Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välgörenhet?  (läst 1979 gånger)

Vilverin

• Skåne
Välgörenhet?
« skrivet: 15 dec-08 kl 17:49 »
Nu vet jag inte om den här tråden hamnar i rätt kategori, men jag chansar, så får väl någon som vet bättre flytta den om det visar sig vara fel...

Gick förbi en tant från Radiohjälpen utanför affären härom dagen, och började fundera. Hur ser ni alternativare på att skänka pengar till välgörenhet? Det är ju kanske slöseri på ett sätt, speciellt om man har ont om pengar, men samtidigt går ju förhoppningsvis pengarna till något bra?
Jag vet vad jag själv tycker, men det skulle vara intressant att se vad ni andra anser i den här frågan, som ju är extra aktuell till jul, då det står hjälporganisationer och rasslar med sina bössor nästan överallt...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Smålands-Lina

SV: Välgörenhet?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-08 kl 14:22 »
Jag tycker att det viktigaste är att betala skatt!  ;) Är inte så förtjust i välgörenhet eftersom jag inte gillar att den som tar emot pengarna ofta förväntas vara tacksamma...  :-\

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-08 kl 14:38 »
Jag föredrar handgriplig välgörenhet, där jag ser att det kommer till nytta :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vilverin

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 dec-08 kl 20:35 »
Jo, vi betalar ju rätt mycket bistånd med skatten...
- Émile Zola

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 dec-08 kl 20:38 »
En arbetskollega till mig brukar åka till Rumänien och hjälpa gatubarnen där. De syr saker som hon tar med hem och säljer - då brukar jag köpa något för jag vet att pengarna går oavkortat till gatubarnen  :)

Hos andra hjälporganisationer är det ofta en massa administrativa avgifter och fiffel och båg som gör att större delen av pengarna aldrig når målet.

Vilverin

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 dec-08 kl 20:44 »
Mjo, det oroar mig lite grann också, att man inte ser vart pengarna går. Dessutom är det ju flera fall där pengarna bevisligen gått till nån korrupt regering istället för till de behövande. På så vis möjliggör man kanske mer lidande än man hindrar...
- Émile Zola

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 dec-08 kl 21:04 »
Jag betalar 200kr/mån till ett fadderbarn i centralamerika. Tror att det gör nytta, för Plan Sverige visar iaf vad de har gjort för barnen och deras familjer i byn. Tex skolor, bättre brunnar, planterar träd och sånt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vilverin

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 dec-08 kl 21:08 »
Låter ju jättebra... hur redovisar de vad de gör? Får du brev och sånt, eller har de nån hemsida? *nyfiken*
- Émile Zola

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 dec-08 kl 21:16 »
http://www.plansverige.org/about/moneymatters/hitgarpengarna/ Här skriver de om hur de använder sina pengar. Man kan också läsa massa om deras projekt på hemsidan. Sen får man några gånger om året hem en tidning som hetr Barnens Framtid.
Tycker 200 kr är rätt så okej. Jag blir inte lyckligare av att ha dem, men de kanske gör en liten liten skillnad i världen :-[
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 dec-08 kl 21:19 »
Skulle också säga att man kan skicka två presenter till sitt fadderbarn per år. Förra julen skickade jag en fotboll med pump och färgpennor. Några månade senare fick jag hem en teckning som han ritat, och där hans mamma tackade så mycket för presenterna. Han sa att han aldrig hade haft färgpennor innan, och att han tyckte om att spela fotboll med sina vänner.

Vilverin

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 dec-08 kl 22:08 »
Låter ju bra =)
- Émile Zola

äppelmos på min nos

« Svar #11 skrivet: 17 dec-08 kl 22:20 »
Jag gillar VI-skogen så där köper jag träd ibland och koperation utan gränser verkar bra där hamnar LITE pengar från mig då jag har automatisk öresavrundning på med mera kortet. Annars köper jag gärna ekologiskt odlade varor och rättvisemärkt. Inbillar mig att det gör nytta på sikt och att det är bättre (tycker jag) med handel med vettiga villkor än att någon ska stå med så att säga mössan i hand och vara tacksam. Fast det där är skitsvårt...

Finns säkert välgörenhetsorganisationer som gör jättemycket nytta men ändå jag föredrar att försöka förändra varje gång jag går till affärn istället för att det kanske blir av nån gång att skänka pengar.
Världen behöver fler rumpnissar!

Vilverin

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 17 dec-08 kl 23:47 »
Är nog också mer inne på den linjen... men rättvisemärkt är ju inte alltid bra för miljön, så ibland får man ju välja, och då väljer jag ekologiskt i första hand.
- Émile Zola

äppelmos på min nos

« Svar #13 skrivet: 19 dec-08 kl 21:43 »
Så gör jag med, prioriterar ekologiskt före rättvisemärkt. Bäst är det ju om det är båda, men jag tror te- och kaffeplantagearbetarna tex mår bättre mera direkt av att slippa gifterna så det går som sagt före.
Världen behöver fler rumpnissar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser