Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanksfråga  (läst 2956 gånger)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Genbanksfråga
« Svar #20 skrivet: 19 jan-09 kl 16:11 »
Jag har också funderat hur jag ska göra med årets avelsarbete. Som jag tänker just nu kommer jag att i 1:a hand ta kullar på de djur jag har som är efter särskilt värdefulla djur. Det var ju jättekul och spännande att flera av kaninerna var efter underrepresenterade linjer.
De kommer jag att avla på som vanligt, hoppas att märkningsfrågan är löst innan de ska märkas och i annat fall försöka få en veterinär som gör det. Sen kommer jag säkert att ta flera kullar efter mina andra avelsdjur men då för slakt, tyvärr. Men har vi tur så har frågan löst sej innan dess. Ungarna kommer att ska märkas ca under maj - juni månad.

Men tror vi verkligen att SJV kan äventyra hela bevarandearbetet med ett sånt förbud? Hur som helst så kan de inte förvänta sig att vi genbanksinnehavare ska stå för kostnaderna om vi måste till veterinär, den kostnaden kommer ju dom att få stå för.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #21 skrivet: 19 jan-09 kl 18:14 »
Jag parar mina som jag tänkt sen får vi se vad som händer.. har satt ihop de bästa kombinationenerna på mina avelsdjur och alla honor ska få varsin kull i vår.. ( har just nu 10 honor och 8 hanar )
Får väl åka till vet med de jag känner är så pass bra att jag själv vill ha dem i vidare avel eller om någon vill köpa och stå för den extra kostnaden..

Resten blir slakt eller sällskap..

Jag har också fler av de värdefulla/listade kaninerna i avel.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 jan-09 kl 20:03 »
Jag har också fler av de värdefulla/listade kaninerna i avel.. :)

Det är otroligt förargligt att när det nu äntligen är lite bättre utrett så kommer ett sånt här bakslag som mer eller mindre lamslår hela genbanksarbetet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 1 användare
RebeccaEk91

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser