Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Info ang. "alternativ" skogsskötsel?  (läst 10585 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Info ang. "alternativ" skogsskötsel?
« Svar #40 skrivet: 10 jan-09 kl 17:09 »
Ved är kanske mindre handelsvara i skogsdistrikten, där var och varannan har tilllgång till egen ved.
Men vedhandeln ökar det är definitivt inte en branch i vikande.
Här var det en som lånade  ett större belopp till en vedprocessor, banken var positiv pga "marknades  positiva utveckling", således goda framtidsutsikter.

Vi importerar ved i ganska stor omfattning, för att det inhemska behovet är stort, och konkurrerar  tom med massa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

trädman

« Svar #41 skrivet: 11 jan-09 kl 02:03 »
Vettigt och balanserat inlägg. Även intressant om skogsägarföreningarna. Har också uppfattningen att de ofta blåser sina egna medlemmar.

Ett tillägg här är att en timmerstock (rotstock) på 3.1m i längd och 30cm ub i toppen är minst 0.3*0.3*3.14*3.1/4=0.22m3fub. För 25cm blir det 0.15 m3fub. För 20cm blir det 0.097 m3fub.  Minst. Nu har jag räknat på en cylinder och inte på en kon, så det blir lite mer i verkligheten. (Södra mäter även timmer i m3fub och inte m3to).

När jag pratade om 10 träd/h så var det hyfsat stora tallar som gav en rotstock enligt ovan och 2-3 ytterligare timmerstockar, plus 1-2 klenare massastockar. Säg 0.15 m3fub massa och 0.3+0.15+0.1=0.55 m3fub timmer. (Ja, det blir en del dåligt klassat timmer förstås, och ibland får några stockar bli massaved istället pga alldeles för dålig kvalitet).

Det är alltså inte 0.2 m3fub per träd, utan 0.7 m3fub per träd. Får man 300:- ex moms för massan och 400:- ex moms i snitt för timret, så är det 45+220=265 SEK ex moms per träd. Blir en "hyfsad" timpenning, nog för att lägga ut skotningen externt.

Nu är vuxen tallskog kanske ett dålig exempel, men min grundtes att det hade gått långsammare motormanuellt med motsvarande granskog står jag för.

Så vad blir timpenningen med ovanstående träd? Jag skulle säga att det blir en ruggigt bra timpenning. Brutto ser det ut som 2650:- SEK i timmen, dra bort kostnad för motorsåg och skotning. Tror nog att man ändå ligger på extremt bra lön. 2650:- minus säg 7*50=350 SEK för skotning och 50 SEK för motorsågen. Det är alltså en timpenning på 2300:- SEK. Netto. Det är högre än en senior IT-management eller ledningsgruppskonsult som ligger på 1500-2000 SEK i timmen, brutto. T o m högre än vad en bilmärkesverkstad tar för service av bil eller byte av en lampa...

Ja så kan man räkna om man ser virkesvärdet som ersättning för arbete och inte jämför med alternativet, dvs låta någon annan avverka.  Träden har ett avsevärt värde redan på rot. Det enda jag anser man kan se som arbetsinkomst är den "förädling" man åstadkommer genom att avverka och transportera träden till bilväg. De beskrivna tallarna är rejäla träd. Hade det varit fler (exempelvis en fröträdställning) så det varit ett "normalstort" avverkningsobjekt borde avverkning´och skotning inte kostat mer än ca 80 kr/m3fub. Enligt mitt sätt att se det hade du då fått 265 kr/träd för virket minus 42 kr/träd för avverkning och skotning. Det är de 42 kronorna per träd som är ersättningen för förädlingen dvs avverkningen. Hade du sålt motsvarande avverkning på anbudsmarknaden hade priset vid god efterfrågan sannolikt varit så mycket högre än vad leveransvirkespriserna är att du s a s fått avverkningen gratis och kanske mer därtill.

Att avverka tall med en medelstam på 0,7 m3fub går ganska snabbt även manuellt. Det är dock få förunnat att någon stor del av deras avverkningsbara skog är av det slaget. Avverkningsobjekt med en medelstam på 0,7 m3fub är överhuvudtaget ovanliga, och allt ovanligare ju längre norrut man kommer...

Och som du skriver, prestationen i gran är väsentligt lägre.

Om man däremot gör som någon annan beskrev, tar vara på virke som annars inte tagit till vara då är virkets alternativvärde noll (om man inte värderar död ved i skogen osv). Hela virkesvärdet blir då ersättning för arbete. Exempelvis "bortglömda" röjningar med många stammar som kan bli bra ved, men är mycket dyra att avverka komventionellt, människor som vill bli av med träd från tomten där man kan få betalt både för att fälla och frakta bort träden samt sälja virket. Spridda vindfällen brukar också gå att köpa mycket billigt "på rot"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #42 skrivet: 11 jan-09 kl 08:34 »
Ja så kan man räkna om man ser virkesvärdet som ersättning för arbete och inte jämför med alternativet, dvs låta någon annan avverka.

Det är de 42 kronorna per träd som är ersättningen för förädlingen dvs avverkningen. Hade du sålt motsvarande avverkning på anbudsmarknaden hade priset vid god efterfrågan sannolikt varit så mycket högre än vad leveransvirkespriserna är att du s a s fått avverkningen gratis och kanske mer därtill.

Att avverka tall med en medelstam på 0,7 m3fub går ganska snabbt även manuellt. Det är dock få förunnat att någon stor del av deras avverkningsbara skog är av det slaget. Avverkningsobjekt med en medelstam på 0,7 m3fub är överhuvudtaget ovanliga, och allt ovanligare ju längre norrut man kommer...

Och som du skriver, prestationen i gran är väsentligt lägre.

Om man däremot gör som någon annan beskrev, tar vara på virke som annars inte tagit till vara då är virkets alternativvärde noll (om man inte värderar död ved i skogen osv). Hela virkesvärdet blir då ersättning för arbete.

Du har naturligtvis rätt om att man bör titta på alternativkostnaden.

I mitt tallfall här handlar det om 0.5 hektar återställning av betesmark. För lite mark för att vara intressant för skogsbolagen, så det är "bortglömd" mark. Dessutom kan jag ju inte ha körskador på den marken, så jag måste ta det själv.

Frötallar... Har frötallar i den andra skogen. Grövre och högre. Många ger över 1 m3fub per styck.Tog även ner några motsvarande i hemskiftet när jag gjorde om lite skog till renare ekskog.  Rotstock på över 40cm toppmätt. Står dock kvar några som var svåra att fälla utan att de fastnar i en ek samtidigt. En av dem är extremt grov och hög, kan nog ge över 1 m3fub. Men som sagt, få förunnat att ha några större mängder sådana träd.

Skall gallra ur de klenare tallarna ur en annan framtida avdelning ekskog (nästa vinter?), men hälften av tallarna där är grövre, och får nog  stå kvar några 5-10 år till efter gallringen så ekarna får växa till sig i konkurrens och bli hyfsat raka. I idealfallet  är det 25 eller 30-årig ekskog när man tar ner de sista ekarna i den avdelningen någon gång. Sådant måste man göra motormanuellt, skulle jag ta in en skördare för gallringen av den avdelningen skulle den köra ner alla yngre ekar.

Våran granskog i andra skiftet skall förstagallras "när som helst" av Södra. Blev "lite" förbannad när de förröjde bort några hundra ungplantor bok och ek som gömde sig bland granarna (Södra vill bara att allt skall vara gran), men jag hann åtminstone märka upp  all större bok, ek och oxel med naturvårdsband, så de låter dem vara och de kan fortsätta fröa av sig. Skall försöka få dem att friställa dem med åtminstone 10m, så det kan etablera sig nya plantor runt dem, sen får jag springa runt och röja bort granplantorna där, och vid nästa gallring snitsla in varje sådant område med naturvård.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

pappi747

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 12 jan-09 kl 16:27 »
I den här iofs intressanta siffer-excersisen glömmer ni väl ändå själva syftet med eget arbete med sågen? Att slippa få sin skog sönderkörd av stora maskiner...
Om man, som dom flesta skogsägare tyvärr tycks göra, prioriterar tid på sofflocket så går det säkerligen att försvara ekonomiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser