Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöring av kupor  (läst 5895 gånger)

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
Rengöring av kupor
« skrivet: 05 dec-08 kl 18:27 »
I höstas ställde jag undan en del kupmaterial som bina huserat i: skattlådor, yngelrum och en botten. Hur ska jag rengöra detta till våren? Praktiska tips? Behöver skattlådorna rengöring om de bara använts i en månad? (Nyköpt innan dess.) Det är frigolit det handlar om.

Assistenten

• Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Rengöring av kupor
« Svar #1 skrivet: 16 dec-08 kl 15:49 »
Hoppas du får svar snart...

Jag vill också veta...Jag har ännu inte börjat med biodling, men samlar på mig kunskaper så länge...... ::)
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 16 dec-08 kl 18:55 »
Jag kan bara svara för hur jag gör.. Jag gör inte nån större rengöring på det som varit i den egna bigården. Skrapar lite, diskar ballonger o hinkar.

Om jag däremot köper begagnat så diskar jag ordentligt och flammar med gasol. Samma behandling får material från ev. döda samhällen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

wictor

« Svar #3 skrivet: 17 dec-08 kl 07:59 »
Jag håller med Mille.

Däremot flammar jag aldrig frigolitkupor med gasol. Det blir inte SÅÅ lyckat.

Bina håller rent själva, framför allt väggar och tak i sin bostad.

Den mesta rengöring som kan behövas är nog att skrapa ren botten, samt vid vårrengöringen eventuellt byta ut några ytterramar i yngelrummet om de blivit mögliga. Då sätter jag till nya ramar med vaxmellanvägg.

Bina har en fantastisk förmåga att fernissa insidan av en bikupa med propolis. Detta ämne är starkt bakteriedödande. Låt det vara, bränn inte bort det, det hjälper bina att hålla en god hygien i sin kupa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser