Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolering av ull 'inte glasull utan får ull'  (läst 7808 gånger)

xlab

• Gäst
isolering av ull 'inte glasull utan får ull'
« skrivet: 12 dec-08 kl 20:10 »
Satt och tittade på ett program på travling channel och såg då till min förvåning att det finns isolering av fårull, vanliga skivor.
så min fråga/fundering är ... var kan man få tag på den isoleringen, 1 miljard får kan inte ha fel... anv naturigt råmatrial :)

/Robban

renee d

SV: isolering av ull 'inte glasull utan får ull'
« Svar #1 skrivet: 12 dec-08 kl 21:20 »
Jeg tænker også på at isolere en maskinhal med ull. men skal det impregneres for at gøre det mere brandhæmmende? Renee

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 12 dec-08 kl 22:02 »
Jeg tænker også på at isolere en maskinhal med ull. men skal det impregneres for at gøre det mere brandhæmmende? Renee

Ull brinner inte :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

renee d

« Svar #3 skrivet: 12 dec-08 kl 22:43 »
Det ved jeg godt, jeg tænker på byggelov i Sverige :)

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 dec-08 kl 22:56 »
har också ,klurat på det, men mal älskar ull så jag vågar inte stoppa in det i mitt boningshus

renee d

« Svar #5 skrivet: 13 dec-08 kl 19:49 »
Enig men jeg har to industri kardemaskiner med meget avfald. Jeg skal bygge maskinhal til dem så. hvorfor inte la´dem job for varmen? :D

xlab

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 dec-08 kl 21:44 »
Nu har jhag hittat en sida som tar upp det mästa om ekologist isolerings matrial, men tyvärr så verkar det inte finns så mycket i svergie att handla...

men för ar alla skall jag lägga upp länken här så ni kan titta själva :)
http://www.novator.se/kretslopp/0204/ekobygg.pdf

renee d

« Svar #7 skrivet: 13 dec-08 kl 21:58 »
tak for länken

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 18 dec-08 kl 22:58 »
Enig men jeg har to industri kardemaskiner med meget avfald. Jeg skal bygge maskinhal til dem så. hvorfor inte la´dem job for varmen? :D

Kardmaskiner!? Har du spinnmaskiner också?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jan-09 kl 21:22 »
Pratade precis med min bror som är brandingenjör. Han låter mig isolera värmerören med ull å bedömde att det inte skulle brinna. Ull brinner inte men kan glöda, och ångorna är extremt giftiga!

ska ni bygga i era privata bostäder är det tillåtet att använda ullen. Vad försäkringsbolag säger är nåt annat;)

renee d

« Svar #10 skrivet: 07 jan-09 kl 21:37 »

ska ni bygga i era privata bostäder är det tillåtet att använda ullen. Vad försäkringsbolag säger är nåt annat;)
Så må jag spørge försäkring. Takk for svaret.

Till Javill, Nej jeg vil så gerne have spinnmaskiner. min blev ødelagt i England :'(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 07 jan-09 kl 21:47 »

Till Javill, Nej jeg vil så gerne have spinnmaskiner. min blev ødelagt i England :'(

Äsch, typiskt! Jag har en del ull jag skulle vilja ha spunnen men, det är stop eller lååång kö på de flesta svenska spinnerier. (De få som finns.)

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jan-09 kl 21:51 »
kanske ska tillägga att om ni bygger ett NYTT hus, då måste alla material vara typgodkända. Men bygger du i bostaden du har nu, kan du göra hur du vill med materialen. Så länge du inte ska använda byggnaden till näringsverksamhet.

wikhall

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jan-09 kl 11:28 »
Du FÅR den... ;D

Tag kontakt med någon som klipper får. Ullen får man gratis, den slängs bort annars...

Helt säkert. Jag blandar industrihampa och fårull och isolerar med (bland många andra material, halm bl a )

Går med fördel att blanda med lera också. Och det finns massor, det mesta hamnar i skogen eller på gödselstacken.

signe

« Svar #14 skrivet: 08 jan-09 kl 13:34 »
Citera
Ull brinner inte men kan glöda, och ångorna är extremt giftiga!
Varför skulle röken vara giftig när ull brinner? Det luktar illa det kan jag hålla med om men extremt giftigt?

Lucidor

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-09 kl 14:28 »
Tag kontakt med någon som klipper får. Ullen får man gratis, den slängs bort annars...

[...]

...det finns massor, det mesta hamnar i skogen eller på gödselstacken.

Hur kan det komma sig? Är den av för dålig kvalitet att göra något annat än isolering av?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 08 jan-09 kl 16:12 »
Hur kan det komma sig? Är den av för dålig kvalitet att göra något annat än isolering av?

Nä men, man får inte speciellt mycket betalt för ullen om ens något och då är det "billigare" att slänga. Sorligt men, sant.

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 08 jan-09 kl 18:59 »
Jag är en av dom som slängt massa ull. Har några får och har flera gånger tänkt göra nått bra av det hela. Men när malen väl kommer så åker det ut fort som bara den. Så senaste gången bemödade jag mig inte ens att ta vara på ullen. Sorgligt men sant. Bor någon i närheten av Alingsås så skicka ett PM så får ni gärna hämta nästa gång jag klipper - blir nog till våren.

ES

Lucidor

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 08 jan-09 kl 20:41 »
På nåt renoveringsprogram i somras visade de hur man tovar ull med såpa. Det var ett himla slit att göra manuellt, men processen såg inte så avancerad ut. Inte mer än att det borde gå att göra en maskin som klarar av det.
Det kunde bli fina plädar, kläder eller väskor som säljs för betydligt mer än ullpriset.

Jaja, det är lätt att prata om att bygga maskiner när man inte behöver göra det själv. :)

Ursäkta att jag avvek från ämnet.

renee d

« Svar #19 skrivet: 08 jan-09 kl 20:53 »
Der findes en tovmaskin i ullforum i Jämtland.Renee

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser