat ihop stora avlånga fyrkanter med nät och sittpinnar spikade på. Det gör att bajs ramlar ner så att hönsen inte når den. Alla pinnar sitter i samma höjd. Dessa fyrkanter sitter på hjul så det är lätt att flytta på dem vid städning.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 27 dec-08 kl 12:37 »
Jag har betonggolv, fint putsat, utan golvbrunn eller annan avrinning. Men det är inget som hindrar att jag skurar det rejält ändå när jag storstädar. Det går ju inte att spola av det, med vatten som rinner undan, men det går ju att slabba på med rejält med vatten ändåb och torka upp det sen på annat sätt. Svabb och gamla badlakan eller något. Jag brukar ställa in byggfläkten en stund sen också innan jag ströar nytt så det är torrt och fint.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 27 dec-08 kl 14:52 »
Då ska jag inte hänga upp valet på om jag kan ha golvbrunn där eller inte med andra ord...  ;)
Jag tror nog helt enkelt att jag låter papsen avgöra vad som blir enklast att bygga eftersom det kommer att bli han som får stå för hantverkskunnandet...  ;)

Jag kommer säkert att ha fler funderingar framöver, så jag återkommer...  ;D

/Sara

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #12 skrivet: 27 dec-08 kl 17:16 »
Vi har plankgolv i hönshuset. jag har mer än en decimeter torvströ på golvet. När jag städar ut allt och borstar golvet så ser det helt opåverkat ut - efter ett år med höns. Har även spolat av det/väggarna ett par gånger, och borstat ut vattnet. Detta verkar det klara utmärkt bra

chili

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 28 dec-08 kl 21:21 »
Nettis: Du pratar om Ivar Hanssons hönshus, eller hur?

Här är några foton som jag ar tagit på hans hönshus där några av de fiffigheter du nämner syns:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47429.0

/Chili

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 28 dec-08 kl 21:34 »

/Chili

Jepp  :D Man blir bara så impad över detta hönshus.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 28 dec-08 kl 22:10 »
Här är några foton som jag ar tagit på hans hönshus där några av de fiffigheter du nämner syns:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47429.0
/Chili
Men titta! Där var ju något som faktiskt ligger i närheten av mig... kanon! Får hålla utkik efter ett nytt "öppet hus" till våren :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 28 dec-08 kl 23:49 »
Wow... Väldigt imponerande...  :o

Nu kommer ju inte mitt att se ut sådär, men det är ju alltid bra med ideer och inspiration!  :D

Finns det nån fler tråd nånstans där man kan se hur det ser ut inne i hönshusen?

/Sara

chili

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 29 dec-08 kl 11:18 »
Menar du inne i hönshus generellt, eller inne i Ivars hönshus  :)

Det finns massor av inredningsinlägg här på forumet och jag har kanske några ytterligare bilder på Ivars hönshus på hårddisken om det är något särskilt du undrar.

När jag gjorde i ordning mitt hönshus använde jag Ivars hönshus som främsta inspirationskälla. Jag var runt och kollade på "massor" av hönshus innan jag började rita men var aldrig riktigt nöjd med det jag såg.

Här är bilder på mitt hönshus.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47430.0

Det jag är extra stolt över är:
- Lucköppningsautomatiken
- Hemmagjorda försvinningsreden
- Ordentligt med plats för foder och annat i ett separat utrymme
- Hemmagjord foderautomat

Efteråt har jag upptäckt förbättringspotential på några områden.
- Jag fick installera en fuktstyrd fläkt för att dra ut fukten
- Det blev visst mörkt på vintern, så jag fick sätta upp en halogenstrålkastare på väggen.
- Jag insåg att foderautomatens lock har för liten lutning, så hönsen sitter där och skiter. Svårt att göra något åt utan alltför stora ändringar.
- Jag ska göra en utgödslingslucka i en vägg (efter inspiration från Ivar). Därmed blir det möjligt att gödsla ut direkt i en skottkärra i stället för att bära ut spånet genom människo-delen i hönshuset.
- Hönsen sprätter ut spån i människodelen. Jag behöver sätta upp en högre kant av något slag.

/Chili

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 29 dec-08 kl 12:42 »
Vi i Hälsinglands rasfjäderfäförening brukar anordna "Hemma hos" under sommarhalvåret och det går liksom runt hos de som vill ta emot folk. I somras hade vi hos Ivar då och så hos en tjej i Trönödal. Var det blir eller om det blir i sommar vet jag inte än. Sen hade vi 2 bytardagar också hemma hos några i styrelsen.

Det är kul att åka runt till folk och titta hur de har det och många har ju ofta lite kluriga lösningar på det hela. Man kan få lite bra tips hur man själv kan lösa olika problem.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 29 dec-08 kl 22:20 »
Menar du inne i hönshus generellt, eller inne i Ivars hönshus  :)

Det finns massor av inredningsinlägg här på forumet och jag har kanske några ytterligare bilder på Ivars hönshus på hårddisken om det är något särskilt du undrar.

/Chili

Jag menade nog mest andras lösningar, tror jag fick hyfsad kläm på hur Ivars hönshus är gjort.  ;)
Ditt var himla kul att se! Smart med att köpa in en gammal vagn! Det ska jag nog kika lite på.  ;) (Blocket nästa...  ;D )

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser