Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minireningsverk  (läst 31057 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Minireningsverk
« Svar #20 skrivet: 28 jan-09 kl 11:21 »
Strålande... Då ska jag googla lite på det...
Tack!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rödskägg

• Småland
« Svar #21 skrivet: 02 mar-09 kl 16:35 »
Ha hur många pilar du vill men jag skulle inte placera någon närmre än 30m från någon rörledning jag har. Det samma gäller poppel mm.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 02 mar-09 kl 22:13 »
30 meter? Det låter som lite overkill på säkerhetsavstånd...  ;) Dåliga erfarenheter, eller?  ;)

/Sara

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 02 mar-09 kl 22:57 »
Asp (Populus Tremula) har ett rotsystem som slår det mesta (allt?) i vår natur, popplar kanske är nåt liknande.
Såna borde vara användbara i rotzoner, däremot inte i närheten av infiltrationsrör.

En variant om det är dåligt fall och tät jord skulle kunna vara vacuumtoalett.
Det här paketet ska enligt uppgift kosta ca 25000 kr plus installation.
Fördelen är att det blir liten vattenåtgång, relativt lätt att installera (ca 50 mm plastslang till tanken), oberoende av fall.
För BDT-avloppet är nog en upplyft infiltration mer pålitlig i åretruntdrift, än en rotzon.
Jag tror den senare i stort lägger av när det är lite tjäle i jorden.

Rödskägg

• Småland
« Svar #24 skrivet: 03 mar-09 kl 08:35 »
Nja, snarare erfarenhet, det ger ju mycket jobb. Om 20-25 meter inte är något problem känns ju knappast 30m som overkill. Fäll en asp utan ringbarkning och mät från stubben till de yttersta rotskotten och då känns ändå asp som amatörernas afton. Har sett poppelrötter som tre år efter plantering totalt fyllt iof betongrör. Inte på min gård iaf och om om grannen om jag hade någon tillräckligt nära började med sådant skulle jag be honom ta ner träden eller börja smyga runt med kopparspik på nätterna :o
I övrigt anser jag att popplar är tjusiga bara de står långt från ledningar.

Henry David Thoreau

Anliöj

« Svar #25 skrivet: 02 aug-09 kl 21:54 »
www.nuvaren.se kan ni se ett fullgott alternativ. Det är ett biologiskt reningsverk som tar bort nästan all kväve och upp till 95% av fosfor, utan att använda kemikalier. Utan att ansluta till dyra filter och som inte behöver slamsugning!!!

signe

« Svar #26 skrivet: 18 aug-09 kl 14:36 »
Många här söker nog lösningar där man tar till vara kväve och fosfor istället för att "reducera" i ett minireningsverk. Om man gör reklam för en produkt så är det kanske lämpligare under Annonser?

toredh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 sep-09 kl 19:31 »
Någon som har erfarenhet av Folke Gunthers "levande väggen"?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 10 sep-09 kl 21:02 »
Någon som har erfarenhet av Folke Gunthers "levande väggen"?

Menar du den här?  http://www.holon.se/folke/projects/openliw/openlev.shtml

Näe, men tack för tipset.

Rödskägg

• Småland
« Svar #29 skrivet: 11 sep-09 kl 09:02 »
Vill man ta vara på fosforn så kolla www.bioptech.se Jag kan säga det med en gång så ingen tror något annat: Ja, jag har viss liten anknytning till bolaget i fråga men det har snarast tillkommit för att jag tror på lösningen.

Henry David Thoreau

signe

« Svar #30 skrivet: 11 sep-09 kl 14:31 »
Jag har läst på hemsidan om poloniten och uppfattat följande: Polonit är en bergart som bryts i Polen i stora dagbrott. Innan det kan användas i avloppsreningen processas det och hettas upp i en naturgaseldad ugn. Sedan transporteras det till Sverige. Det går åt 500 kg i en sk. kretsloppsbrunn och där är Polonitens uppgift att binda fosfor och metaller. Kvävet ska alltså tas om hand på annat sätt. Varje eller vartannat år ska poloniten bytas ut mot nya 500 kg och den använda ska spridas på jordbruksmark.
Detta känns varken särskilt kretsloppsanpassat eller klimatvänligt. Jag tror på avloppslösningar där vi kan ta tilll vara näringsämnena utan att orsaka miljöproblem på annat håll.

Rödskägg

• Småland
« Svar #31 skrivet: 11 sep-09 kl 16:52 »
den mesta jordbruksmarken tillförs även kalk så kvittar ju egentligen, jag tycker iof urinseparering i plasttankar är jättekonstigt när man ändå kan pissa var man vill ;D

Henry David Thoreau

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 18 sep-09 kl 12:18 »
den mesta jordbruksmarken tillförs även kalk så kvittar ju egentligen, jag tycker iof urinseparering i plasttankar är jättekonstigt när man ändå kan pissa var man vill ;D

Ja visst, är man kille kan man pinka nästan var som helst. Inte lika jävla lätt för en tjej.  >:(

Nu är i alla fall min avloppsanläggning klar. Det blev en vanlig trekammarbrunn i plast, en pumpbrunn och en fördelningsbrunn och en upphöjd infiltrationsbädd, 16-17 meter lång.
Har ingen aning om vad det kostade i slutändan eftersom fakturan innehöll alla komponenter till golvvärmesystemet oxå.

/Sara

Mange78

« Svar #33 skrivet: 06 okt-09 kl 08:20 »
Om det inte är förbjudet, så tänkte jag att jag kunde länka till en produkt av företaget jag jobbar på... :-)

http://www.wehoputs.com/

Marknadsledare här i Finland och försäljningen är på uppgång i Sverige. Min bror har ett sådant installerat hos sig, som också flera arbetskamrater, och de är nöjda. Kostar inte mycket i underhåll/el, ger med bra marginal godkända reningsresultat och behöver inte tömmas så ofta.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 02 nov-09 kl 10:31 »
Morsning!
Eftersom att vår #%&#! kommun är så slut i huvudet måste vi göra en ny avloppsanläggning och jag funderar på ett minireningsverk.. Är det någon som har koll på vad den rena driftskostnaden är på ett sådant? D.v.s. elförbrukning/kemikalier under ett år.. På ett ungefär då..

Jag tittade lite tidigare i denna tråd och då kom denna länk upp:
http://www.nuvaren.se/?q=node/8

Men jag är inte alls bevandrad i detta område så jag har ingen aning om vad det är jag ser.. :) Kommer denna pryl till UTÖVER en trekammarbrunn eller är detta en "trekammarbrunn" och infiltrationsbädd i ett?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 03 nov-09 kl 00:01 »
Det ska inte behövas nåt annat än ett reningsverk. Så det blir alltså istället för trekammarbrunn och markbädd.
Men hur mycket det skulle kosta i drift har jag liiite dålig koll på. Jag kom aldrig riktigt så långt i mina efterforskningar. Men om jag skulle dra till med en vild gissning så skulle jag säga kring två tusen per år. Det är förutom ström och slam-tömning oxå kemikalier som ska köpas...

/Sara

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 03 nov-09 kl 21:13 »
Vad sägs om detta? Inga kemikalier eller el. :)

Ecobox® F3
- ett minireningsverk för enskilda hushåll och fritidshus
ett komplett reningsverk för fritidshus och enskilda hushåll med
slamavskiljare och biologiskt filter i en och samma enhet.
en enkel och miljövänlig lösning för rening av avloppsvatten.
kompakt och utrymmessnål vilket underlättar placering och installation.
testad och godkänd av oberoende parter.
inga rörliga delar som kräver underhåll.
varken kemikalier eller elektricitet behövs.

I Ecobox® F3 sker reningen av avloppsvattnet i ett filter som består av
naturliga material, där både filtrering och biologisk nedbrytning
samt fosforreduktion erhålls.

http://www.seab.ecot.se/f3.htm
Tant inte fru, om jag får be. :D

bokmalen

« Svar #37 skrivet: 03 nov-09 kl 22:47 »
Ja, Tant Jansson... Något liknande tittade jag också på för ett par år sedan och ville använda mej av. Min kommun sa nej. Det var "en för enkel lösning".
Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 03 nov-09 kl 22:58 »
Jag pratade med kommunen för något år sedan. När jag upptäckte denna smarta sak.

Här, i Linköping, är det ok att installera denna om man fixar urinsepareringen på något sätt. För här måste alla nyinstallationer ha urinseparering.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Rödskägg

• Småland
« Svar #39 skrivet: 03 nov-09 kl 23:45 »
Den hemsida gav upphov till fler frågor än svar:

Vadå naturmaterial?
Sker den biologiska reningen i samma material som fosforupptaget?
I så fall borde inte materialet när uttjänt klassas som farligt avfall då?
osv, osv....

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser