Hejsan!
Jag bor i en liten drängstuga som väl har en 100 år på nacken. Vid borrning för montering av elskåp fann man att isoleringen i väggarna består av kutterspån. Nu vet jag inte om föregående generationer helt enkelt var fetare och hårigare än undertecknad, men jag tycker det är lite väl kallt (eller framförallt rått) om vintrarna, trots att det tidvis går att få en behaglig värme i torpet med hjälp av kakelugnen och vedspisen. Framförallt så drar det.. Dags för tilläggsisolering, med andra ord.
Jag har byggt med mineralisolering tidigare, men vill komma billigare undan nu. Halm kan jag få gratis, iaf i rundbalsform. Tycker att klinade hus är fina, men är egentligen mer bekant med trä som material, och har antagligen möjlighet att komma rätt så billigt undan där också.
Det jag önskar är konkreta tips från er som halmisolerat tidigare, för- och nackdelar med klining i jämförelse med träpanel, hänvisningar till litteratur.. och lite pepp, kanske. Jag bor ensam i torpet, studerar på heltid under terminerna och arbetar minst halvtid om somrarna. Är inte på något sätt handfallen, men i behov av erfarna puffar i rätt riktning.
Tacksam för svar.. och för hela alternativ.nu samt Åter, som verkligen är en tröst och en källa till hopp när det känns som om man står lite allena utanför den gängse uppfattningen om en god livsföring. ^^