Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur torka citrusskal till te?  (läst 4142 gånger)

äppelmos på min nos

  • Inlägg: 109
Hur torka citrusskal till te?
« skrivet: 17 dec-08 kl 19:58 »
Det här kanske är självklart för alla andra men jag undrar hur man torkar skal från apelsiner och mandariner till te? Eller inte direkt hur man torkar utan vad jag ska ta med? Ska man skala bort bara det yttersta gula eller kan jag skala apelsinen/mandarinen som vanligt och torka hela skalet eller blir det kanske beskt då eventuellt...?

Någon som har provat och vet, är det värt besväret?

Köper till 99% ekologiskt te och då finns det ju inte jämt så mycket roliga blandningar att välja på så det är kul att smaksätta lite själv. Har provat bla rosblad och lavendel och tänkte att citrus det brukar ju vara gott i te.
Världen behöver fler rumpnissar!

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Hur torka citrusskal till te?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-09 kl 07:52 »
Se först till att du har ekologiskt odlade frukter! Skal från vanliga citrusfrukter innehåller så mycket gifter, att de nog inte kan klassas som mat...

Jag brukar skala dem med potatisskalaren och skär sedan skalen i mindre bitar. Sen låter jag dem ligga framme och torka tills de är alldeles hårda och torra. Beskt blir det inte, utan te-blandningen får en fin smak!

Du kan också torka äppelskal (rena, ekologiska äpplen) och kärnhus (i mindre bitar) för att sedan göra te av.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hur torka citrusskal till te?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-09 kl 04:10 »
http://blacknwhite.dk/shop/catalog/product_info.php?manufacturers_id=25&products_id=73&language=se&osCsid=a143532b94bc42cc130e3be827ff265d

Citrus skalare. blir små fina spån eller en större remsa. Enkelt att torka de små och sedan fördela i teerna när de torkat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser