Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktigt hönshus  (läst 3334 gånger)

Eline77

Fuktigt hönshus
« skrivet: 04 dec-08 kl 12:38 »
Mina höns bor i en tegelbyggnad, en gammal matkällare/mjölkrum/f.d. badrum (!). En liten låg byggnad fristående på gården. Vår tomt sluttar så huset står halvt nergrävt (hmm svårt att förklara), så man går en trappa ner och fönstren sitter högt. Bra med huset är att det alltid är plusgrader där, men fukten är ett problem på vintern.

Vi har två öppna ventilationsluckor modell 1906 och öppningen till rastgården som är ett hål i väggen under taket (hönsen har en spång upp, funkar bra). Har torv och kutterspån som ströbädd. Fukten kommer in underifrån eftersom det förmodligen är noll dränering runt byggnaden.

Vad kan man göra åt detta? Är det mekanisk fläkt som gäller? Vädrar rejält en gång om dagen för att byta luft men det räcker inte. Hjälper det att byta strö oftare?   
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

curmbox

• Var sak har sin tid
SV: Fuktigt hönshus
« Svar #1 skrivet: 04 dec-08 kl 12:42 »
Jag är ingen expert men jag tycker att jag får bort fukt med hjälp av tillskottsvärme och fläkt.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Eline77

« Svar #2 skrivet: 04 dec-08 kl 14:02 »
Okej, det låter logiskt. Vad har du för fläkt?
Bor i ett gammalt hus på landsbygden med ett litet stall och en del djur: tre hästar, hund, två katter, två marsvin och höns.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-08 kl 14:10 »
Står om fläkt på en annan tråd, om du letar.
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 dec-08 kl 15:48 »
Varför inte dränera runt?  Köra sen en avfuktare för att få ut fukten ur väggarna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 06 dec-08 kl 17:12 »
Dränera mitt i vintern kanske inte är att tänka på.
Men klart är att det inte är bra med fukt.
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 dec-08 kl 20:13 »
Nej det beror ju klart på var man bor, här hade det gått.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 07 dec-08 kl 21:10 »
Vi har samma problem i vårt hönshus! "Betongplattan" under är mellan 1 och 5 cm tjock, den som byggde detta mindre lämpliga hällde nog bara ut betongen på befintligt jordgolv (inget grus under heller). Nu spricker betongen mer och mer varje gång tjälen går i eller släpper utanför. Den släpper också in mycket markfukt samt råttor.

Den långsiktiga lösningen är naturligtvis att bila bort den usla betongen, gräva ur 15-20 cm jord, grusa ordentligt och lägga på ny betong. Vår kortsiktiga lösning tills vi får tid med allt detta är att tillföra värme (med hjälp av en vanlig grislampa) fukten går då ut via ventilationen, som är mycket bra. Råttorna håller vi stången med hjälp av burfällor betade med guldnougat (en klar favorit hos rådisarna) och en dansksvensk gårdshund som tålmodigt kan ligga fem timmar utanför ett lovande hål för att sedan få knipa den otäcka råttan.

Det är dock bara om vintrarna som fukt och råttor är ett problem, under sommaren håller sig båda utanför!
Karin på Sagolika Höö

Eline77

« Svar #8 skrivet: 14 dec-08 kl 10:22 »
Dränering funkar inte mitt i vintern här. Sen är det väl en kostnadsfråga också.  ::)

Vi ska sätta in mer ventilation till att börja med och nu när det blivit kallare så är det inte lika fuktigt längre. De verkar inte fara illa i alla fall, för det är varmt och skönt där inne och de har ett enormt lager strö på golvet.

Misstänker att torven drar åt sig en del fukt också, ska försöka hålla mig till kutterspån i fortsättningen.

Hur ofta tar ni ut hela "bädden" på vintern? Vill inte köra ut alla höns i kylan för att byta hela underlaget, men är rädd att det blir för mycket bakterier i det om man låter det ligga för länge.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 14 dec-08 kl 11:19 »
Jag har inte jättetjockt strölager, tycker inte att det är nödvändigt i vårat hönshus av olika anledningar. Jag byter minst 1 gång/v... Vill ha det rent i hönshuset!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-08 kl 12:06 »
Jag har två sk torrbollar i mitt hönshus.
De funksr jättebra.
Billiga på Claes Olsson.
Nu beror det på hur mycket fukt man har + hur stort hönshuset är.
Hedemorahöns

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #11 skrivet: 14 dec-08 kl 18:37 »
Jag har två sk torrbollar i mitt hönshus.
De funksr jättebra.
Billiga på Claes Olsson.
Nu beror det på hur mycket fukt man har + hur stort hönshuset är.

jag har också en torrboll i mitt stall. den är helt suverän, ingen fukt alls på väggar, allt rakt ned i burken, bara att hälla ut! :)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Eline77

« Svar #12 skrivet: 16 dec-08 kl 08:58 »
En liten avrapportering:

Har öppnat luckan till skorstenen och det verkar som om det blir bra självdrag då. Igår bytte jag hela ströbädden (typ 20 skottkärror... pust), dammtorkade och torkade bort all fukt från fönstren och satte in innanfönster på två av fyra fönster (de andra bågarna var för ruttna). I med nytt spån och imorse var det torrt och fint och glada höns, så jag hoppas att det ska hjälpa med lite självdrag även om ventilationen in är stängd pga dragrisk.

Torrbollen ja, den stod jag och höll i på Biltma i helgen, men sambon trodde inte det skulle fungera, typiskt! Vårt hönshus är ca 20 kvadratmeter så jag tror det hade blivit toppen.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #13 skrivet: 16 dec-08 kl 09:12 »
Eline >> Känner du att du behöver nån extratupp får du hojta till ;) Jag har ju som bekant några över...  ::)

Eline77

« Svar #14 skrivet: 16 dec-08 kl 10:55 »
Eline >> Känner du att du behöver nån extratupp får du hojta till ;) Jag har ju som bekant några över...  ::)

Mina dör ju som flugor så jag vet inte om jag vågar... är rädd att det blir slagmål också eftersom de ligger så nära i ålder. Vad tror du?

Skulle skänka en av mina till grannarna men det blev ju avbokat kan man lugnt säga.  ::) Kanske de kan ta en av dig istället?

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #15 skrivet: 16 dec-08 kl 11:55 »
Skulle skänka en av mina till grannarna men det blev ju avbokat kan man lugnt säga.  ::) Kanske de kan ta en av dig istället?
Javisst! Jag har ett gäng svarta som skall avverkas den här veckan... det är bara att komma och hämta. Du kan ju testa att ta en till dig också, funkar det inte är det ju bara att ta bort den.
« Senast ändrad: 16 dec-08 kl 11:59 av CeciliaW »

Eline77

« Svar #16 skrivet: 16 dec-08 kl 13:20 »
Javisst! Jag har ett gäng svarta som skall avverkas den här veckan... det är bara att komma och hämta. Du kan ju testa att ta en till dig också, funkar det inte är det ju bara att ta bort den.

Här dödas inget förrän det är absolut nödvändigt. Tror det blir lite tufft med två tuppar på fem hönor, de tre jag hade växte ju upp tillsammans och höll sams.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 4 användare
Radar, kretslopp, Christina Wallander, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser