Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konstigt slem ur rumpan!  (läst 5403 gånger)

jasmine83

• Uppland
konstigt slem ur rumpan!
« skrivet: 06 dec-08 kl 10:29 »
Hej! såg häromdagen att en av hönorna inte mådde som hon ska. Hon ville inte gå ut alls och hon satt bara på pinnen och sov. När jag tittade noga hängde det som en slem klump och den satt liksom fast. Vi har ibland hittat som ägg utan skal men ingen gula eller nåt, på golvet förrut men inte  vetat vem det var i från. Jag tog hjälp och drog ut detta lite försiktigt och fy vad det luktade, riktigt ruttet.  Hon är piggare nu men vill inte gå ut lika mycket som dom andra. Jag vet inte riktigt hur gammal hon är heller. Kan detta bero på någon inflammation? Någon som vet eller har någon ide???

Sen vill jag tacka alla för alla bra tips jag fick om mina brahmor. Dom blev hängigare så vi var på roslagstull i måndags och mycket riktigt så visade blodprovet att det fanns en infektion så det blev pencillin så hoppas vi att de klarar sig.....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Bovanägare

• Gäst
SV: konstigt slem ur rumpan!
« Svar #1 skrivet: 06 dec-08 kl 12:16 »
Det första jag tänker på är ju äggledarinflammation, det kan ju läka ut av sig själv eller så kanske man kan få penicillen. Kanske kan du använda av de du har till Brahmorna?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 06 dec-08 kl 13:49 »
Tycker också att det låter som ägginflammation.

De hönor som råkat ut för detta hos oss luktade i alla fall riktigt illa. Som en "frän stickande lukt" skulle jag beskriva det. Ur kloaken rann en som en blandning av genomskinlig/vit substans som sedan blev gul/vit när det torkade.
Jag tog bort den ena som hade värst medan jag lät den andra vara som hade mindre för att se om det fanns någon chans. (Tvättade även henne i baken) Hon blev bra igen efter en tid och luktar nu normalt utan kladd i baken. De som drabbades var två stycken industrihöns (har för mig att höns som värper mycket löper störer risk för att få detta).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jasmine83

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 dec-08 kl 13:53 »
Dewt var det jag misstänkte... Får ringa och höra med vet om man kan ge samma penicillin. Det kanske bara finns en sort för höns. Någon som vet?
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser