Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ELEKTRONIK  (läst 1295 gånger)

Jamte

  • Inlägg: 356
  • I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
ELEKTRONIK
« skrivet: 07 dec-08 kl 00:57 »
Är det någon som vet/har en ritning på hur magnetslingor i vägar fungerar?
För att känna av om det kommer ett fordon... för larm t.ex.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: ELEKTRONIK
« Svar #1 skrivet: 07 dec-08 kl 13:28 »
Det vanliga sättet nuförtiden (för trafikljus och liknande) är att slingan består av ett enda varv tråd som ligger strax under vägbanan. Genom den tråden skickar man en likström och mäter spänningen över den. När ett järnföremål passerar så ändras spänningen tillfälligt, och en lämplig krets får detektera detta.

Förr fanns det också en metod som gick ut på att slingan i vägen fick ingå i en parallellresonanskrets som bestämde frekvensen hos en oscillator, då detekterade man frekvensändringen man får då induktansen ändras pga att ett järnföremål kommer i närheten. Dock fanns det nackdelar med den lösningen, dels var det stor risk att intilliggande slingor (t ex om man ska känna av trafiken i parallella filer var för sig) störde varandra, och dels kunde övertoner från oscillatorerna ge radiostörningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser