Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanksfråga  (läst 2957 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Genbanksfråga
« skrivet: 09 dec-08 kl 16:04 »
Sitter och läser på om genbank för gotlandskaniner men jag blir lite fundersam.
Det står:

"Genbanken är sluten. Det betyder att nya djur inte kan tas in i genbanken, på annat sätt än att de är avkomma efter djur i genbanken."

??? jag förstår inte riktigt. betyder det att om jag tex. har en genbank, får inte jag köpa in djur från en annan genbank då?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Genbanksfråga
« Svar #1 skrivet: 09 dec-08 kl 16:10 »
Det betyder att man bara får använda djur som är märkta och har genbanksintyg.
Det går alltså utmärkt att köpa in djur från annan genbank eftersom det ju är ett måste att djuren kommer från genbank.
Gotlandskaniner, genbank.

Göthes

« Svar #2 skrivet: 09 dec-08 kl 16:11 »
Det betyder att man bara får använda djur som är märkta och har genbanksintyg.
Det går alltså utmärkt att köpa in djur från annan genbank eftersom det ju är ett måste att djuren kommer från genbank.

ok. jag blev lite nervös där, det lät som att man måste hålla med 100 djur för att kunna avla osläktad. annars blir det ju en jäkla inavel om man tex. har 4 djur och ska hålla genbank och inte få ta in djur utifrån...  ;)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 09 dec-08 kl 16:12 »
Det betyder att endast djur efter registrerade föräldrar får registreras inom genbankssystemet, givetvis får du köpa in kaniner från andra genbanker!

Det finns dom som säljer oregistrerade gotlandskaniner eller tar kullar efter registrerade föräldrar men innehar själv ingen genbank. Dessa djur är förlorade inom genbanksarbetet, dom får inte tas in. Detta för att undvika inblandningar av andra raser.

Du måste ha genbank för att kunna registrera ungar.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 09 dec-08 kl 16:15 »
Du får även köpa kaniner från icke-genbanker OM dom har genbanksintyg och är märkta!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Göthes

« Svar #5 skrivet: 09 dec-08 kl 16:17 »
En helt annan fråga;

hur kommer det att bli med märkning av gotlandskaniner efter nyår? Fortsatt öronmärkning eller diskuteras något alternativ?

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 09 dec-08 kl 16:20 »
Citera
hur kommer det att bli med märkning av gotlandskaniner efter nyår?
Inget är bestämt än vad jag vet, pratade nyligen om det med en styrelsemedlem.

Göthes

« Svar #7 skrivet: 09 dec-08 kl 16:23 »
Inget är bestämt än vad jag vet, pratade nyligen om det med en styrelsemedlem.

ok.. har det diskuterats nåt annat än öron då?
(jag oroas inte av öronmärkning, jag kan få min veterinär/timme. Säljer jag tre kelisar för 200 kr/styck så har jag tjänat in en timme hos vetten)

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 09 dec-08 kl 16:35 »
Citera
ok.. har det diskuterats nåt annat än öron då?
Nej, inget bra alternativ.
« Senast ändrad: 09 dec-08 kl 16:46 av LM »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 09 dec-08 kl 16:39 »
Dagsläget när det gäller märkningen:

Förlängning om dispens-ansökan har inlämnats tillsammans med KAF och fått blankt NEJ. Vi får alltså inte märka våra kaniner själva efter nyår, det ska en veterinär göra under sedering/sövning. Även protest mot beslutet har inlämnats men blivit avslaget.
Nu är en ny ansökan inlämnad av enbart Föreningen Gotlandskaninen där vi åberopar att vi fått i uppdrag att bevara lantraskaninen och detta beslut i stort sett omöjliggör fortsatt bevarandearbete.

Vi i föreningen har undersökt vad det kostar att märka hos veterinär och fått varierande förslag. En del gör det inte alls, o dom som gör det tar ca 400kr per kanin. Exklusive resekostnad, en del har långt till närmsta veterinär.
En variant är att chipmärka. Då ska utrustningen bekostas av SJV eftersom det är orimligt att vi genbanksinnehavare som på uppdrag från SJV (samma som nu har beslutat om märkningsförbudet, men en annan avdelning av SJV) bevarar lantrasen betalar det kalaset. Samma gäller om märkningen ska göras hos veterinär, det ska inte vi behöva betala.
En annan väg är att ta reda på vad begreppet operativt ingrepp innebär. Tatuering i örat räknas nämligen som detta, men det står ingenstans vad som egentligen menas. Vi har en i styrelsen som jobbar på SJV och som har gått igenom deras handlingar noggrant. Kan dom inte definera begreppet så kan dom heller inte fatta ett sådant beslut som att förbjuda öronmärkning.
Blir det riktigt illa får genbanksarbetet ligga vilande ett år, dvs inga ungar registeras. Ett hårt slag men då kanske SJV kan få upp ögonen för problemet. Det är ju trots allt dom som borde ha ett fungerande alternativ ligga redo här vid årsskiftet så vi kan fortsätta på uppdraget dom gett oss.
Vi kan även söka oss till EU och anmäla SJV för diskriminering, men det blir ju givetvis onödigt krångligt, det bästa vore om SJV kan ta reson i den här frågan.

Så vi väntar just nu på beslutet om undantag när det gäller örontatuering, förhoppningsvis får vi svar snart. Fortsättning följer..

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #10 skrivet: 09 dec-08 kl 16:49 »
Vore bra om ni kunde skriva om vad beslutet blir på hemsidan så fort ni vet.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 09 dec-08 kl 16:54 »
Det kommer info :)

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 09 dec-08 kl 16:54 »
Toppen!  :)

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #13 skrivet: 18 jan-09 kl 13:11 »
Hur tänker ni som har gotlandskanin i genbank göra nu med aveln med tanke på märkningsfrågan?
Ta färre kullar, märka färre djur?
Har ni kollat vad det kostar att märka hos veterinär?

(Vet att jag redan lagt denna fråga i en annan tråd men fick se att den passar bättre under denna rubrik, hoppas på fler svar här.)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #14 skrivet: 18 jan-09 kl 16:47 »
Hur tänker ni som har gotlandskanin i genbank göra nu med aveln med tanke på märkningsfrågan?
Ta färre kullar, märka färre djur?
Har ni kollat vad det kostar att märka hos veterinär?

(Vet att jag redan lagt denna fråga i en annan tråd men fick se att den passar bättre under denna rubrik, hoppas på fler svar här.)

Att märka en kanin kostar nånstans mellan 200 och 500 kronor. En hel del veterinärer vill inte göra det öht. Att det kostar mycket beror enligt en veterinär jag pratat med på att det går åt mycket mer sedering till en kanin än tex en katt (räknat per kilo kroppsvikt). Nu vet jag inte om detta stämmer, men en tanke jag har där är att det också är därför en kanin sägs vara känslig för sederingen. Men sånt vet nog "kaninexperter" mer om.

Dispens för att få märka är ansökt av föreningen hos SJV, svar har ännu inte kommit. Till dess är vi ombedda att ligga lite lågt med avelsarbetet och kanske vänta lite med förstakullen. Jag kommer dock köra på som jag planerat, bära eller brista! På nåt sätt ska vi väl kunna märka våra kaniner!

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #15 skrivet: 18 jan-09 kl 16:54 »
Jag har precis före nyår fått genbank och man är såklart ivrig att para första honan  ;). Jag har förväntade kaninungar nu i månadsskiftet. Hoppas att märkningsfrågan löser sig, annars har jag tänk ev. spara en hona ur kullen och märker den när det blir klart. Löser inte märkningsfrågan sig så slaktar jag resten efter sommaren. Den andra honan jag har tänkte jag para i mars.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #16 skrivet: 19 jan-09 kl 14:54 »
Frågan är ju bara hur länge man ska behöva "ligga lite lågt", vet man ungefär när vi kan vänta oss svar från SJV? Dessutom har vi ju fått avslag förut så vad säger att det går bättre denna gång? Känns som att "ligga lågt" kanske kan komma att pågå en mycket lång tid.
Jag har två unghonor födda april och maj och kan kanske inte ligga lågt hur länge som helst om jag vill kunna använda dom i avel i framtiden.
Jag kommer nog att para de två "unga" i vår i vilket fall, min vuxna hona som redan haft en kull kan jag ju vänta lite längre med.
Är det någon som kan tänka sig att betala 200-500kr extra vid köp av kanin?
« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 14:57 av LM »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #17 skrivet: 19 jan-09 kl 15:41 »
Har ingen aning om när vi kan tänkas få svar, det är myndigheter vi har att göra med så det kan komma att dröja..

Det som talar för att det kan gå bättre denna gång är att Föreningen Gotlandskaninen ensam söker dispens, förut har vi gjort det tillsammans med KAF. SJV har ju gett föreningen och i förlängningen oss genbanksinnehavare i uppdrag att bevara gotlandskaninen, dom har varit med och godkänt det märknigssystem vi har. Därför kan dom orimligen slå undan benen på oss såhär och helt plötsligt säga att vi får klara ut det här själva. Problemet är att här talar vi två olika avdelningar på SJV som uppenbarligen inte sammarbetar. En avdelning som bevarar lantrasen och en som nu förbjudit oss att öronmärka själva. Förhoppningsvis får dom upp ögonen för problematiken och låter oss märka fortsatt.
Som jag skrivit här på forumet nån gång tidigare: får vi inte öronmärka och dessutom inte får pengar som ersätter veterinärkostnaderna kan hela genbankssystemet komma att ta ett sabbatsår, dvs inga ungar registreras. Detta kommer innebära stor förlust för lantrasen, men jordbruksverket kan heller inte begära att vi genbanksinnehavare ska dra hela lasset själva. Det är återigen dom som gett oss uppdraget från första början.

För mig finns det två alternativ när det gäller årets kullar: antingen väntar man på besked och tar inga kullar eller så tar man kullar och är beredd på att låta ungarna gå i vita boxen. Att sälja omärkta ungar är för mig inget alternativ, då pratar vi varken bevarandearbete eller självhushållning.
« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 15:43 av humleblomster »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #18 skrivet: 19 jan-09 kl 15:49 »
och helt plötsligt säga att vi får klara ut det här själva

Citerar mig själv... ;)

Helt plötsligt kom väl inte beskedet, där formulerade jag mig lite fel. Vi har ju tidgare fått förlängd dispens, förbudet mot örontatuering av andra än veterinärer under sedering eller sövning har funnits länge. Men att jordbruksverket har betett sig så nonchalant och varken velat utreda eller svara Föreningen Gotlandskaninen på hur vi ska märka våra kaniner i fortsättningen, det är en ren diskriminering. Och det kan komma att användas mot dom om det blir fortsatt krångel från deras sida 8)
« Senast ändrad: 19 jan-09 kl 15:56 av humleblomster »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #19 skrivet: 19 jan-09 kl 15:54 »
Jag har precis före nyår fått genbank och man är såklart ivrig att para första honan  ;). Jag har förväntade kaninungar nu i månadsskiftet. Hoppas att märkningsfrågan löser sig, annars har jag tänk ev. spara en hona ur kullen och märker den när det blir klart. Löser inte märkningsfrågan sig så slaktar jag resten efter sommaren. Den andra honan jag har tänkte jag para i mars.

Observera att man bara fått märka ungar upp till tio veckors ålder. Detta har man också tagit upp i dispensansökan då det vid tio veckors ålder är väldigt svårt att bedöma vilka som är lämpliga avelsdjur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser