Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Info ang. "alternativ" skogsskötsel?  (läst 10588 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Info ang. "alternativ" skogsskötsel?
« skrivet: 10 dec-08 kl 12:37 »
Hejsan!
Vår skog är i dagsläget ganska "produktionsinriktat" skött men jag skulle nu vilja styra in på att sköta den efter att försöka maximera ekologisk mångfald och naturupplevelse istället..

Lite grovt kan man säga att följande skogsområden finns:
C:a 2 hektar är tall/granskog c:a 80 år, denna "gammelskog" är väl den som är mest "naturlig", på det stora hela en ganska vacker bit mark med mycket blåbärsris och örter.
C:a 1 hektar granplantering, med en ålder på någonstans runt 4-5 år.
C:a 4 hektar lövskog med en ålder på c:a 20-40 år (björk/asp), denna delen av skogen är det ganska kraftigt gallrat men det liknar fortfarande en skog om man uttrycker sig så.. :)

Det jag skulle vilja veta är alltså hur man sköter dessa tre kategorier så att man maximerar den ekologiska mångfalden och får en så vacker skog som möjligt..

Lite ved måste vi dock plocka ut varje år, iaf 40 kubik hugget/kastat, (blädning och utkörning med häst) efter detta så är ekologisk mångfald (växter/insekter/djur) prioriterat.

Jag har försökt att hitta någon information om skogsskötsel som inte har som primärt mål att man ska maximera den ekonomiska vinsten, men jag har inte hittat någon bra sida/bok. Är det någon här som har något tips?

//Mårten

clarro

• Västergötland
SV: Info ang. "alternativ" skogsskötsel?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 01:49 »
satsa på blandskog..dina 7ha är ju lagom till din vadåtgång..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 dec-08 kl 09:41 »
Lite ved måste vi dock plocka ut varje år, iaf 40 kubik hugget/kastat

Hur mycket räcker 7 ha skog till?

40 kubik ved är ganska mycket uttag varje år - räcker skogen? Blir det över till annat?

Varför jag frågar är för att jag funderar själv hur mycket min egen skog räcker till - 3,5 ha. Jag vill gärna elda med ved. Men räcker det? Idag finns det gott om träd, förstås. Men hur ser det ut om 10 år? 20 år?

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 dec-08 kl 11:13 »
Tror det kommer räcka bra. Där jag växte upp var det max 3 hektar skog, jag vet inte exakt men det var inte mer i alla fall. Där växte det upp snabbare än vi sågade ner för att värma huset. Och då var det ett gammalt, stort hus med halvdålig isolering och dessutom eldade vi i vedspis och kamin, inte någon modern högeffektiv panna. Men det beror ju på boniteten också, där var ganska fuktigt och bra jord så det växte fort

pappi747

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 11:26 »
Är alla bekanta med begreppet bonitet då? Alltså tillväxt per år räknat i kubikmeter per hektar. dvs om boniteten är 6m3/ha så kan man ta ut 42m3 per år utan att volymen minskar på 7ha! ...fast hade jag haft en så enorm energi-förbrukning hade jag nog sett över huset/pannan i alla fall..

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 11:30 »
7 ha bör räcka till veduttag. Det är detta som är produktionskravet, och det kan säkert uppnås utan att förlora i naturupplevelse. Det vi vanligen menar med en skog för naturupplevelse är ju inte en skog som är helt vildvuxen och full av tomtar och troll.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 11:36 »
7 ha bör räcka till veduttag. Det är detta som är produktionskravet, och det kan säkert uppnås utan att förlora i naturupplevelse. Det vi vanligen menar med en skog för naturupplevelse är ju inte en skog som är helt vildvuxen och full av tomtar och troll.
Det där har du helt rätt i. Genom att ta ner i första hand granar klarar man vedbehovet och får samtidigt en ljusare, trevligare skog med mera undervegetation

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 dec-08 kl 13:16 »
För min del räknar jag med att de kommande 3 åren så borde jag klara mig med att enbart ta ned träd/skog runt åkrar och i hagar. Sedan blir det väl aktuellt att ta ned i själva skogen..

Det är ju 1 hektar med granplantering (c:a 4 år gammal) som jag skulle vilja att få att se ut som "riktig" skog istället för att ha en "skogsåker".. Försökte få lite information om hur man skulle göra för att få till detta genom att prata med någon "skogskonsult", de bara skakade på huvudet och tyckte jag var dum i huvudet som skulle förstöra pengar på det viset.. :)

I avsaknad på expertiskunskap inom "skogsförstöringsområdet" så är min plan att gallra väldigt hårt så at granplantorna står mkt glest och spara mkt löv.. Då borde man ju kunna få området lite mera "skogslikt" eller?

Vad gäller tillväxt och bonitet så fick jag ett papper med när jag köpte gården, jag begriper inte vad siffrorna står för men det kanske ni gör? Siffrorna är nog lite i överkant eftersom att de räknar vissa delar som skog som jag räknar som hagmark, dvs att jag plockar ned c:a 1 hektar skogsmark och gör om till hagmark.

Detta är vad som står bland annat:
Antal hektar skogsmark: 8.1
Totalt virkesföråd: 1086 m3sk
Medeltal per ha: 134 m3sk
Fastighetens medelbonitet: 6.1 m3sk per ha
Tillväxt per år uppskattad till: 39 m3sk
Averkningsförslag totalt under perioden: 58 m3sk (gallring)

Går det utifrån ovanstående information att säga om jag kan plocka ut 40-50 kubik ved (kubik alltså huggen och "kastad")?
« Senast ändrad: 26 dec-08 kl 13:36 av Mårten. »

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-08 kl 20:13 »
m3sk = skogskubikmeter = stamm, topp, grenar, bark
m3s = skälpt = luft + ved

m3sk = ca. 2 m3s
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

pappi747

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 27 dec-08 kl 07:36 »
Ja med dom siffrorna så blir det ju 6.1*8= ca 49m3. Visst måste du kunna ta ut den mängd ved du behöver..
För att minska mängden kvarblivet ris i skogen går det finfint att göra ved av grenar ända ner till ett par cm. Spara några stora lövträd och granar som skuggar och förhindrar att gräs och buskar tar över...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 27 dec-08 kl 11:09 »
I avsaknad på expertiskunskap inom "skogsförstöringsområdet" så är min plan att gallra väldigt hårt så at granplantorna står mkt glest och spara mkt löv.. Då borde man ju kunna få området lite mera "skogslikt" eller?

Ja. Fast friställ särskilt löv i grupper, istället för att gallra bort granplantorna jämnt över ytan. Där du har mycket lövuppslag, röj bort granplantorna, där du inte har lövuppslag, låt granarna vara. Naturen väljer bästa träd på bästa plats, generellt, bara att göra som naturen vill. Och löven behöver ju också röjas så de inte toppar ut utan blir riktiga träd istället för skrangliga stickor.

Gran är ju bra ved (iaf i panna eller kamin), så du kan ju successivt gallra bort gran till ved över åren om du har lust.

Vad gäller pengar så är ju frågan "vems pengar". Skogsbolagens och massabrukens eller dina? Bäst betalt får du väl för björkved som du säljer till privatpersoner? Och ännu bättre betalt för den björk du eldar upp själv, jämfört med att elda med ved.
« Senast ändrad: 27 dec-08 kl 11:11 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 dec-08 kl 11:54 »
Naturen väljer bästa träd på bästa plats, generellt, bara att göra som naturen vill.
Problemet är att gran har fördel över alla andra träd utom på väldigt bra och väldigt dålig mark. Hjälper man inte till så blir det nästan bara gran kvar till slut

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #12 skrivet: 27 dec-08 kl 12:17 »

Detta är vad som står bland annat:
Antal hektar skogsmark: 8.1
Totalt virkesföråd: 1086 m3sk
Medeltal per ha: 134 m3sk
Fastighetens medelbonitet: 6.1 m3sk per ha
Tillväxt per år uppskattad till: 39 m3sk
Averkningsförslag totalt under perioden: 58 m3sk (gallring)

Går det utifrån ovanstående information att säga om jag kan plocka ut 40-50 kubik ved (kubik alltså huggen och "kastad")?

Vem har gjort skogstaxeringen?.

Tips från mig:

Gallra/röj åkerkanterna enbart lätt så har du en riktigt bra "vedproducent" på ägorna.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #13 skrivet: 27 dec-08 kl 13:53 »
Problemet är att gran har fördel över alla andra träd utom på väldigt bra och väldigt dålig mark. Hjälper man inte till så blir det nästan bara gran kvar till slut

Det är ju också därför man skall röja bort granen ojämnt, så lövet får utrymme och inte kvävs av granen.

Själv röjde jag härom året bort all gran från en avdelning ungskog som ligger 40-50m åt bägge sidor om bilväg, lövet står fortfarande tätt och behöver röjas igen. Har även nyss tagit upp stickspår för utkörning av frötallar.

Blir lättarbetat nära väg, bara skaffa en elvinsch till släpkärran och vinscha ut all björk (även ek och bok, men den får vara och växa, ek och bok behöver ha lite trångt för att bli raka) och tall till ved. Kvar blir någon form av kombination av ek, bok, björk och tall. Lite al också. Självfröat, så det var inte slöseri med pengar att röja bort granen tycker jag. Blir jättefint. Tallen gallrar jag nog bort i en förstagallring runt 25-30 års ålder, så blir resten löv. Tills dess, under åldern 10-25 blir det fint med rätt klent veduttag. Även sen också.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 dec-08 kl 14:05 »
Det är ju också därför man skall röja bort granen ojämnt, så lövet får utrymme och inte kvävs av granen.

Själv röjde jag härom året bort all gran från en avdelning ungskog som ligger 40-50m åt bägge sidor om bilväg, lövet står fortfarande tätt och behöver röjas igen. Har även nyss tagit upp stickspår för utkörning av frötallar.

Blir lättarbetat nära väg, bara skaffa en elvinsch till släpkärran och vinscha ut all björk (även ek och bok, men den får vara och växa, ek och bok behöver ha lite trångt för att bli raka) och tall till ved. Kvar blir någon form av kombination av ek, bok, björk och tall. Lite al också. Självfröat, så det var inte slöseri med pengar att röja bort granen tycker jag. Blir jättefint. Tallen gallrar jag nog bort i en förstagallring runt 25-30 års ålder, så blir resten löv. Tills dess, under åldern 10-25 blir det fint med rätt klent veduttag. Även sen också.

Och sen om hundrafemtio år kommer en del fur att levereras till flottan som mastvirke.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

PopCorn

• www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
« Svar #15 skrivet: 05 jan-09 kl 21:39 »
Som ett riktigt dumhuvud har jag som livsprojekt att ta ner/bort all gran ur min skog på 28 ha. 8 ha avverkades redan av förra ägaren. Lyckligtvis hade de bara granplanterat 3 ha för en 10 år sedan.

Jag tar konsekvent ner all gran områdesvis och låter allt annat stå kvar - det mesta går iväg som massa, det som är värt att såga sågar jag för eget bruk, övrigt sparas till stolpar, gärdesgårdsstör och annat man kan använda senvuxna granslanor till.

På planteringarna röjer jag bort all gran och låter den ligga ett år för att sedan släpa ihop den och eldar upp allt och sprider askan. Det är det bästa med det hela - sprida askan av granplanteringshelvetet.

Jag återställer även åkerlyckor och skogsbetesmarker - som konsekvens får jag en ljusare och i mina ögon trevligare skog.

Ved plockar jag idag från röjning vid åkerkanter.

Alla förståsigpåare tycker att det jag gör är vansinne. Men man kan ju undra vad som är vansinne - grannen sålde en rotpost på 5 ha sluten granskog = tråkig monokultur som efter avverkning ser ut som en krigszon. Det är vad som kallas klokskap.
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jan-09 kl 21:54 »
PopCorn - Vi hade kunnat vara bröder vi två, vi har åtminstone samma livsprojekt. Ett Sverige som det såg ut för 150 år sedan, innan granplanteringen sköt fart, det är något att kämpa för

pappi747

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 06 jan-09 kl 07:01 »
Ja jag tycker då ni gör alldeles rätt. Vem ska komma och påstå nåt annat, det är ju er egen mark som naturligtvis ska skötas efter eget huvud! Eftersom allas huvuden funkar olika så får man ju automatiskt en fin variation...
Om färre lyssnat på "experter" hade vi haft ett vackrare landskap redan nu..

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 jan-09 kl 11:06 »
Om färre lyssnat på "experter" hade vi haft ett vackrare landskap redan nu..
Och tyvärr ett i pengar mindre värdefullt skogsbruk. Tyvärr är granen väldigt lönsam för den med storskaligt skogsbruk. Men precis som du säger, vacker skog blir det knappast

Det finns på en del platser i södra sverige försök med plantering av fågelbärsträd, vildkörsbär. En sådan skulle jag vilja besöka, kan tänka mig att den ger ett helt annat intryck än en mörk och dyster granskog

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #19 skrivet: 06 jan-09 kl 12:03 »
Och tyvärr ett i pengar mindre värdefullt skogsbruk. Tyvärr är granen väldigt lönsam för den med storskaligt skogsbruk. Men precis som du säger, vacker skog blir det knappast

Det där med lönsamhet är ju relativt. Om man är självverksam med motorsåg, så är kvistningen av gran extremt tidskrävande. Man klarar av att fälla, kvista och aptera ett mycket större antal lövträd eller tallar på samma tid som man tar hand om en gran.

Frågan är om de ökade tillväxten man får på ett granplantage väger upp att man antingen får lägga mycket, mycket mer tid eller lägga ut arbetet på en skördare och låta någon annan få betalt.

Som bekant har produktiviteten per timme höjts radikalt i skogen sedan man började med skördare+skotare, mycket färre personer tar hand om mer virke. Men är det lönsamt för skogsägarna, eller är det lönsamt för entrepenörerna, virkesinköparna och maskintillverkarna?

Jag vet skogsbönder som kan försörja två personer på hundra hektar skog, de kör motorsåg och skotning med traktor. Hundra hektar kan inte en person leva på om man skall låta entrepenörer och skördare göra allt.

Nedsidan är väl förstås att motorsåg är farligt arbete, speciellt jämfört med skördare.

Hur många fullvuxna granar hinner man med motorsåg på en timme? Jag har fällt, kvistat och apterat tio tallar på en timme vet jag, och då jobbade jag lugnt och metodiskt. Behövde inte ens tanka om motorsågen.
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 12:10 av larso »

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser