Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pantbrev  (läst 15099 gånger)

Vilse

• Gäst
Pantbrev
« skrivet: 18 dec-08 kl 06:22 »
Ibland i husannonser så står det at huset är till salu för låt oss säja 500.000 och sen står det i finstilt längst nr att huset har inga lån som måste övertas och at det finns pantbrev a 780.000.

betyder det at man köper ett hus som nån har krav på 780.000 i och att man i själva verket alltså ger 500.000 pluss 780.000?

den som har pantbrev i fastigheten vill väl ha sina pengar?
vad är egentligen ett pantbrev? hur funkar det?

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
SV: Pantbrev
« Svar #1 skrivet: 18 dec-08 kl 06:28 »
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-08 kl 06:35 »
vad är egentligen ett pantbrev? hur funkar det?

Pantbrev används när man skall låna pengar med en fastighet som säkerhet.

Tänk att du går in på en pantbank för att låna pengar med en klocka som säkerhet. Du lämnar klockan och därifrån med pengar. När du betalar lånet får du tillbaka klockan.

Så kan man inte göra med en fastighet. Istället lämnar man pantbrev till banken. Att det finns pantbrev på si eller så mycket betyder inte nödvändigtvis att det finns några lån, för de pantbreven kanske togs ut en gång i tiden för ett lån som sedan har betalats av.

Det kostar pengar att ta ut pantbrev, så det är bara bra om det finns outnyttjade sådana om man behöver låna pengar.

Förr var pantbreven fysiska papperslappar som man låste in i bankfack. Numera är de elektroniska.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 dec-08 kl 19:26 »
Ju högre pantbrev det redan finns ju bättre är det!
Pantbreven kostat 2% av pantbrevsbeloppet att ta ut.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 dec-08 kl 14:26 »
Precis! och kan ofta bli en väldigt oangenäm överraskning när man köper nåt. Tillsammans med lagfartskostnaden så blir det ju en hundratusing för ett 2-.miljonerslån. Så ju mer som finns desto bättre är det..

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 dec-08 kl 15:55 »
Det finns lösa pantbrev på äldre hus, och det går fortfarande att ta ut!

Har du ett hus som är värt 500000 kan du i princip ta ut pantbrev för en milliard, om du är villig att betala avgiften, de frågar inte om det är rimligt.

Det är sen låntagaren som har att ta ställning till om  du får låna och hur mycket.
Pantbrevet måste uppgå till minst det belopp som lånas.

Du förlorar alltså inte på att få ett högt värde på pantbrevet. Fastigheten kan inte överlåtas med den förre ägarens skuld, säljaren måste lösa alla lån samtidigt som han får betalt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 19:02 »
Om man har pantbrev på 500000 kr ,man betalar av och av och av till slut blir det noll.Har man då fortfarande kvar pantbrevet eller löses det in.För om man skall sälja är det ju bra med pantbrev på höga belopp=gynnsamt för den nye ägaren väl?.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Vurre

« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 19:09 »
Om man har pantbrev på 500000 kr ,man betalar av och av och av till slut blir det noll.Har man då fortfarande kvar pantbrevet eller löses det in.För om man skall sälja är det ju bra med pantbrev på höga belopp=gynnsamt för den nye ägaren väl?.

Lars

Du har ett pantbrev på ett belopp. Sen kan du ta ett lån på max samma belopp. Oavsett om skulden betalas eller inte finns pantbrevet kvar. Säljer du huset - eller snarare fastigheten - följer pantbrevet med fastigheten. Pantbrevet innebär en möjlighet att ta ett lån. Vill du låna för högre belopp får du du lösa ett pantbrev till, för du måste ha ett pantbrev som motsvarar lånebeloppet. Sen kan du ha hur mycket pantbrev du vill utan att använda dem.
snus? vad är priset på en pris?

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 mar-10 kl 15:15 »
Vad kan man förvänta sig för ränta om man lånar med ett pantbrev som säkerhet? Finns det någon fördel med att använda pantbrev när man lånar?

Kan man kolla hur stora pantbrev det är på en fastighet? Jag kommer inte ihåg summan på mitt, och jag har inte tillgång till papprena just nu  :P

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 mar-10 kl 15:27 »
Det ska väl möjligen vara om de syns här..   https://login-ssl1.lantmateriet.se/necs/minfastighet/minfastighet.jsp?TYPE=33554433&REALMOID=06-000d5831-e539-17a6-9447-00017f0060d3&GUID=&SMAUTHREASON=0&METHOD=GET&SMAGENTNAME=-SM-X3w6obhkLDCGHrm59%2fGJoup1KjbvGbXj18DuFM8Pb%2f7Yo56%2fR8%2fGkoRvB9%2brNdZQCkuy86vLC8vUUr%2bDGekCoGkqjNV8lDOG&TARGET=-SM-http%3a%2f%2fminfastighet%2elantmateriet%2ese%2fminfastighet%2f

men det krävs ju att du har e-leg.. och du kan bara få reda på om din egna fastighet.

Om den inte anses fullbelånad, utan pantbreven får ett faktiskt värde för den som lånar ut pengarna, så bör ju en rörlig ränta nu hamna runt 2 %, bunden ligger väl runt 4 har jag för mig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 mar-10 kl 16:07 »
Det ska väl möjligen vara om de syns här..   https://login-ssl1.lantmateriet.se/necs/minfastighet/minfastighet.jsp?TYPE=33554433&REALMOID=06-000d5831-e539-17a6-9447-00017f0060d3&GUID=&SMAUTHREASON=0&METHOD=GET&SMAGENTNAME=-SM-X3w6obhkLDCGHrm59%2fGJoup1KjbvGbXj18DuFM8Pb%2f7Yo56%2fR8%2fGkoRvB9%2brNdZQCkuy86vLC8vUUr%2bDGekCoGkqjNV8lDOG&TARGET=-SM-http%3a%2f%2fminfastighet%2elantmateriet%2ese%2fminfastighet%2f

men det krävs ju att du har e-leg.. och du kan bara få reda på om din egna fastighet.

Om den inte anses fullbelånad, utan pantbreven får ett faktiskt värde för den som lånar ut pengarna, så bör ju en rörlig ränta nu hamna runt 2 %, bunden ligger väl runt 4 har jag för mig.

Jag kom på att pantbrevet var på 250k, och nu har jag betalt tillbaka en bra bit över 200k. På återstående lån har jag 1,7% ränta. Skulle det vara möjligt att låna hela pantbrevets värde igen, för samma ränta? I såna fall skulle det ju löna sig att låna och investera i någon sparform som ger bättre ränta än så?

Men det jag egentligen tänkt var att låna lite pengar för att bygga klart stugan, få på strömmen och vattnet och kunna flytta in före hösten.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 mar-10 kl 16:16 »
Ja, att låna upp till befintliga pantbrev brukar aldrig vara några problem. I synnerhet som du ju visat bra återbetalningsförmåga.
Går sen pengarna till att fixa i ordning stugan, så ökar ju värdet på den, och ett högre pantbrev skulle säkert kunna tas ut sen.
Visst skulle man ju teoretiskt kunna satsa pengarna i en sparform som ger mer..men vilken då?

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 mar-10 kl 16:36 »
Visst skulle man ju teoretiskt kunna satsa pengarna i en sparform som ger mer..men vilken då?

Aktier i indiska eller kinesiska företag? Men jag tror jag avstår det för tillfället

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser