Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga varmkompost  (läst 11465 gånger)

alfredsson

• Västergötland
bygga varmkompost
« skrivet: 04 dec-08 kl 11:09 »
Tänkte bygga varmkompost.

förslag önskas.
mvh
Bernhard

HJFF

• Västerbotten
SV: bygga varmkompost
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 22:21 »
Gjorde min av trä, klädde insidan med 50mm cellplast och stopppade ner en kapad 1000L plastank(en sån det har varit olja el dyl i, 1000L med stålbur runt om)

Göran på Mon

• Västergötland
    • Bloggen Höns & Blommor
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 00:17 »
Jag gjorde min varmkompost av en stor vattentunna av plast och några korrigerade takplåtar. Tunnan som försetts med trälock är själva behållaren. Runt tunnan har jag satt plåtarna som popnitats ihop. Mellan tunna och plåthölje bildas ett mellanrum på 30-50 cm, ett utrymme som jag varje höst proppar fullt med löv som gör att innehållet aldrig fryser. Under den varma årstiden använder jag lövmassan för att blanda upp med komposten. Funkar perfekt och har så gjort i minst 10 år. Lycka till med vilken lösning du än väljer, eller kanske du kommer på något eget.
När jag inte sitter på pallen i hönshuset och lyss till hönsens kackel, kanske jag kryper omkring under en ek och fotar löv.
Resultatet av båda dessa verksamheter kan Ni se och läsa om på mina sidor.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 29 dec-08 kl 10:13 »
Jag gjorde min varmkompost av en stor vattentunna av plast och några korrigerade takplåtar. Tunnan som försetts med trälock är själva behållaren. Runt tunnan har jag satt plåtarna som popnitats ihop. Mellan tunna och plåthölje bildas ett mellanrum på 30-50 cm, ett utrymme som jag varje höst proppar fullt med löv som gör att innehållet aldrig fryser. Under den varma årstiden använder jag lövmassan för att blanda upp med komposten. Funkar perfekt och har så gjort i minst 10 år. Lycka till med vilken lösning du än väljer, eller kanske du kommer på något eget.

Det där låter som en både bra och billig idé. Har du lufthål eller dräneringshål i tunnan eller är den utan botten?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Göran på Mon

• Västergötland
    • Bloggen Höns & Blommor
« Svar #4 skrivet: 01 jan-09 kl 17:11 »
Jag skar upp ett stort hål i botten på tunnan innan den fick sin plats. Därför är den inte säker mot möss, men jag bor på landet och har den i skogskanten, så det funkar.  För effektiv luftning har jag lagt ner två dräneringsslangar som ligger som ett U i tunnan. Båda ändarna upp alltså. Under vintersäsongen som jag "matar" komposten blandar jag upp innehållet med torra löv som jag har i en tunna intill.

När jag inte sitter på pallen i hönshuset och lyss till hönsens kackel, kanske jag kryper omkring under en ek och fotar löv.
Resultatet av båda dessa verksamheter kan Ni se och läsa om på mina sidor.

Ideskog

• Småland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 08:58 »
Jag har också tänkt att bygga en varmkompost i vår. Jag bygger min av lekasten som jag kallmurar (staplar på varandra utan bruk). När den är färdig och fylld med kompostjord är det bara att plocka bort stenarna och ösa bort jorden och sen mura upp den på nytt. Vi har en kompost sen tidigare och tanken är att vi kan använda den ena medan innehållet i den andra blir färdigkomposterat. Lekastenen är i sig själv isolerande och jag som bor i Kalmar, tror att den ska räcka som isolering på vintern. Om du bor längre norrut så kan det vara en god idé att isolera med cellplast (frigolit). Jag kommer att isolera locket med 5cm cellplast. Är du osäker på möss kan du lägga ett finmaskigt nät på marken innan du börjar mura.

Lycka till! /Daniel

ulfg

« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 21:34 »
Min primitiva varmkompost i trä drog till sig mängder av möss. Tur jag inte har råttor. Hemmabyggen kan vara väldigt svåra att hålla djurfria. Möss går igenom allt över 9 mm diam.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vetig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 feb-09 kl 02:44 »
Hörde om en som byggde sin kompost av en gammal frysbox

ulfg

« Svar #8 skrivet: 03 feb-09 kl 08:09 »
Frysboxen var nog ingen dum ide. En varmkompost skall ju vara isolerad till skillnad från en vanlig dito.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #9 skrivet: 08 mar-11 kl 20:01 »
Lyfter gammal tråd...

Vi har ett stort sopkärl vi funderar på att göra om till kompost.
Måste man borra hål i den och hur många hål bör det isf. vara?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 2 användare
Conorcccc, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser